جستجو فارسی / English

همه عرصه های جامعه عرصه تبلیغ است/ نظام تربیتی مدرن میگوید علم باید در خدمت بازار باشد

تاریخ انتشار: 1402/09/06     
همه عرصه های جامعه عرصه تبلیغ است/ نظام تربیتی مدرن میگوید علم باید در خدمت بازار باشد
هشتمین نشست هم اندیشی کنشگران تبلیغ پیرامون مسئله خانواده مقاوم از سری نشست های همایش بین المللی خانواده مقاوم، چالش های اخلاقی در جهان متحول با حضور صاحبنظران این حوزه در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.
 
 نشست هم اندیشی کنشگران تبلیغ پیرامون مسئله خانواده مقاوم از سری نشست های همایش بین المللی خانواده مقاوم، چالش های اخلاقی در جهان متحول با حضور صاحبنظران این حوزه در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی همایش؛ حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده و دبیر علمی همایش خانواده مقاوم در این نشست با اشاره به موضوع جلسه هم اندیشی که چگونگی و چرایی تبلیغ در عرصه مهم خانواده و حفظ کیان آن بود گفت: رسالت همایشها آن است که مسئله مورد نظر را خوب تبلیغ کنند و آن را برای جامعه علمی آماده کنند و در این راستا دیگر رسالت آن این است که ادبیات تولید شده در آن حوزه مشخص را به سمع و نظر جامعه علمی و مخاطبین برساند.
 وی ادبیات علمی تولید شده در داخل کشور در رابطه با موضوع همایش را تقریباً صفر دانست و گفت: در گذشته ساختار حاکم بر فضای عمومی جامعه و فضای داخلی خانوادهها همسو بود؛ بدین معنی که اگر جایی لازم بود عدم مصرف گرایی ترویج شود این امکان در جامعه وجود داشت اما اکنون تبیین ارزشهایی همچون قناعت یا صرفهجویی با توجه به ترویج فرهنگ مصرف گرایی در سیاستهای دولتی و یا تبلیغات تلویزیونی باعث شده شاهد تفاوت ساختارها و ارزشهای حاکم بر جامعه و سبک زندگی باشیم.
 حجت الاسلام زیبایی نژاد از کتاب هما سرشار درباره ایران عصر قاجار یاد کرد و گفت: در آن کتاب از ظهور مدارس مدرن یاد میشود که بخشی از علما با آن موافق و بخش دیگر با آن مخالف بودند مدارسی که مسیونرهای مسیحی آن را آوردند و در بخشی از آن کتاب نقل میشود که اسلام دین ضد بشر ضد طبیعت و ضد جامعه است که باید نابود شود و مطمئنترین راه برای نابودی اسلام نظام آموزش و پرورش جدید است و فقط مسئله آن است که باید فرصت یابد.
 رئیس پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به اینکه انسان جدید به بهانه نظام آموزشی جدید، سکولار شده است گفت: در این نظام، تعلیم و تربیت شهروند مطرح است نه تربیت انسان. و این منطق که دولت اصل است نه خانواده و از طرفی کلید واژه شهروند بعد از انقلاب فرانسه است باب شد و نظام تربیتی جدید آمده تا نگاه انتقادی و تجربهگرایی را ترویج کند.
 وی در نقد نظام تعلیم و تربیت مدرن گفت: نظریات جدید میگوید علم باید در خدمت قدرت و کارآمدی بیشتر باشد یعنی برای آنها مهم آن است که از کدام نظریه میشود تکنولوژی درآورد و علم باید در خدمت بازار درآید.
 حجت الاسلام زیبای نژاد با انتقاد از عادیسازی مسئله انتخاب جنسیت به ویژه در غرب افزود: از سال ۲۰۱۰ به بعد قوانین سازمان ملل در خدمت تکثرات جنسی آمده است و در دوگانه جنسیت تکوینی یا انتخابی، کشورهای غربی به انتخاب احترام میگذارند و از ما هم میخواهند که این قوانین را رعایت کنیم؛ در نتیجه آن میشود که بچههای دبیرستانی به مدیر مدرسه میگویند ما همجنسگراییم و این یک قانون پذیرفته شده در دنیاست و شما چرا میخواهید با علم مخالفت کنید؟!
 وی با مطرح کردن مسائلی همچون ازدواج سفید، عدم ثبات در انتخاب شریک جنسی و عشق مدرن در جهان کنونی گفت: ما در فضایی قرار گرفته ایم که از ناحیه علم سکولار و فضای مجازی دوره شدهایم و اگر بر روشهای گذشته اصرار داشته باشیم، میزان ناکامی ما در میدان بیشتر میشود.
 رئیس پژوهشکده زن و خانواده در ادامه با طرح سوالاتی مبنی بر اینکه جامعه تبلیغی ما چه فهمی از موقعیت متحول کنونی جهان دارد و یا آیا این فهم مطابق با واقعیت مسائل است یا خیر گفت: اینها مسائل اصلی ماست و تحول انسان جدید باعث شده به این مسائل بیشتر بیندیشیم و همچنین این مسئله که تا چه حد توانمندی دانشی برای مواجهه و پاسخگویی به این مسائل را داریم.
 آقای زیبایی نژاد در پاسخ به چرایی برگزاری این همایش به صورت بینالمللی گفت: ما مسئله خانواده را یک مسئله جهانی میبینیم نه اینکه بخواهیم صرفاً به انسان ایرانی یا انسان مسلمان نگاه کنیم؛ بلکه کل انسانهای حال حاضر جهان در خطر سیطره فردگرایی هستند و این مسئله باید با همراهی همه آنهایی که دغدغه اخلاق و خانواده را دارند حل شود.
