جستجو فارسی / English

پوستر همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» رونمایی شد

تاریخ انتشار: 1402/02/30     
پوستر همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» رونمایی شد

مراسم رونمایی از پوستر همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین جمعی از کارشناسان حوزوی و دانشگاهی و اساتید حوزه و دانشگاه در تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده زن و خانواده، در حاشیه برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال جاری از پوستر همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» رونمایی شد؛ این برنامه با حضور جمعی از کارشناسان حوزوی و دانشگاهی، اساتید حوزه و دانشگاه، برخی از اعضا هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده و همچنین دکتر یاسر احمدوند مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد.

اندیشمندان ایران و برخی دیگر از کشورهای جهان در همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» به بررسی راهکارهای مقاوم‌سازی خانواده‌ها در برابر فرهنگ نامطلوب مسلط جهانی خواهند پرداخت و در خصوص طراحی بناهای تربیتی جدید متناسب با خانواده موفق با زیست اخلاقی تبادل نظر خواهند داشت. این همایش به همت پژوهشکده زن و خانواده، یکم و دوم اسفند ماه 1402 در تهران و قم برگزار خواهد شد.

 

سیطره لیبرالیسم اخلاقی بر تحولات جهان معاصر

حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد دبیر علمی همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم، چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» در مراسم رونمایی از پوستر این همایش مطرح کرد: خانواده در طول تاریخ چالش‌هایی را در زمینه تربیت فرزندان برای محافظت از ارزش‌های اخلاقی و خانوادگی داشته است ولی در دنیای جدید، وضعیت متفاوتی پیش آمده است که این وضعیت ظاهرا بدیلی از گذشته تاریخی ندارد. در گذشته چالش‌های خانواده‌ها بیشتر اقتصادی بوده است و مثلاً مشکل این بوده است که «چگونه فرزند خود را از خطر دوستان بد حفظ کنم؟» و چیزهایی از این قبیل؛ ولی چیزی که امروز در فرایند جهانی شدن، خانواده با آن مواجه است این است که ساختارهای اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و ... در جهان معاصر دارد متحول می‌شود و در مسیر این تحولات، آهسته آهسته لیبرالیسم اخلاقی سیطره پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: امروزه نگرانی خانواده‌ها، نگرانی همه جانبه ایست، ساختارهای فرهنگی، اقتصاد سرمایه‌داری، رسانه‌های فراگیر، فضای مجازی، فضای علم در غیر پارادایم پست مدرن که در حال موجه‌سازی خیلی از تحولات اخلاقی هستند و ... همگی دست به دست هم داده‌اند و در حال زمین‌گیر کردن خانواده‌ هستند.

 

خانواده در وضعیت دنیای جدید نیازمند طراحی بنیان‌های تربیتی جدید است

دبیر علمی همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم، چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» افزود: خانواده امروز  در یک موقعیت تهدید قرار دارد و باید در برابر سیل بنیان‌کَن ارزش‌های اخلاقی دست و پا بزند؛ این وضعیت جدید می‌طلبد که بنیان‌های تربیتی جدیدی در خانواده طراحی شود.

 

 

ضرورت خیزش و واکنشی جهانی برای مواجهه سازنده خانواده با فضای کنونی

وی اضافه کرد: اگر فرض شود ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ...  بنیان‌های خانواده را سست کرده و در حال ضعیف ساختن ارزش‌های اخلاقی هستند باید اندیشید که چه طرحی در مقیاس خانواده، آموزش رسمی برای خانواده، سیاست‌گذاری خانوادگی در بعد کلان حاکمیتی باید وجود داشته باشد که بتوان با فهم موقعیت تهدید، خانواده را طوری توانمند کرد که بتواند در مسیر مقاومت در مقابل این تهدید‌ها از ارز‌ش‌های اخلاقی خود محافظت نموده و تهدید را تبدیل به فرصت کند؛ علاوه بر آن بتواند نسلی را پرورش دهد که در این جهان پر از تهدید توانایی زیست اخلاقی و زیست خانواده موفق داشته باشد. این نخستین مسئله است.

