جستجو فارسی / English

راهپیمایی اربعین، شیعه را در مقیاس جهانی در موضع قدرت قرار می‌دهد

تاریخ انتشار: 1402/06/14     
راهپیمایی اربعین، شیعه را در مقیاس جهانی در موضع قدرت قرار می‌دهد

رئیس پژوهشکده زن و خانواده اظهار داشت: راهپیمایی اربعین سنت حسنه ای است که علما به تأسی از جابربن عبدالله انصاری بنا گذاشتند و این کار، شیعه را در مقیاس جهانی در موضع قدرت قرار می‌دهد.

در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی و حضور مشتاقان ابی‌عبدالله الحسین(ع) در پیاده‌روی اربعین، نشست علمی "اربعین و بسط تمدنی خانواده" صبح روزدوشنبه 13 شهریور 1402 در سالن خبرگزاری بین‌المللی ابنا برگزارشد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا زیبایی‌نژاد» رئیس پژوهشکده زن و خانواده اظهار داشت: خانواده می تواند در خدمت بسط فرهنگ اخلاقی، خداپرستی و یا کفر باشد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال خانواده فردگرا نیستیم، افزود: خانواده کارکردهای مهمی دارد که یک از مهمترین کارکردهای آن، بسط اخلاق در جامعه است و خانواده باید بر مدار ولایت بچرخد.

استاد حوزه و دانشگاه بر لزوم سرپرست داشتن خانواده گفت: قرآن می گوید "الرجال قوامون علی النساء"  خطری که در بحث ولایت در خانواده وجود دارد تکثر گرایی ولایی است. اگر مرد وقار داشته باشد و در حد واندازه یک مرد باشد و زن نیز پشت سر او حرکت کند در این خانواده شکاف نسلی بوجود نمی آید.

وی افزود: تکثر گرایی در رهبری خانواده نشانه ضعف است. همین امر در جامعه نیز وجود دارد یعنی دو صدایی شدن نشانه ضعف حاکمیت است؛ همچنین اگر در خانواده یک صدایی حاکم باشد، نشانه قوت آن است.

زیبایی نژاد درباره وظائف متقابل همسران در خانواده اظهار داشت: با تولد فرزند، اولویت مادر باید همسر باشند نه مادری کردن؛ زیرا فرزندان باید احساس کنند که پدر و مادر مهم هستند. در روایات آمده است که از سعادت مرد این است که همسری سازگار داشته باشد. لذا زن باید باور داشته باشد که همین مردی که دارای ضعف هایی است باید حرمتش حفظ شود. زن باید به مرد در خانواده اقتدار تزریق کند و در مقابل مرد نیز به زن محبت بخشد.

وی افزود: در مقیاس خانواد مرد ممکن است اشتباه کند اما زن نباید مرد را تضعیف کند، زن باید با ولایت و سرپرستی شوهرش همراهی کند. زنِ همراه در خانواده دو تصویر دارد؛ اول همراهِ انفعالی که می گوید چرا من باید پشت سر همسرم حرکت کنم؟ وی منطق این حرکت را نمی فهمد و در نتییجه نمی تواند این همراهی را به نسل بعد خود منتقل کند. تصویر دیگر، زنی است که پویا و فعال باشد یعنی با همسر خود مشارکت داشته باشد. بنابراین زن باید همراه شوهر خود باشد و این همراهی را به فرزندان نیز منتقل کند.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده گفت: میدان تمرین فهم ولایت اجتماعی، خانواده است. در روایتی آمده است داریم که مرد مومن خوردن خود را با خوردن خانواده اش تنظیم می کند. یعنی مرد مصلحت اندیش بر اساس جمع تصمیم می گیرد و حرکت جمعی می کند؛ اگر فردی در این سیستم بزرگ شد ولایت اجتماعی اش هم تکمیل می شود. در جامعه نیز باید یک رهبر وجود داشته باشد و همه گوش به فرمان او باشند؛ حتی اگر احتمال خطای او وجود داشته باشد. در خانواده هم اگر زن بگوید احتمال خطای شوهرم وجود دارد و به فرمان سرپرست خانواده گوش نکند، سنگ روی سنگ بند نمی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در خانواده باید ولایت اجتماعی را تمرین کرد؛ این موضوع در خانواده های شلوغ با فهم بهتری قابل درک است؛ به عبارت دیگر فهم ولایت اجتماعی در خانواده های شلوغ بیشتر است، همچنین سازش در این نوع از خانواده بیشتر است و وقتی افراد این خانواده وارد جامعه می شوند ناهمواری ها را بهتر درک می کنند.