 وی محیط خانه را از محیط جامعه جدا ندانست و در این خصوص به پژوهشی از سوی یکی از پژوهشگران انگلیسی در خصوص تصویر پدر و مرد در سریالهای طنز انگلیسی از دهه ۱۹۸۰ تاکنون اشاره کرد و گفت: در دهه ۸۰ تنها ۱۶ درصد از این سریالها تصویر مرد را تصویری بدون اقتدار، لوده و مسخره در محتوای خود نشان میدادند که این عدد در دهه ۱۹۹۰ به ۳۰ درصد رسید و در سال ۲۰۰۰ به ۵۱ درصد رسید که این خود نشان از تصویر مخدوش پدر و مرد در خانواده دارد و باید بگوییم رسانهها و محیط اجتماعی در تصویرسازی خانواده بسیار موثرند.
 این عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده مسئله تبلیغ در این عرصه را بسیار مهم دانست و از نخبگان تبلیغی خواست تا برای این ابر چالش پیش رو راهکارهای عملی ارائه دهند.
 وی در پایان با تاکید بر اینکه باید همه عرصههای جامعه را فضای تبلیغی بدانیم و از آن ساختار سنتی تبلیغ فاصله بگیریم گفت: در حال حاضر عرصه تبلیغ منتهی به یک جا و مکان خاص نیست و  علاوه بر مسجد و منبر که جایگاه سنتی خود را باید حفظ کنند باید به راهکارهای جدید نیز برای عرصه تبلیغ فکر کنیم.
 آقای زیبایی نژاد چهار محور بینش، اخلاق خانواده، عاطفه، دانش حقوقی و هنر و مهارت رابطه در خانواده را از محورهای اصلی در سلامت این نهاد دانست و گفت: جامعه به شدت در حال متحول شدن است اما الگوها و کنشهای تبلیغی متناسب با این تحولات و تغییرات پیش نرفته است که باید برای این عرصه فکری کنیم و از ظرفیتهای متراکم تبلیغی که در این زمینه وجود دارد بیشترین استفاده و بهره را ببریم.
همچنین دکتر اباذر جعفری، مدیرکل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم با اشاره به تربیت ۳۵۰ نفر از کسانی که تبحر خاصی در حوزه خطابه و تبلیغ دارند گفت: همه این افراد در حوزههای فرهنگی اجتماعی و مذهبی دارای تخصص هستند و ظرفیت خوبی در این حوزه به وجود آمده است.
 وی نهاد خانواده را یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار در عرصه تبلیغ در جامعه دانست و گفت: اگر بخواهیم در تبلیغ جامعه یکی از نهادهای بسیار تاثیر گذار را نام ببریم از نهاد خانواده یاد میکنیم و باید بگویم نهادهایی همچون آموزش و پرورش یا رسانه با اختلاف پس از نهاد خانواده قرار میگیرند.
 آقای جعفری در ادامه به کارکردهای خانواده در اعصار و ادوار گذشته اشاره کرد و گفت: این نهاد در دهههای اخیر دچار چالشهای جدی شده که این چالشها به لحاظ تحولاتی است که در عرصه زندگی بشر شاهد آن هستیم و یک تفاوت اساسی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم آن است که سیر و شتاب این تحولات به حدیست که خانواده نتوانسته خود را با آن هماهنگ و به روز کند.
 این پژوهشگر حوزه و دانشگاه به محورها و مباحثی همچون فناوری ارتباطات، سبک زندگی بشری، سکولاریسم، دین و یا فردگرایی اشاره کرد و گفت: همه اینها تحولاتی است که یکی از اهداف آنها بحث خانواده است که ضرورت دارد نسبت به خانواده و هماهنگ کردن و به روز کردن این تحولات در مسیر ارزش های خود اقدام کنیم.
 وی در پایان با اشاره به برگزاری همایش خانواده مقاوم در اسفند ماه گفت: این همایش با هدف مقاوم سازی خانواده در خصوص تحولات جهان در حوزههای مختلف برنامهریزی شده است.
 در پایان این نشست حاضرین در جلسه با بیان پرسشها و مسائل پیرامون تبلیغ در حوزه خانواده مقاوم مسائل و پرسشهایی را مطرح کردند که کارشناسان حاضر در جلسه به آنها پاسخ دادند.
 همچنین حاضرین در این نشست مسائل و دغدغه هایی همچون توجه به تغییر و تحولاتی که در سبک زندگی نسل z ایجاد شده، مسائل مربوط به تغذیه، مزاج و الگوهای رفتاری در خوراک خانوادهها و جامعه و همچنین توجه به نیازهای روانی اعضای خانواده به ویژه فرزندان را مطرح کردند و با کارشناسان جلسه به تبادل نظر پرداختند.
 

اشتراک گذاری:
نظرات
اطلاعات تماس

مرکز قم: بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5
 تلفـن:  58-32603357 (025)
 فکس:  32602879 (025)
دفتر تهران: بلوار کشاورز ، خ نادری ، ک حجت دوست ، پ 56
 تلفـن:  88983944 (021)
 فکس:  88983944 (021)
دسترسی سریع

سامانه آموزش مجازی
کتابخانه
بانک محتوای علمی
کتابخانه دیجیتال
فصلنامه جنسیت و خانواده
فروشگاه اینترنتی
شبکه های اجتماعی

ایتاسروشآپاراتاینستاگرام