جستجو فارسی / English

هم‌اندیشی شخصیت های علمی و حاکمیتی درباره چالش های اخلاقی پیش روی خانواده

تاریخ انتشار: 1402/01/19     
هم‌اندیشی شخصیت های علمی و حاکمیتی درباره چالش های اخلاقی پیش روی خانواده

با حضور جمعی از برجسته ترین شخصیت ها و مسئولین نهادهای حوزوی، دانشگاهی و حاکمیتی کشور، مهمترین چالش‌های اخلاقی پیش روی خانواده در جهان امروز مورد بررسی و هم اندیشی قرار گرفت.

در این نشست که طی ضیافت افطاری از سوی پژوهشکده زن و خانواده شامگاه چهارشنبه 16 فروردین در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در قم برگزار شد، جمعی از شخصیت ها و مسئولین نهادهای حوزوی، دانشگاهی و حاکمیتی کشور به هم اندیشی و گفتگو درباره مهمترین چالش‌های اخلاقی پیش روی خانواده در جهان امروز و راهکارهای علمی و عملی مقابله با آنها پرداختند.

در این هم­اندیشی که در راستای تبیین ایده «همایش بین المللی خانواده مقاوم: چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» و به میزبانی پژوهشکده زن و خانواده برگزار ‌شد، علاوه بر جمعی از اعضای هیئت علمی این پژوهشکده و دست اندرکاران برگزاری این همایش، شخصیت ها و مسئولینی از نهادهای حوزوی، دانشگاهی، دولت و مجلس و نهادهای فرهنگی مرتبط از جمله رئیس مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی،رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، معاونت بین الملل جامعه المصطفی، دفتر همکاری­های علمی و بین­المللی مرکز مدیریت برادران، ریاست پژوهشکده و دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب، ریاست پژوهشکده فقه زنان حوزه علمیه خواهران، معاون امور زنان شهرداری تهران و... حضور داشتند، چگونگی مقابله خانواده ها با چالش های اخلاقی و فرهنگی در سطح کشور و جهان مورد بررسی و کنکاش قرار گرفت. 

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده و دبیر علمی همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم» با اشاره به ثقل موضوعات علمی پنج سال آینده پژوهشکده زن و خانواده گفت: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم از نهادهای حاکمیتی، غیرحاکمیتی و نخبگان این مطالبه را داشتند که بیاندیشند چگونه می‌توان جوانان را در برابر سیل تهاجمات فرهنگی مقاوم نمود و پژوهشکده زن و خانواده با توجه به رسالت خود، این دغدغه را در قالب همایشی بین المللی با عنوان خانواده مقاوم پیگیری نمود.

وی افزود: خانواده، در طول تاریخ، به مثابة راهبر اصلی تربیت در حفظ، تقویت و انتقال ارزش‌های اخلاقی ایفای نقش نموده است. ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نیز کمابیش ارزش‌های همسو با ارزش‌های خانواده را بازتولید کرده‌اند. اما در یک سدة گذشته با شکل‌گیری امواج نوسازی، توسعه، پسا نوگرایی و تحولات ساختاری ناشی از آنها، خانواده در ایفای نقش اخلاقی خود با چالش مواجه شده است.

لزوم تولید ادبیات خانواده مقاوم

رئیس پژوهشکده زن و خانواده گفت: در فضای تهدیدآمیز کنونی، البته فرصت‌های پرشماری هم وجود دارد. سیطرة فرهنگ مهاجم، انگیزة مقاومت را در فرهنگ‌های محلی و منطقه‌ای افزایش می‌دهد و زمینة آگاهی هر چه بیشتر نسبت به واقعیت فرهنگ مهاجم را فراهم نموده و انسان‌ها را به امید آینده‌ای بهتر به پویایی و تحرک وا داشته و از انفعال و خمودگی و تن دادن به نابسامانی موجود باز می‌دارد. خانواده‌ای که در این مسیر ارزش‌های اخلاقی‌اش را تقویت و به نسل بعد منتقل می‌کند، خانواده‌ای مستحکم، پویا و سزاوار برخورداری از بهترین نتیجه‌هاست.

