جستجو فارسی / English

ایجاد آرامش و امتداد نسل موفق از اهداف کلان اسلام در حوزه تربیت جنسی/ آگاهی مهارت و امکانات سه مسئله مهم برای مقابله با چالشهای پیش روی خانواده است

تاریخ انتشار: 1402/09/12     
ایجاد آرامش و امتداد نسل موفق از اهداف کلان اسلام در حوزه تربیت جنسی/ آگاهی مهارت و امکانات سه مسئله مهم برای مقابله با چالشهای پیش روی خانواده است
دهمین پیش نشست علمی همایش بین المللی خانواده مقاوم، چالش های جهان متحول با موضوع خانواده مقاوم و مساله تربیت جنسی با حضور صاحبنظران و اندیشمندان این حوزه در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) مشهد برگزار شد.
 
به‌ گزارش روابط عمومی همایش؛ در این پیش نشست حجت الاسلام محمدحسن وکیلی، استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد با اشاره به شاخصه‌هایی که باعث می‌شود بدانیم زن یا مرد در مسیر تربیت جنسی درست قرار گرفته است گفت: خداوند برخی قوا را در دو جنس زن و مرد قرار داده که اگر در یک نظام تربیتی تلاش کردیم این قوا را در مسیر حقیقی سعادت زن یا مرد قرار دهیم می‌توانیم بگوییم این زن و مرد در مسیر تربیت جنسی درستی قرار گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه ایجاد آرامش و تعادل روحی بین زن و مرد و همچنین تشکیل خانواده و امتداد نسل، دو مولفه کلان در امر تربیت جنسی در نظام اسلامی شناخته می‌شود گفت: یک هدف میانی نیز در این بین وجود دارد و آن ازدواج پایدار موفق است که اسلام معتقد است اگر در جامعه‌ای ازدواج پایدار موفق رقم بخورد آرامش در آن جامعه حاکم می‌شود.
حجت الاسلام وکیلی در ادامه از بین رفتن تعادل در مسئله ازدواج را یکی از مهمترین مسائل برای ایجاد بحران و چالش در حوزه خانواده دانست و افزود: زیاد شدن محرک‌های جنسی در جامعه که باعث می‌شود افراد زودتر از موعد نیاز به ازدواج داشته باشند و از طرفی دیگر تمایلات به ازدواج در فرد در زمان مناسب آن شکل می‌گیرد اما شرایط اجتماعی پیرامون آن مثل مسایل اقتصادی به گونه ایست که اجازه ازدواج با او را نمی‌دهد باعث می‌شود تعادل در امر ازدواج به هم بخورد.
همچنین در ادامه این نشست دکتر سجاد مهدی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این پرسش که چرا در حال حاضر در جامعه ما تربیت جنسی به یک مسئله تبدیل شده است  گفت: در سال‌های اخیر مسئله تربیت توسعه پیدا کرده است و از دل آن تربیت جنسی بیرون آمده است.
وی کوچک شدن ساختار خانواده و تمرکز والدین بر روی تربیت تک فرزندی و همچنین موج جهانی که در حوزه تربیت جنسی ایجاد شده است را از جمله عوامل برجسته شدن مسئله تربیت جنسی در عصر حاضر دانست و افزود: اهمیت مسئله بدنمندی از جمله دیگر عوامل است چرا که در گذشته بدن به معنای امروزی آنقدر مهم نبود ولی اکنون ما در جهان رتبه بیستم را در زمینه جراحی زیبایی داریم که این نشان از نارضایتی از بدن دارد و مسئله رایج این روزهاست. و تغییر سبک دینداری نسبت به گذشته و توسعه شهرنشینی و کاهش نظارت‌های اجتماعی بر زندگی نیز باعث ایجاد تغییراتی در تربیت جنسی شده است.
همچنین در ابتدای این نشست حجت الاسلام سوزنچی دبیر علمی نشست با اشاره به اهداف برگزاری همایش بین‌المللی خانواده مقاوم گفت: دوگانه جدید فضای اجتماعی و فضای مجازی به شدت بر روی بلوغ زودرس نوجوانان تاثیر گذاشته است، یعنی امروزه اطلاعات و صحنه‌هایی در اختیار مخاطب و کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد که این اطلاعات غالباً در نظام سنتی حتی در سن ۱۵ یا ۱۶ سالگی هم به افراد نمی‌رسید.
وی در ادامه با طرح سوال‌هایی در حوزه تربیت جنسی مبنی بر چرایی به وجود آمدن مسئله تربیت جنسی و یا اینکه این مسئله از چه سنی در افراد بروز می‌کند و نیاز به شروع تربیت از چه سنی شکل میگیرد، از کارشناسان حاضر در جلسه خواست تا دیدگاه‌های خود را پیرامون این مسائل مطرح کنند.
گفتنی است دکتر سیدمحسن اصغری نکاح، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد دیگر سخنران این جلسه بود.

اشتراک گذاری:
نظرات
اطلاعات تماس

مرکز قم: بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5
 تلفـن:  58-32603357 (025)
 فکس:  32602879 (025)
دفتر تهران: بلوار کشاورز ، خ نادری ، ک حجت دوست ، پ 56
 تلفـن:  88983944 (021)
 فکس:  88983944 (021)
دسترسی سریع

سامانه آموزش مجازی
کتابخانه
بانک محتوای علمی
کتابخانه دیجیتال
فصلنامه جنسیت و خانواده
فروشگاه اینترنتی
شبکه های اجتماعی

ایتاسروشآپاراتاینستاگرام