جستجو فارسی / English

بررسی ظرفیت های مجموعه جامعه المصطفی برای برگزاری همایش بین المللی خانواده مقاوم

تاریخ انتشار: 1402/02/18     
بررسی ظرفیت های مجموعه جامعه المصطفی برای برگزاری همایش بین المللی خانواده مقاوم

ظرفیت های علمی و اجرایی مجموعه جامعه المصطفی العالمیه برای برگزاری همایش بین المللی «خانواده مقاوم: چالش های اخلاقی در جهان متحول» در دیدار حجت الاسلام والمسلیمن زیبائی نژاد با حجت الاسلام والمسلمین قنبری مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش دبیرخانه همایش بین المللی «خانواده مقاوم»، حجت الاسلام والمسلیمن زیبائی نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده در روز سه شنبه 29 فروردین 1402 با حجت الاسلام والمسلمین قنبری معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی و تنی چند از دیگر مسئولان آموزشی و پژوهشی آن در خصوص ظرفیت های علمی و اجرایی و ارتباطی این مجموعه به منظور بهره گیری در برگزاری همایش و افزایش حداکثری غنای علمی و کاربردی آن به تبادل آرا پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی در این دیدار ضمن تمجید از اراده پژوهشکده زن و خانواده در برگزاری این همایش از لزوم تبیین مفهوم مقاومت اخلاقی در این همایش برای مخاطبان خارجی با اتخاذ رویکرد بیان غیرمستقیم و غیرشعاری  گفت و افزود: تبیین اهداف همایش، معرفی الگوی خانواده ایرانی به جهان، تعریف الگوی عملی و دینی سبک زندگی خانواده و تعمیم مخاطب و موضوع همایش به همه ادیان، مذاهب و آیین ها از الزامات قابل توجه در برگزاری این همایش است.

معاون ارتباطات و بین الملل جامعةالمصطفی همچنین با ذکر این نکته که اهمیت موضوع خانواده و ارزش های اخلاقی می طلبد که این همایش ادامه دار باشد از آمادگی مجموعه تحت اشراف خود برای همکاری در زمینه انتشار چکیده کل مباحث موجود و شکل گرفته در همایش به شکل کتابچه و ترجمه آن به زبان های مختلف و نیز برگزاری پیش نشست های همایش در کشورهای مختلف و همچنین استفاده از ظرفیت دانشجویان خارجی المصطفی در برگزاری نمایشگاه های جنبی همایش خبر داد.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد که از سوی خانم دکتر شریف دبیر اجرایی و حجت الاسلام امین دین عضو کمیته بین الملل این همایش همراهی می شد با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص چگونگی حفظ قشر جوان کشور در وضعیت تهدید آمیز جهان امروز، اظهار داشت: بر اساس همین فراز بیانیه گام دوم، پژوهشکده زن و خانواده برنامه سوم توسعه فعالیت های علمی اش را بر پایه محور خانواده پایه ریزی و از یک سال پیش این فعالیت ها را آغاز کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد همچنین با اشاره به اینکه الگوهای حوزه خانواده باید متناسب با شرایط جدید جهان و کشور تنظیم شوند و الگوهای تربیت رسمی و سیاستگذاری خانواده نیز طبق وضعیت جدید باشد، یکی از سرفصل های اقدامات پژوهشکده زن و خانواده در این راستا را برگزاری همایش بین المللی «خانواده مقاوم: چالش های اخلاقی در جهان متحول» اعلام و هدف از آن را استفاده از تجربیات و روش های کارآمد پژوهشی در راستای خلق این الگوها عنوان کرد.

رئیس پژوهشکده زن خانواده سپس گزارشی از اقدامات اجرایی صورت گرفته برای برگزاری این همایش ارائه و در تشریح اهم این اقدامات گفت: برگزاری جلسات بارش فکری با حضور متخصصین حاذق در هر یک از محورهای همایش، راه اندازی کمیته بین الملل و رایزنی و تعیین افراد در مناطق مختلف جهان، برنامه ریزی برای اجرای تجربه نگاری اقلیت های دینی و قومی، مبلغین و مشاوران در داخل و خارج کشور برای تولید ادبیات علمی و ترجمه آنها و ... از مهمترین اقدامات صورت گرفته تا کنون بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد در پایان گزارش ابتدایی خود در این دیدار با اشاره به رایزنی های مقدماتی پیشین با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، رئیس جامعه المصطفی و قول مساعدت ایشان برای استفاده از ظرفیت آماده معاونت پژوهش و آموزش و نیز موسسه بنت الهدی جامعه المصطفی، خواستار همیاری و تشریک مساعی این مجموعه و نمایندگی های آن در سطح جهان در راستای شناسایی و معرفی افراد و نهادهای بین المللی دارای ظرفیت علمی مرتبط با موضوع و هدف همایش و مساعدت حداکثری در به کارگیری ظرفیت مبلغان، کنشگران، اندیشمندان، دانشگاه ها در داخل و خارج از کشور در راستای تحقق اهداف همایش بین المللی «خانواده مقاوم: چالش های اخلاقی در جهان متحول» شد.