وی افزود: آنچه حائز اهمیت می‌نماید آنست که خانواده‌ها، نهادها، اندیشمندان، کنشگران و حاکمیت با درکی صحیح و عمیق از موقعیت کنونی و با تغییر الگوهای تربیتی و کنشگری و تحول در الگوی تولید ادبیات علمی و تحول در الگوی حکمرانی و سیاستگذاری از الگوهای متناسب با موقعیت قدرت، که متناسب با موقعیت خانواده در زمان گذشته است به الگوهای متناسب با موقعیت مقاومت، که چگونگی راهبری تربیتی، کنشگرانه، علمی و سیاستگذارانه در فضای پرتهدید را نشان می‌دهد، طرحی نو دراندازند و از مسیر مقاومت فعال، به خلق مزیت‌های نو بپردازند و از فضای جهانی شده برای بسط ارزش‌های اخلاقی بهره گیرند.

زیبایی‌نژاد با بیان اینکه ما در تولید این ادبیات در کشور ضعیف هستیم، تصریح کرد: ابتدا بایستی برای جامعه نخبگانی این ضرورت را ایجاد و در مرحله بعد ادبیات موجود را معرفی کنیم و سپس بتوانیم گامی برای تعمیق ادبیات موجود برداریم.

خانواده؛ دغدغه جهانی

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه "این دغدغه صرفا محدود به ایران نیست و این موضوع  مسئله روی میز همه کسانی است که دغدغه خانواده و جوانان را دارند"  تاکید کرد: معضل بین‌المللی نیازمند مساعدت بین‌المللی است.

حجت الاسلام زیبایی نژاد سپس افزود: تصور ما این است که دنیای مسیحیت زودتر از ما با فردگرایی و چالش‌های فراروی خانواده روبرو شده و لذا بایستی ادبیات تولیدی در این عرصه داشته باشند. بُعد بین المللی همایش نیز به دنبال این هدف است که بتوانیم جامعه بین‌المللی را که دغدغه اخلاق و خانواده دارند شناسایی و آثار آن ها را رصد و وارد تعاملات علمی شویم.

رییس پژوهشکده زن و خانواده که دبیری علمی همایش را نیز عهده دار است در پایان به اهم اقدامات صورت گرفته در رابطه با برگزاری این نشست اشاره کرد و گفت:

دراین‌راستا اقدامات زیر در نظر گرفته شده و در حال پیگیری است:

1) فراخوان مقاله به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی و سفارش تدوین مقاله به برخی از پژوهشگران

2)  تشکیل کمیته بین‌الملل به‌منظور جلب مشارکت علمی اندیشمندان در کشورهای مختلف

3)  برگزاری نشست‌های تخصصی در داخل و خارج کشور

4) انجام مصاحبه علمی با تعدادی از اندیشمندان در حوزه‌های مختلف

5) ترجمه تعدادی از آثار برگزیده به زبان فارسی به‌منظور غنی‌سازی ادبیات علمی در زبان فارسی و ترجمه آثار منتخب همایش از فارسی به زبان‌های دیگر

6) تجربه نگاری خانواده‌ها، کنشگران، مبلغان و مشاوران موفق و تجربه نگاری اقلیت‌های خانواده گرا و اخلاق‌گرا در کشورهایی با فرهنگ ناهمسو که بر حفظ ارزش‌های اخلاقی خود در محیط‌های ناهمگون اصرار می‌نمایند.

زیبایی‌نژاد افزود: این همایش دوروزه، 1 و 2 اسفند امسال در تهران و قم برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام دکتر مجید دهقان بحثس علمی با موضوع  "خانواده مقاوم و معرفت شناسی خودگرا " ارائه داد و سپس حضار به ارائه دیدگاههای خود در رابطه با موضوع همایش و مباحث مطرح شده پرداختند.

لازم به توضیح است خانم دکتر فاطمه قاسمپور، رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در پایان این نشست مباحثی را پیرامون فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری درباره موضوع حجاب و تحلیل وضعیت فرهنگی کشور و ...  ارائه داد.


اشتراک گذاری:
نظرات
اطلاعات تماس

مرکز قم: بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5
 تلفـن:  58-32603357 (025)
 فکس:  32602879 (025)
دفتر تهران: بلوار کشاورز ، خ نادری ، ک حجت دوست ، پ 56
 تلفـن:  88983944 (021)
 فکس:  88983944 (021)
دسترسی سریع

سامانه آموزش مجازی
کتابخانه
بانک محتوای علمی
کتابخانه دیجیتال
فصلنامه جنسیت و خانواده
فروشگاه اینترنتی
شبکه های اجتماعی

ایتاسروشآپاراتاینستاگرام