دبیر علمی همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم، چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» اذعان کرد: خیلی از کشورها قبل از ایران با چالش فردگرایی و لیبرالیسم اخلاقی مواجه شدند. تعداد زیادی از اندیشمندان قبل از اندیشمندان ایرانی با این پرسش‌ها درگیر بوده‌اند و درباره آن اندیشه کرده‌اند؛ باید بررسی کرد که آنان چه تجربیاتی در این زمینه دارند؟ چه مواردی در این زمینه تولید شده است؟ اقلیت‌های فرهنگی کشورها در برابر فرهنگ مسلط چگونه از ارزش‌های اخلاقی خود محافظت می‌کنند؟ ادبیات نظری که در حوزه جامعه‌شناسی، تربیت، روانشناسی کلام و عرصه‌های دیگر علمی می‌آید و می‌تواند در خدمت مقاومت خانواده بیاید چه ادبیاتی است؟ تجربه‌های موفق غلبه بر چالش‌های اخلاقی و خانوادگی چیست؟ در این همایش بین‌المللی با چالشی در مقیاس جهانی رو به رو می‌شویم و باید خیزش، واکنش و تولید ادبیات در عرصه جهانی شکل گیرد تا با هم‌افزایی جهانی بتوان به فهم عمیق‌تری از موقعیت تهدید رسید و مواجهه سازنده‌ای با فضای کنونی صورت گیرد.

 

 

 «شهر در خدمت اخلاق و خانواده مقاوم» در بخش مدیریت شهری همایش خانواده مقاوم، بررسی می‌شود

حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد عنوان کرد: نفی موقعیت تهدید و توهم قدرت در جایی که قدرت نیست موجب زمین‌گیر شدن می‌شود. باید موقعیت تهدید در این زمینه را به رسمیت شناخت و اینکه اکنون در موقعیت مقاومت قرار داریم، باید در موقعیت مقاومت فعال، قدرت آفریده شود. مسئله این است.

وی تصریح کرد: نخبگان را نیز در قالب فراخوان و سفارش مقاله، تجربه‌نگاری‌های موفق، نشست‌های مختلف پیرامون موضوعات گوناگون از جمله تعلیم و تربیت، روانشناسی، سینما، سیاستگذاری، ادبیات مکتوب، فضای مجازی، رسانه‌های نوپدید و ... باید به بحث کشاند تا بتوان از ظرفیت جامعه علمی استفاده کرد.

دبیر علمی همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم، چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» افزود: یک برش مدیریت شهری نیز در قالب این همایش دنبال می‌شود تا به این نتیجه دست یابیم که شهر در خدمت اخلاق و خانواده مقاوم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و چگونه می‌توان در این عرصه فعالیت کرد.

 

اعلام آمادگی وزارت ارشاد برای همکاری جهت تولید و انتشار آثار حوزه خانواده

در پایان این نشست، دکتر یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ضمن تقدیر از ایده برگزاری همایش بین المللی خانواده مقاوم توسط پژوهشگده زن و خانواده اظهار کرد:  مقاوم سازی خانواده یکی از دغدغه‌های مهم و قابل توجه است.

وی همچنین "کتاب‌" را دارای نقشی مهم در این  زمینه دانست و تاکید کرد: آثاری که در این حوزه تولید شوند،  مورد حمایت قرار می‌گیرند. آثار حوزه خانواده بسیار مفید و کارآمد بوده و وزارت ارشاد از تولید چنین آثاری استقبال و حمایت می کند.

دکتر احمدوند در پایان اظهار داشت: با مجموعه پژوهشکده زن و خانواده در راستای تولید آثار در زمینه خانواده همکاری جدی و شایسته صورت خواهد گرفت.

در انتهای این نشست پوستر همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» با حضور دکتر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، دکتر ظریفیان مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی این وزارتخانه، حجت الاسلام زیبایی نژاد، رییس پژوهشکده زن و خانواده و دبیر علمی همایش خانواده مقاوم و نیز دکتر شریف دبیر اجرایی این همایش، رونمایی شد.

لازم به توضیح است این همایش یکم و دوم اسفند ماه سال 1402 با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در تهران و قم برگزار خواهد شد.

 

 


اشتراک گذاری:
نظرات
اطلاعات تماس

مرکز قم: بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5
 تلفـن:  58-32603357 (025)
 فکس:  32602879 (025)
دفتر تهران: بلوار کشاورز ، خ نادری ، ک حجت دوست ، پ 56
 تلفـن:  88983944 (021)
 فکس:  88983944 (021)
دسترسی سریع

سامانه آموزش مجازی
کتابخانه
بانک محتوای علمی
کتابخانه دیجیتال
فصلنامه جنسیت و خانواده
فروشگاه اینترنتی
شبکه های اجتماعی

ایتاسروشآپاراتاینستاگرام