گفتنی است در این دیدار سایر حضار نیز به ارائه پیشنهاداتی در راستای برگزاری مطلوب تر این همایش پرداختند:

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن رضایی، رییس پژوهشگاه بین المللی المصطفی  در این دیدار خانواده را موضوع کانونی در کشور و خارج از کشور خواند و با اشاره به بحران های روحی و روانی افراد در جوامع غربی بر اثر دور شدن از ارزش های خانوادگی گفت: یکی از دلایل افزایش خودکشی ها در این جوامع، تنهایی اجتماعی و نبود کانون خانواده است. وی با بیان این نکته که ما از نگاه اسلام و اهل بیت حرف برای گفتن در زمینه اهمیت خانواده داریم اضافه کرد: البته این همایش با توجه به اهمیت موضوع باید باز صرف زمان بیشتر و نیز استمرار در آینده به دنبال گسترش حوزه پژوهش و مقالات به سایر ادیان و مذاهب نیز باشد چرا که به عنوان نمونه مسیحیان متدین نیز ارزش های خانواده را پاس می دارند و کاربرد جدی القاب خانوادگی در بین آنها موید این مطلب است.

دکتر رضایی در پایان بر آمادگی پژوهشکده تحت اشراف، برای بکارگیری ظرفیت شبکه پژوهشگران خارجی در موضوعات مختلف تربیتی و مجله سه زبانه المصطفی جهت برگزاری مطلوب تر این همایش تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی، رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی وابسته به جامعه المصطفی العالمیه، دیگر حاضر این دیدار نیز در بیاناتی با تاکید بر اهمیت بنیاد و نهاد خانواده، برگزاری همایش بین المللی خانواده مقاوم را در این راستا ارزشمند توصیف کرد و افزود: با این حال هر چه در این زمینه کار شود کم است و جای کار بیشتر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نهاد خانواده حتی مورد توجه و اهتمام آیین های غیرالهی از جمله بودایی و غیره است افزود: متاسفانه جریان لیبرالیسم در پی حذف نهاد خانواده در سطح جهان است چون منافع خود را در گسترش فردگرایی می بیند.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی همچنین، بر لزوم مقاومت فراگیر در برابر حمله فراگیر در فضای مجازی علیه ارزش های اخلاقی تاکید کرد و خاطر نشان ساخت که کشف و تجمیع شخصیت های دغدغه مند در حوزه خانواده و شبکه سازی میان آنها در این راستا اهمیت فراوان دارد.

وی در پایان خواستار استمرار این کار  و نیز افزوده شدن زبان فرانسه به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی فعلی این همایش شد و از آمادگی مجتمع آموزشی بنت الهدی برای مشارکت فعال در برگزاری این همایش خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین بکائی، مدیرکل دانش آموختگان جامعه المصطفی نیز در این دیدار بیانات و پیشنهادات مبسوطی در راستای برگزاری مطلوبتر همایش خانواده مقاوم به ویژه با تقویت ابعاد بین المللی آن ارائه کرد.

آقای بکائی ابتدا از لزوم تخصصی تر شدن محورهای موضوعی همایش به شرط استمرار برگزاری آن در سال های آتی گفت و افزود: لذا باید همایش در سال های بعد بر اساس سلسله همایش های دو یا سه سالانه بنابر موضوع بندی دقیق و ریزتر ادامه پیدا کند و در این راستا موضوعاتی مانند جایگاه مادر در خانواده، تحولات سیمنای امریکا در راستای ترویج و عادی سازی همجنسبازی، تفاوت حقوق زنان در جوامع مختلف در زمینه ازدواج زنان مسلمان با مردان غیرمسلمان و موضوعات مشابه مورد مداقه قرار گیرد.

مدیرکل دانش آموختگان جامعه المصطفی بر لزوم توجه به مطالبه گری مدنظر رهبر معظم انقلاب در این همایش تاکید کرد که نباید مقاومت مورد نظر دچار جنبه انفعالی شود.

اشتراکات اسلام و ادیان دیگر در موضوعات ریز همایش نیز از دیگر نکاتی بود که حجت الاسلام والمسلمین بکائی بر لزوم توجه به آنها تاکید داشت و پیشنهاد کرد هر سال بنابر همان اشتراکات بخش ویژه ای در همایش ایجاد شود وی بر لزوم شناسایی مراکز منطقه ای حائز اهمیت در موضوع خانواده به ویژه مغرب عربی، امریکای لاتین، شبه قاره هند، چین و کشورهای مالزی و اندونزی و نیز افریقا تاکید کرد و یکی از راه های گسترش گفتمان مقاومت اخلاقی در حوزه خانواده از منظر اسلام را از طریق پاسخگویی منطقی به جریان های مخالف نظیر همایش سالانه منکران خدا در استرالیا دانست که سعی در نقد گفتمان زندگی دینمدارانه دارند.

توجه به اصحاب و نهادهای دانشگاهی در حوزه فلسفه و جامعه شناسی در کشورهای مولد علم مثل امریکا و فرانسه که به درست یا غلط خوراک علمی دیگر کشورها را تولید می کنند از دیگر پیشنهادات حجت الاسلام والمسلمین بکائی برای مفیدتر شدن ابعاد علمی و اجرایی  همایش بین المللی «خانواده مقاوم: چالش های اخلاقی در جهان متحول» بود.

 


اشتراک گذاری:
نظرات
اطلاعات تماس

مرکز قم: بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5
 تلفـن:  58-32603357 (025)
 فکس:  32602879 (025)
دفتر تهران: بلوار کشاورز ، خ نادری ، ک حجت دوست ، پ 56
 تلفـن:  88983944 (021)
 فکس:  88983944 (021)
دسترسی سریع

سامانه آموزش مجازی
کتابخانه
بانک محتوای علمی
کتابخانه دیجیتال
فصلنامه جنسیت و خانواده
فروشگاه اینترنتی
شبکه های اجتماعی

ایتاسروشآپاراتاینستاگرام