جستجو فارسی / English

برخی مسؤولان از حل مسائل جامعه زنان مدام طفره می‌روند

تاریخ انتشار: 1401/08/09     
برخی مسؤولان از حل مسائل جامعه زنان مدام طفره می‌روند

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: برخی به دلیل اینکه جمهوری اسلامی در شرایط حساسی قرار دارد مدام مسائل حوزه زنان را معطل میگذارند و از حل آن طفره می‌روند؛ در حالیکه باید پذیرفت که مسائل زنان حائز اهمیت است و برای حل آنان باید اقدامات گسترده و روشن انجام داد. حل نشدن مسائل، فقط سبب وخامت آن می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده زن و خانواده، دکتر زهرا داورپناه عضو هیأت علمی این پژوهشکده در برنامه‌ای که پیش از ظهر امروز با محوریت «بررسی اعتراض‌های اخیر از منظر تحلیل جنسیتی» با حضور جمعی از اساتید، طلاب و پژوهشگران در محل این پژوهشکده به صورت حضوری و برخط برگزار شد با تمرکز بر مبحث «شکاف واقعیت و واگرایی بازنمایی‌ها» اظهار کرد: در جریان اعتراضات اخیر در کشور علاوه بر شکافهایی در واقعیت زیسته، پیچیدگی آگاهی‌ها و واگرایی بازنمایی ها از هم نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه چه چیزی بازنمایی وضعیت را ترسیم می‌کند گفت: گفته‌ها و نگفته‌ها، کتاب‌ها و رمان‌ها، فیلم‌ها، صفحات شخصی و ... همگی در بازنمایی وضعیت زن ایرانی نقش دارند.

*تصمیم‌گیریها و سیاستگذاری‌ها باید بر اساس تنوع‌ موجود صورت گیرد

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده افزود: هرچند سیاستگذار برای مدیریت جامعه باید در نقطه‌ای بایستد و تصمیمی بگیرد ، ولی این ضرورت نباید سبب شود در مقام عالمان و در عرصه سیاست  چشم خود را بر تنوع ببندد بلکه باید درباره پیچیدگی‌ها به صورت عالمانه عمل شود.

داورپناه تصریح کرد: صرف نظر از حمایت‌های مصنوعی که در خصوص شعر «سلام فرمانده» و «برای آزادی» مطرح است، می توان به بررسی این دو شعر به عنوان دو استعاره پرداخت. به نظر هایدگر هنر، مخصوصا شعر از ارزش بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا هنر در لحظه خلق، انکشافی حقیقی را مطرح می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه غالبا وقتی مشکلات عرصه زنان مطرح می‌شود،  پاسخ این است که:« در حال حاضر جمهوری اسلامی با مشکلات فراوانی دست به گریبان است و این مسائل اکنون اولویت ندارند» زنان انقلابی و همدل با جمهوری اسلامی صبوری می‌کنند ونمی خواهند دست و پای جمهوری اسلامی را بیش از این شلوغ ‌کنند چون انقلاب‌اسلامی برایشان مهم است. ولی مسائل حل نشده به جا می مانند و جریان های ناهمدل با انقلاب، برای اصلاح اموری که مد نظر دارند هر کاری که لازم و به نظر خود صحیح بدانند را بی محابا انجام می‌دهند . در این زمان جریان های انقلابی و حاکمیت با مسائلی روبه رو می شوند که در صورت رسیدگی به موقع و در هنگام هشدار زنان متخصص و انقلابی چه بسا قابل حل بودند، ولی با مداخله نیروهای فمینیست و سنتی غیرانقلابی، بغرنج و غیرقابل حل شده است.

 

*شنیده نشدن صدای حقیقت در اوضاع بحرانی از آثار کمرنگ شدن صدای زن انقلابی در جامعه است

