به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات زن و خانواده، سرکار خانم علاسوند، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در نشست علمی «خانواده، دین و تحولات اجتماعی» که روز سه شنبه از سوی مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد، به تبیین اصول غیر قابل تغییر ادیان ابراهیمی در عرصه خانواده پرداخته و اظهار داشت: ناهمجنس خواهی، برون همسری، مکمل بودن دو جنس برای یکدیگر بر پایه تفاوتها و تولید مثل در فضای مشروع خانواده، از جمله این اصول غیرقابل تغییر است.
ایشان با بیان اینکه برای حفظ این اصول، مؤمنان موظف به حفاظت از طرح الهی درباره خانواده هستند، اظهار داشت: حفاظت از عشق، حفاظت از رحمت، حفاظت از نسل و حفاظت از نقش، چهار جهتی است که برای صیانت و حفظ اصول غیر قابل تغییر خانواده باید مورد توجه و پیگیری قرار بگیرد.
عضو شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران در ادامه افزود: به منظور حفاظت از عشق، ایجاد نگرش ضرورت ازدواج پایدار در نسل جدید، جایگزینی عشق رمانتیک به عشق متعهد، آموزش خویشتنداری جنسی و تلاش برای ایجاد رسانه هایی که از نشانگان جنسی اشباع نباشند، بسیار لازم است، زیرا جامعه به شدت اروتیک، قدرت تولید عشق را به عنوان یک امر متعالی که به فداکاری و ازخودگذشتگی منجر شود، ندارد.
ایشان با بیان اینکه گاهی عشق بر پایه هیجان جنسی برای ایجاد الفت کافی نیست و خانواده به رحمت نیز نیاز دارد، خاطرنشان کرد: ایجاد رحمت در کنار مفهوم عشق، به معنای ایجاد فضایی غنی تر از دلبستگی میان همسران است که شفقت، همدردی و فداکاری عناصر ذاتی آن هستند، مانند زمانی که یکی از دو همسر بیمار است، زمانی که همسران مسن می شوند و یا زمانی که بخاطر وجود فرزند، زن و شوهر علیرغم میل باطنی به زندگی خود ادامه می دهند و رحمت را نثار فرزندان می کنند.
سرکار خانم علاسوند همچنین تصریح کرد: از سویی می دانیم فردگرایی، آسایش محوری و لذت گرایی که اساس سبک جدید زندگی و مسلط بر آن در عصر کنونی شده است، بیشترین آسیب را به تولید نسل زده است و زنان و مردانی که در اشکال جدید، حد و اندازه ای از راحتی و تن آسایی را تجربه کرده اند، به راحتی آن را در ازای فداکاری برای فرزند از دست نمی دهند.
ایشان تشویق و ترغیب زوجهای جوان به فرزندآوری متعهدانه و مشروع، وادار نمودن دولتها برای ایجاد زیرساختهای والدگری ، وادار نمودن دولتها برای حمایتهای خاص از اعضای خانواده که بیشترین همراهی و همدلی خانوادگی را اعمال می کنند یعنی حمایت از حقوق شهروندی خانوادگی به جای شهروندی فردگرایانه را از مهمترین راهکارهای حفاظت از نسل عنوان کردند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه حفاظت از نقش به دلیل آسیب های نظریه جنسیتی به خانواده ها، شاید در شرایط کنونی بسیار مهم تر باشد، اظهار داشت: به منظور بازیابی خانواده، به یک نظریه مذهبی در فهم بین الادیانی نیازمندیم که ضمن آنکه تبعیض را مشروع نداند، به تفاوت های بنیادی میان دو جنس نیز احترام بگذارد که به همین منظور نظریه عدالت جنسیتی از طرف جمهوری اسلامی ایران به جامعه حقوقی بین المللی ارایه شده است که در این نظریه اولا به عرصه های تساوی مرد و زن تاکید می شود، ثانیا دو مبنای «نقش و جایگاه مرد و زن و در خانواده» و «تفاوت های اساسی طبیعی و روانشناختی» را مورد توجه قرار داده است.
ایشان استراتژی های مهم در این راستا را برشمرده و خاطرنشان کرد: برای حمایت از نقش مادری، دولتها باید تاوان اقتصادی داده، الزامات تأمینی آن را بپذیرند و باید دانست نقطه کانونی تفاوت اقتصاد فردگرا با اقتصاد خانواده گرا در همین الزامات است.
سرکار خانم علاسوند درباره ضرورت حفظ نقش زنانگی و مردانگی نیز گفت: در طول بیش از پنج دهه نظریه جنسیت، نهادهای مؤثر فرهنگی و آموزشی وادار به امحای نقشهای جنسیتی شده و نقشها را تابوهای فرهنگی دانستند؛ ازدواج در بهترین زمان، زادآوری در بهترین زمان و بهترین شکل، وفاداری در پیمان ازدواج و ازدواج مشروع امروزه جای خود را به اولویت های دیگر داده اند که برای برگشت تمام این موارد باید زنانگی و مردانگی را احیا نمود.
ایشان ایجاد لابی دینی در مقابله با نظریه فمنیستی و اتخاذ مقام مشاوره در کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، ارائه منطق متعادل درباره کار خانگی که گرانباری نقش های خانگی زنان را در ذهنیت بسیاری از جوامع به شدت سنتی از میان ببرد، ارائه نظام فکری اولویتها درباره نقش های مردانه و زنانه، احیای نقش حمایتی و تربیتی مردان در قالب همسری و پدری و ارائه صحیح نقش های سلسله مراتبی در خانواده (همسری، پدری و والدگری) که به رواداری ستم از سوی قوی به ضعیف نیانجامد را بخش دیگری از این استراتژی ها دانست.