این پژوهشگر حوزه زن و خانواده گفت: زن باید در خانواده سازگار و همراه بوده و همراهی اش آگاهانه باشد. یکی از کارکردهای زن، پوشش نقاط ضعف مرد است به نحوی که باعث تضعیف رهبری خانواده نشود. مرد هم باید زن را تبدیل به محوریت عاطفی کند، مرد باید عاطفه را به زن تزریق کند تا زن وظایفش را درست انجام دهد.

وی در ادامه توضیح داد: در خانواده زن است که پاکدامنی را نهادینه می کند، اینکه در روایات آمده است که رأس عبادات عفت بطن و فرج است بسیار مهم است. مال حرام تحلیل را به هم می زند و ادراک و حسن و قبح را بهم می ریزد؛ در خانواده عفت فرج و بطن داری اهمیت فراوانی است که باید به آن توجه کرد.

وی درباره نقش خانواده در فراگیر شدن نهضت‌ها گفت: نهضت زمانی نهضت فراگیر می شود که خانواده به آن بپیوندد مثلا در نهضت تنباکو یا انقلاب اسلامی این اتفاق افتاد؛ وقتی نهضتی به خانواده آمد، نهضت ریشه دار می‌شود. بنابراین خط خانواده، جامعه و ولایت اجتماعی باید یکی باشد یعنی همگی ذیل ولایت الهی باشند.

استاد حوزه و دانشگاه درباره جایگاه اربعین در بین شیعیان اظهار داشت: اربعین عمل مستحبی است و روایتی از امام حسن عسکری(ع) داریم که زیارت اربعین را جزء علامات مومن به حساب آورده است. برخی از علما نیز می گویند که اربعین یکی از شعائر دینی است؛ شاید بتوان گفت که روایت امام حسن عسکری(ع) سیاسی است. زیارت اربعین در زمان امام حسن عسکری (ع) جا افتاد؛ در عصر ما اتفاقات جدیدی افتاد که راهپیمایی اربعین را برجسته کرده است. راهپیمایی اربعین سنت حسنه ای است که علما به تأسی از جابربن عبدالله انصاری بنا گذاشتند و این کار، شیعه را در مقیاس جهانی در موضع قدرت قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در پیاده روی اربعین جغرافیا بهم می‌ریزد، افزود: در اربعین ما مفهوم امت را تمرین می کنیم. همچنین مفهوم حکومت مهدوی را در اربعین می بینیم. در اربعین ساختارهای عادی به هم می ریزد و اربعین محل انتشار اخلاق فاضله است.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده افزود: ما از مازاد زندگی خود برای سیدالشهداء(ع) خرج می کنیم اما عراقی ها برای اربعین از متن زندگی‌شان هزینه می کنند. در اربعین دوستی های جدید اتفاق می افتد که سابقه نداشته است. در اربعین لذتی تجربه می کنیم که در جای دیگر آن را نمی توان آن تجربه کرد.

وی در پیشنهادی گفت: خانواده ها اگر بتوانند خانوادگی به اربعین بروند و این کار پیوند خانوادگی را تقویت می کند.

گفتنی است متن کامل بیانات حجت الاسلام و المسلمین زیبائی نژاد در خبرگزاری ابنا منتشر خواهد شد.


اشتراک گذاری:
نظرات
اطلاعات تماس

مرکز قم: بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5
 تلفـن:  58-32603357 (025)
 فکس:  32602879 (025)
دفتر تهران: بلوار کشاورز ، خ نادری ، ک حجت دوست ، پ 56
 تلفـن:  88983944 (021)
 فکس:  88983944 (021)
دسترسی سریع

سامانه آموزش مجازی
کتابخانه
بانک محتوای علمی
کتابخانه دیجیتال
فصلنامه جنسیت و خانواده
فروشگاه اینترنتی
شبکه های اجتماعی

ایتاسروشآپاراتاینستاگرام