داورپناه تاکید کرد: با کمرنگ شدن صدای زن انقلابی ، همهمه‌های مخالفان فضا را می‌گیرد و مسائل پیش روی حاکمیت پیچیده تر و بیشتر می شوند. در حالی که اگر مسائل حوزه زنان مورد توجه قرار می گرفت و به مرور زمان تبیین و حل می‌شدند چنین وضعیتی شکل نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: دلایل زیادی در این بی توجهی به مسائل زنان دخیل است. از عدم تخصص، اهمال، دشواری اجماع در جریان های انقلابی و... شاید برخی از دغدغه مندان هم  فکر می‌کنند شرایط دوران غیبت امام عصر(عج) باید فقط بگذرد تا امام زمان ظهور کنند و خودشان مسائل را حل و فصل کند و لذا از اقدام در این حوزه پرهیز می کنند.  در حالیکه این دیدگاه صحیح نیست ، زیرا فضا را برای کنشگرانی خالی می کند که ممکن است دغدغه یا تخصص دینی و رویکرد انقلابی نداشته باشند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده افزود: نگاه به رویکرد رهبران انقلاب راه را به وضوح برای برخی موارد مربوط به حوزه زنان در سال‌های کنونی روشن می‌کند، به عنوان مثال امام خمینی(ره) در خصوص قضیه همسران شهدا و حضانت فرزندان آنان بار سنگینی را به دوش کشید تا قضیه حل شود در حالیکه می‌توانست بگوید تا اتمام جنگ صبر کنید یا درحال حاضر این مسائل اولویت ندارد... ، ولی امام مسئله را معطل نگذاشت و با شجاعت حل کرد. هم چنین رهبر معظم انقلاب در مسئله ورزش حرفه ای زنان با جسارت و قاطعیت اجازه ندادند این امر دچار گره و محل دعوا شود.

 

*برخی مسؤولان برای حل مسائل حوزه زنان مدام طفره می‌روند

داورپناه عنوان کرد: برخی به دلیل اینکه جمهوری اسلامی در شرایط حساسی قرار دارد، مدام مسائل حوزه زنان را معطل میگذارند و از حل آن طفره می‌روند؛ در حالیکه باید پذیرفت که مسائل زنان حائز اهمیت است و یکی از مقومات حساسیت شرایط فعلی در کشوراست.

وی اذعان کرد: حل نکردن مسائل جدید جامعه زنان سبب فراموشی مسئله نمی‌شود بلکه این مسائل مرتب وخیم‌تر می‌شود؛ به عنوان مثال مسئله حضور زنان در ورزشگاه‌ها که مسؤولان مدام به دلایل مختلف حل مسئله را به تعویق می‌اندازند و باعث شدند موضوعی کوچک به مرور بزرگ و بزرگ‌تر شد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده مطرح کرد: جامعه زنان دارای مسائل مختلفی است و مسؤولان باید این را بپذیرند و بدانند که این به معنای پذیرش اتهام نیست؛ جوامع مختلف همگی با مسائل زنان دست و پنجه نرم می‌کنند. پرسش ها و مسئله های جدید که در موقعیت‌های نو به حاکمیت عرضه می‌شود باید مورد توجه، بررسی و رسیدگی قرار بگیرد تا حاکمیت پاسخگوی شرایط جدید جامعه زنان باشد.

 

*عدم «جانشین‌پروری» عارضه مهم سیاسی در ایران است

داورپناه در پاسخ به سؤوال یکی از حاضران در جلسه مبنی بر علت کمرنگ شدن حضور نخبه‌های انقلابی در پست‌های مهم کشوری بیان کرد: یکی از علل حذف نخبگان انقلابی از مناصب مهم کشوری این است که غالب نخبگان پیشکسوت انقلابی  به جانشین‌پروری اهتمام ندارند. اگر به خاطرات زنان سیاستمدار کشورهایی مثل آمریکا رجوع کنید خواهید دید که از کارآموزی برخی از این  افراد در سن 20 سالگی در کاخ سفید حرف به میان آمده است که این یعنی فرایندهای تعریف شده برای جانشین‌پروری و تربیت سیاستمداران بعدی.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال مکرون که در سن 40 سالگی در فلان پست گمارده می‌شود یا خانمی در فلان کشور غربی ظاهرا در جوانی  به پست مهمی منصوب می‌شود 20 سال سابقه کارسیاسی و دوندگی دارد؛ ولی متأسفانه در کشور ما به دلیل فقدان فرایندهای فکرشده، مدیران 40 ساله و حتی بیشتر ممکن است هیچ تجربه مفیدی قبل از آن نداشته باشند و باعث ناامیدی از جوان گزینی شوند.

 

 

انتهای پیام/


اشتراک گذاری:
نظرات
اطلاعات تماس

مرکز قم: بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5
 تلفـن:  58-32603357 (025)
 فکس:  32602879 (025)
دفتر تهران: بلوار کشاورز ، خ نادری ، ک حجت دوست ، پ 56
 تلفـن:  88983944 (021)
 فکس:  88983944 (021)
دسترسی سریع

سامانه آموزش مجازی
کتابخانه
بانک محتوای علمی
کتابخانه دیجیتال
فصلنامه جنسیت و خانواده
فروشگاه اینترنتی
شبکه های اجتماعی

ایتاسروشآپاراتاینستاگرام