جستجو فارسی / English

تقابل‌سازی حجاب و آزادی مانع نمایش پیشرفت‌های زنان ایران است

تاریخ انتشار: 1401/08/09     
تقابل‌سازی حجاب و آزادی مانع نمایش پیشرفت‌های زنان ایران است

عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده در نشستی که پیش از ظهر امروز با محوریت «کلیدواژه‌ها، گزاره‌ها و کنش‌های زنانه در وقایع اخیر» برگزار شد گفت: دور کردن مردان از نوامیس تاریخی خود از جمله مسائلی است که در جریان اتفاقات اخیر در کشور رخ داد. در گذشته اگر زنی حتی توسط همسر خود کتک می‌خورد چند مرد دیگر به دفاع از او می‌پرداختند و می‌گفتند چرا به خواهر ما کتک می‌زنی؟ اکنون در خیابان چادر از سر زن محجبه می‌کشند که این اتفاق عریان کردن غیرت مردان ایرانی در مقابل دیدگان جهان بود.
 

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده زن و خانواده، دکتر فریبا علاسوند عضو هیأت علمی این پژوهشکده در نشستی که پیش از ظهر امروز با محوریت «بررسی اعتراض‌های اخیر از منظر تحلیل جنسیتی» با حضور جمعی از اساتید، طلاب و پژوهشگران در محل این پژوهشکده به صورت حضوری و برخط برگزار شد با تمرکز بر مبحث «کلیدواژه‌ها، گزاره‌ها و کنش‌های زنانه در وقایع اخیر» اظهار کرد: رخدادی که حدود 40 روز است کشور را درگیر کرده از چند جهت دردناک است هم از نظر خسارت رسیدن به اموال عمومی، هم از نظر شهادت تعدادی از نیروهای خدوم کشور و مردم نجیب، هم به دلیل مرحوم شدن عده‌ای افراد در جریان کشته‌سازی‌ها، هم به دلیل فریب خوردن عده‌ای که توسط افرادی در خارج از مرزها هدایت شدند.
وی ادامه داد: اعتراضات مردمی وجود دارد و برای حل و فصل آن و همدل ساختن جامعه باید به حجای آشوبسازی، راه‌های معقول و ثمربخش انتخاب شوند. روشن است که مشکلات معیشتی برای مردم طاقت فرسا شده و این مسایل با دسیسه دشمنان بزرگتر به نظر رسیده و امید مردم را مخدوش کرده است. در این شرایط نظام در کنار حل مشکلات مردم باید تکریم هر چه بیشتر مردم و رضایت عمومی را در کنار پیشرفت کشور به مثابه اصلی مهم در حکمرانی در نظر بگیرند.
عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده مطرح کرد: همیشه در کنار وقایع مهم هر کشور مسئله زنان مطرح است و مساله زن انرژی زیادی برای مساله سازی داشته و دارد. در تمام دویست سال گدشته تا کنون و در تمام دنیا یکی از موتورهای محرکه برای به جریان انداختن یک جنبش اجتماعی مساله زن بوده است. در حاشیه رخدادهای مهمی که لنز دوربینهای مختلف آن را در جلوی چشم مردم جهان میبرد جریانسازها و کنشگران اجتماعی از ظرفیت آنها برای اشاره به مشکلات زنان استفاده میکنند مانند آن چه در چشنواره 2022 کن در فرانسه رخ داد وزنان فرانسوی با دوداندود کردند.
 
 
*متراکم‌سازی موضع دعوا برای توسعه اعتراضات
علاسوند افزود: متراکم‌سازی موضع دعوا با دسته دیگری از مسائل مانند مهاجرت، قومیت، مذهب ... و هر بعد تراژدی سازی که می‌توان به قضیه ربط داد، از جمله اقداماتی است که برای توسعه زمینه اعتراضات از آن بهره گرفته می‌شود. ضریب دادن به مساله باعث قدرتمند کردن موضع دعوا و ایجاد همدلی بیشتر با موضوع شد.
نگهداشت موضع دعوا روی موضوع حجاب تا تخلیه انرژی آن
وی بیان کرد: نگهداشت موضع دعوا روی مسئله حجاب از دیگر جنبه‌های آشوب‌های اخیر است که این نشان می‌دهد خیلی برای کارگردانان این اغتشاش‌ها مسئله حجاب مهم است؛ با توجه به اینکه منازعه و تخاصم گفتمانی روی مساله حجاب سابقه زیادی دارد و دلالت کننده قوی و در عین حالی احساسی است تا زمانی که این موضوع انرژی داشت نگذاشتند بحث از روی مسئله حجاب برداشته شود. این در حالی است که به فرمایش رهبر انقلاب اصولا مساله این افراد حجاب نیست و این را خود دشمنان بارها بر این مساله تاکید کردند.
 
