به گزارش روابط عمومي مرکز تحقیقات زن و خانواده، سرکار خانم فريبا علاسوند عضو هيئت علمي مركز تحقيقات زن و خانواده روز پنج شنبه سی ام اردیبهشت ماه در دومين همايش سراسری دانش آموختگان جامعه الزهرا(س) كه به همت اداره كل تبليغ و ارتباطات اين مركز در تالار بيداري اسلامي برگزار شد با بيان اينكه نقطه كانوني سبك زندگي، خانواده است، افزودند: اساسي ترين و نخستين نهاده هاي ذهني، در محيط خانواده پديد مي آيند و رفتارها در اين محيط، دروني مي شوند.
ایشان بيان كردند: سبك زندگي در حوزه مطالعات فرهنگي به مجموعه رفتارها و الگوهاي كنش هاي هر فرد كه معطوف به ابعاد هنجاري و زندگي اجتماعي باشد، اطلاق مي شود و نشان دهنده كم و كيف نظام باورها و كنش هاي فرد است.
سرکار خانم علاسوند با اشاره به سبك زندگي بعنوان راهی برای تعريف ارزش ها، نگرش ها و رفتارهاي افراد كه اهميت آن براي تحليل هاي اجتماعي روز به روز افزايش مي يابد عنوان کردند:صحبت در مورد سبك زندگي جامعه، مربوط به نگرش هاي فردي و اجتماعي آن جامعه نيز مي شود.
ایشان اظهار كردند: افزون بر جامعه شناسي، در اخلاق و روانشناسي نيز به ابعاد رواني و جسمي سبك زندگي توجه شده است.
سرکار خانم علاسوند بيان كردند: اديان الهي درباره اكثر اشيا و يا اشخاصي كه اطراف آدمي را پر كرده اند و بسياري از رفتارهاي وي، احكام، دستورالعمل و تقسيم بندي به درست و غلط يا خير و شر دارد، بنابرين نگاه هنجاري دين به سبك زندگي آدميان، پيگيري اين موضوع از نگاه ديندارانه را با اهميت تر مي كند.
ایشان با بيان اينكه سه اصل محوري به عنوان اصول پايه سبك زندگي اسلامي وجود دارد، افزودند: اين اصول شامل قناعت، پرهيز از مسير لهوي در زندگي و باور نظام حق و باطل مي شود و قناعت به عنوان مهارتي براي زيستن و همچنين يك اصل ساخت ساز است.
ایشان با بيان اينكه نقطه كانوني سبك زندگي، خانواده است، افزودند: اساسي ترين و اولين نهاده ذهني در محيط خانواده پديد مي آيد و رفتارها در اين محيط دروني مي شود.
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات زن و خانواده با اشاره به اينكه مساله تربيت، امري تدريجي است، افزودند: كارهاي فرهنگي و تربيتي متفاوت هستند، متولي اقدامات تربيتي خانواده و متولي اقدامات فرهنگي، نهاد ها هستند.
ایشان بيان كردند: براي هرگونه تحليل گزينش هاي مردم درباره سبك زندگي، تغيير يا اصلاح آن بايد حوزه هاي شناختي افراد را بررسي كرد تا معلوم شود آنها در چه پارادايمي مي انديشند و بر اساس چه باورها يا ناباوري هايي دست به انتخاب مي زنند و اطراف خود را شكل مي دهند.
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات زن و خانواده گفت: قناعت به معناي اكتفا به كفاف و يك مبنا براي شكل دادن به زندگي است و به فرد احساس رضايت از زندگي و آرامش مي بخشد براي همين فرد قانع، فردي شاكر است.
ایشان ادامه دادند: در حوزه كشورهاي اسلامي متاسفانه اسراف بيداد مي كند در حالي كه در آموزه اسلامي اسراف بسيار نهي شده است.
سرکار خانم علاسوند بيان كردند: آگاهي از واقعيت هاي پيش رو و قدرت شناسايي نقاط ضعف و قوت نگرش آبژكتيو به زندگي مادي و قدرت برنامه ريزي براي عينيت ها و پيش بيني حداكثري براي ابژه ها و اطمينان نسبي به نتايج از آثار قناعت است.
ایشان با بيان اينكه جهان بيني انسان قانع، جهانبيني كلان نگر نعمت گرا است، افزودند: قناعت موجب از بين رفتن اضطراب، ديگر بيني آزارنده، ميل به تنوع طلبي و احساس نياز به تحول دائمي در ابعاد زندگي مادي و بلند پروازي بي حاصل مي شود.
