جستجو فارسی / English

ضرورت استفاده از شیوه‌های جدید و مؤثر برای انتشار پیام اسلام در سطح جهان

تاریخ انتشار: 1402/10/23     
ضرورت استفاده از شیوه‌های جدید و مؤثر برای انتشار پیام اسلام در سطح جهان
اندیشمند و پژوهشگر تمدن و فرهنگ از کشور تونس در نشست علمی بین‌المللی همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» با اشاره به تأثیر دیدگاه‌های غربی بر انحلال ارزش‌های اخلاقی در جامعه گفت: سلاح غرب برای القا باورهای خود در سطح جهان استفاده از ابزار تکنولوژی پیشرفته است، جوامع اسلامی به عنوان پرچم‌داران اسلامِ جهان شمول، باید برای انتشار پیام دین در سطح جهان از شیوه‌های جدید و مؤثری برای برانگیختن احساسات همچون رسانه، هنر و ... بهره ببرند چرا که استفاده از شیوه‎های سخنرانی، وعظ و ... در نسل جدید تأثیر کمتری بر جای می‌گذارد.
به گزارش روابط‎عمومی پژوهشکده زن و خانواده، دکتر الهذیلی المنتصر، اندیشمند و پژوهشگر تمدن و فرهنگ از کشور تونس در نشست علمی بین‌المللی همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول» که با موضوع «راههای  حفظ فرهنگ خانواده مسلمان در عصر جهانی شدن» با حضور جمعی از اندیشمندان، پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و طلاب مهر ماه سال 1402 برگزار شد اظهار کرد: دیدگاه‌های غربی بر انحلال ارزش‌های اخلاقی بسیار تأثیر داشته است. «جدایی دین از علم و سیاست» یکی از محورهای دیدگاه غربی است که دین را یک مسئله شخصی و فردی معرفی می‌کند و به دیگران القا می‌کند که حل مسائل جامعه به دین ارتباطی ندارد بلکه تنها متفکران و اهل معرفت می‌توانند به حل و فصل و تنظیم امور جامعه بپردازند. در نگاه غرب نظام دین و نظام معرفت و سیاست به عنوان دو مقوله جدا از هم تصور می‌شود.

*حذف دین و جایگزینی عقل در دیدگاه غربی بر انحلال ارزش‌های اخلاقی تأثیرگذار بوده است
وی ادامه داد: از دیگر محورهای دیدگاه غربی که بر انحلال ارزش‌های اخلاقی در جامعه تأثیر گذاشته «حذف دین و جایگزینی عقل» است؛ غرب در پی ترویج این اندیشه‌ است که انسان با به‌کارگیری قوه عقل می‌تواند به یک نیروی فعال و قدرتمند تبدیل شود و همچنین می‌تواند تمام مشکلات خود را بدون اتکا به عنصر متعالی وحی (دین) حل کند. جهان شمولی شدن دیدگاه‌های غربی سبب توسعه آسیب‌های این دیدگاه‌ها در سراسر جهان شده است. علت سیطره اندیشه غربی‌ در تمام جهان این است که غرب به مهارت‌های فنی و تکنولوژی پیشرفته مسلح است و به همان اندازه که در تکنولوژی پیشرفت کرد افکارش نیز در جهان جایگاه پیدا کرد .
این پژوهشگر تمدن و فرهنگ از کشور تونس بیان کرد: راه حل‌ها و اقدامات مختلفی برای مقابله با دیدگاه‌های غربی و کاهش آسیب‌های آن وجود دارد؛ نخستین اقدامی که در این راستا می‌توان انجام داد «تشکیل اتحاد جهانی برای حل مشکلات جوامع» است. باید دقت داشت که اسلام برای سعادت تمام بشر است و اختصاص به گروه خاصی ندارد، حتی قرآن نیز خود را «رحمة للعالمین» معرفی کرده است .از سویی دیگر باید توجه کرد که موضوع خانواده دغدغه‌ای است که نه تنها جوامع اسلامی بلکه جوامع غربی‌ را نیز درگیر ساخته و چالش‌های مربوط به جنسیت و هم‌جنسگرایی اختصاص به جامعه اسلامی ندارد بلکه خانواده مسیحی، روسی، ارتدکسی و ... را نیز در معرض چالش قرار داده است. مسلمانان باید فراتر از تعلقات دینی، یک اتحاد جهانی و فراگیر ایجاد کنند تا در سایه یک قدرتی جهانی به حل این معضل بشری و انسانی پرداخته شود.


*توجه به خانواده به عنوان منشأ تحولات بشری برای مقابله با دیدگاه غربی اهمیت دارد
دکتر الهذیلی المنتصر اذعان کرد: «توجه به خانواده به عنوان منشأ تحولات بشری» از دیگر راه حل‌های مناسب برای مقابله با دیدگاه غربی و کاهش آسیب‌های ناشی از آن است. مسئله‌ای که اهمیت خانواده را دو چندان می‌سازد این است که خانواده محل اتصال فرد و جامعه است چرا که فرد از خانواده نشأت می‌گیرد و در نتیجه به ساخته شدن یک جامعه کمک می‌کند؛ تمام تحولات بشر ناشی از اندیشه و تفکری است که در ذهن یک انسان نهادینه شده است و به مرور در سطح جهان متبلور می‌شود. سومین راه حل مقابله با دیدگاه غربی «ترویج اسلام در قالب هنر و رسانه‌های جمعی» است. سلاح غرب برای القا باورهای خود در سطح جهان استفاده از ابزار تکنولوژی پیشرفته است، جوامع اسلامی به عنوان پرچم‌دار اسلامِ جهان شمول، باید برای انتشار پیام دین در سطح جهان از شیوه‌های جدید و مؤثری برای برانگیختن احساسات همچون رسانه، هنر و ... بهره ببرند چرا که استفاده از شیوه‎های سخنرانی، وعظ و ... در نسل جدید تأثیر کمتری بر جای می‌گذارد.
 

 
اشتراک گذاری:
نظرات
اطلاعات تماس

مرکز قم: بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5
 تلفـن:  58-32603357 (025)
 فکس:  32602879 (025)
دفتر تهران: بلوار کشاورز ، خ نادری ، ک حجت دوست ، پ 56
 تلفـن:  88983944 (021)
 فکس:  88983944 (021)
دسترسی سریع

سامانه آموزش مجازی
کتابخانه
بانک محتوای علمی
کتابخانه دیجیتال
فصلنامه جنسیت و خانواده
فروشگاه اینترنتی
شبکه های اجتماعی

ایتاسروشآپاراتاینستاگرام