*تقابل‌سازی حجاب و آزادی
عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: مقابل‌سازی حجاب با آزادی از دیگر مواردی است که برای فریب جمعی از مردم در ایران و حتی در برخی کشورهای عربی برای همراه‌سازی آنان با جریان معترض در کشور خود استفاده شده و می‌شود.
علاسوند اضافه کرد: برخی مشکلات در ایران در حوزه زنان وجود دارد ولی مقدار  پیشرفت‌ حوزه زنان بعد از انقلاب اسلامی ضریب به شدت بالایی گرفت و حتی می‌توان گفت در برخی زمینه‌ها رکورد زده است و قابل قیاس با دوران قبل از انقلاب نیست ولی استمرار تقابل‌سازی‌ها نمی‌گذارد کسی این پیشرفت‌ها را ببیند.
وی اذعان کرد: درست است که عده‌ای می‌گویند افزایش سطح امتیازات مربوط به حوزه بانوان از وظایف حاکمیت است ولی همین امتیازها در برخی کشورها با گذشت حدود چند دهه همچنان ایجاد نشده و زنان از آن بهره‌مند نیستند و درکشورهای توسعه یافته هم بیش از چند دهه تلاش گذشته که اهداف مد نظرشان محقق شده است. تقابل سازی مانند تقابل اسلام و برابری، اسلام و عدالت میان زنان و مردان و اسلام و حقوق بشر همه در راستای یکدیگر و برای القای همان نکته است
عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده تشریح کرد: شواهد واضح نشان می دهد که افراد با حجاب دارای انواع فعالیت‌ها هستند و رعایت حجاب هیچگاه مانع پبشرفتشان نشده و درباره زنان بدحجاب که اصولا مشقتی حتی در رعایت پوشش اسلامی هم وجود ندارد ولی آنقدر به زن القا می‌شود که حجاب محدودیت‌زا است که دختر 10 ساله فکر می‌کند فرصت نفس کشیدن هم نخواهد داشت با این شرایط.
علاسوند با اشاره به اینکه شعار «بدن من، انتخاب من» به عنوان یکی از شعارهای پررنگ جهان غرب در ایران نیز شنیده می‌شود اضافه کرد: این شعار نمادی از مخالفت با بسیاری ارزشهاست. در ذیل این شعار حمایت، حمیت، غیرت ، ناموس، حجاب، پاکدامنی بیمعناست و انواع روابط نامشروع، سقط جنین و ... عادی و مجاز محسوب میشوند.


*استفاده از «رفتارها و نمادها» به عنوان زبانی جهانی
 
وی تشریح کرد: رفتار و نماد در همه زبان‌ها قابل فهم است. اگر مسئله‌ای با گفتار مطرح شود شاید نتوان آن را در جا به زبان‌های مختلف ترجمه کرد تا فراگیر شود ولی «کنش» و «نماد» زبانی جهانی است از این رو آتش زدن روسری و یا کوتاه کردن بخشی از مو در جریان اتفاقات اخیر رخ داد و توانست همدلی با آشوبگران را در کوتاهترین زمان جهانی کنند و در این راستا کمپینی با دلالت های این نمادها شکل گرفت که چندین وزیر خارجه  و نخست وزیر با آن همراه شدند. معنای حقیقی این حرکت به جای اینکه همدردی با خانواده حادثه‌دیده باشد همراهی با براندازان برای مبارزه ای سیاسی شد.
عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: دور کردن مردان از نوامیس تاریخی خود از دیگر مسائلی است که در جریان اتفاقات اخیر در کشور رخ داد. در گذشته اگر زنی حتی توسط همسر خود کتک می‌خورد چند مرد دیگر به دفاع از او می‌پرداختند و می‌گفتند چرا به خواهر ما کتک می‌زنی؟ اکنون چند مرد در خیابان چادر از سر زن محجبه می‌کشند که این اتفاق عریان کردن غیرت مردان ایرانی از معنای تاریخی ان است. از سویی همین معنای غیرت در یک تناقض گیر کرده است. اگر به غلط و بر اساس بازنمایی رسانه ای این آشوبها را مطالبات پیرامون حجاب بنامیم همراهی مردان با زنان معنایی به جز حمایت آنان و غیرت به خرج دادن در حمایت از دختران ندارد اما در عین حال همان مردان از سر زن محجبه چادر میکشند و به زنان و دختران بسیاری صدمه میزنند. این خالی کردن ناموس و غیرت و حمایت از معانی تاریخی شان است.
 
*فحاشی رکیک دختران در ملأ عام و در همکاری با پسرها نشان از مخدوش شدن حیا دارد
وی فحاشی زنان با رکاکت را جلوه دیگری از تحول زنان در برهه اخیر دانست و گفت: اگر چه رکاکت در زبان برای همه مردان و زنان نادرست است و باید این مساله را تغییر داد که رکیک گویی برای مردان بلامانع و برای زنان بد است اما همواره دخترانگی با حیا ارتباط مستقیم داشت که در سال‌های اخیر این عفت کلام مخدوش شده است. گیر کردن در حلقه ارتباطی دوستان بدون رصد خانواده و مربیان و رواج ادبیات سخیف و زننده میان نوجوانان و جوانان اثر خود را در این آشوبها نشان داد. این امر برای کسی که مادر است خیلی تبعات دارد؛ اگر پرورش دهنده زبان، گارد خود را عوض کند و رکیک حرف بزند می‌توان پیش بینی کرد چه فرزندانی تربیت خواهند یافت و چه جامعه‌ای شکل خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/


اشتراک گذاری:
نظرات
اطلاعات تماس

مرکز قم: بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5
 تلفـن:  58-32603357 (025)
 فکس:  32602879 (025)
دفتر تهران: بلوار کشاورز ، خ نادری ، ک حجت دوست ، پ 56
 تلفـن:  88983944 (021)
 فکس:  88983944 (021)
دسترسی سریع

سامانه آموزش مجازی
کتابخانه
بانک محتوای علمی
کتابخانه دیجیتال
فصلنامه جنسیت و خانواده
فروشگاه اینترنتی
شبکه های اجتماعی

ایتاسروشآپاراتاینستاگرام