مدرس جامعه الزهرا(س) بيان كردند: انسان غير قانع داراي انديشه دائمي در آمال و آرزوها است و برنامه ريزي هاي خيال پردازانه اي دارد.
ایشان گفتند: پيامدهاي قناعت شامل مواردي از قبيل تكثر خواهي و سرايت آن به ساحت دروني انسان مي شود كه نتيجه آن تلاش براي ترويج عرفان در آدمي است.
سرکار خانم علاسوند ادامه دادند: همچنين موجب از ميان رفتن قدرت تمركز و ناتواني بشر از انجام فعاليت هاي تمركز محور مي شود در نتيجه موجب روي آوري مفرط به قاب هاي مجازي با تصاوير پاساژگردي و جشن ها مي شود.
ایشان اضافه كردند: همچنين موجب بي اهميت شدن مقوله هاي مبتني بر وحدت، انحصار، مركزيت يافتگي مانند هويت هاي متمركز مانند خانواده، امت مسلمان و ميل به رابطه هاي متقارن مي شود.
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات زن و خانواده با بيان اينكه احساس فقر از خود فقر بدتر است ، افزودند: امروزه فقرا نسبت به فقراي دوران گذشته وضعيت بهتري دارند اما رنج بيشتري مي برند.
ایشان بيان كردند: سبك زندگي در غرب بر پايه مصرف تحليل مي شود، در اين تحليل نوع مصرف اعم از شكل و مقدار، سبب تمايز يافتگي افراد از يكديگر مي شود، بر همين پايه هر فرد با انتخاب نوعي از مصرف سعي مي كند خود را در طبقه خاص دسته بندي كرده و هويت يابد.
مدرس جامعه الزهرا(س) با بيان اينكه تمايزات اسلامي تمايزات ارزش گرا هستند، افزودند: دسته بندي هايي بر آمده از اين تمايز دسته بندي هايي نظير متقي و غير متقي اند كه حاوي قضاوت هاي ارزشي اند.
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات زن و خانواده بيان كردند: زندگي لهوي شكلي از زندگي است كه اساس آن تعيش و تنوع طلبي است.
سرکار خانم علاسوند با بيان اينكه در زندگي لهوي، فرد از نظر دروني و روحي هوي محور است، افزودند: هوي محوري به معني زندگي بدون تقسيم بندي به درست و نادرست و حق و باطل است.
ایشان در خصوص پيامدهاي زندگي لهوي افزودند: جلوگيري از تربيت ذهني افراد و تربيت فرد غير قابل پيش بيني از جمله پيامدهاي زندگي لهوي است.
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات زن و خانواده بيان كردند: باور به وجود حق و باطل داراي دو جنبه رويكرد وجود شناختي و رويكرد اخلاقي و يا حقوقي مي شود.
سرکار خانم علاسوند گفتند: انساني كه به نظام حق و باطل مي انديشد تجارت باطل، شغل باطل و فكر باطل را رها مي كند و براي رسيدن به ثروت و قدرت از روش هاي باطل استفاده نمي كند.
ایشان با بيان اينكه اخلاق اجتماعي بر اخلاق فردي مقدم است، ادامه دادند: مهمترين قواعد اخلاق اجتماعي نصح و رسيدگي به امور مردم، رحم و انفاق، مدارا و وحدت هستند.
سرکار خانم علاسوند راهنمایی را پيش فرض الزامات وحدت دانست و گفتند: يعني بايد اصل را بر اين بگذاريم كه فرد نمي داند و او را راهنمايي كنيم؛ بينش سياسي با اشخاص سنجيده نمي شود بلكه با خط حق شناخته مي شود.
عضو هيئت علمي مركز تحقيقات زن و خانواده در پايان گفتند: طلاب بايد قرآن و روايات و نهج البلاغه و متون اصلي را بررسي كنند تا به بينشي براي دگرگوني سبك زندگي مردم برسند.
دومین همایش سراسری دانش آموختگان جامعه الزهرا(س) در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص تمدن اسلامی و توجه به سبک زندگی اسلامی و ایرانی با شرکت 800 تن از مبلغان خواهر جامعه الزهرا(س) به مدت سه روز در قم برگزار شد و کارگاه های آموزشی با موضوع سبک زندگی با رویکرد خانواده، ارتباط با همسر و تربیت فرزند و مدیریت و مهارت فرد در زندگی از برنامه های این همایش بود.
شایان ذکر است در روز نخست برگزاری این همایش، آیت الله سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور، سرکار خانم علاسوند عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده از سخنرانان این همایش بودند.