عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: همه ابعاد وجودی حضرت فاطمه(س) برای ما سراسر درس است، ایشان علاوه بر درخشیدن در نقشهای زنانه همسرداری و تربیت فرزند، بهطور مستقل هویت، فعالیت و نقشآفرینی دارد و یک تاریخ میآفریند که سراسر درس است.
زهرا داورپناه، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در گفتوگو با ایکنا از قم با اشاره به جایگاه حضرت زهرا(س) نزد پیامبر(ص) اظهار کرد: در حدیثی از امام علی(ع) در بحارالانوار جلد ۳۹ آمده است: «إنَّ الحَسَنَ والحُسَينَ سِبطا هذِهِ الاُمَّةِ، وهُما مِن مُحَمَّدٍ كَمَكانِ العَينَينِ مِنَ الرَّأسِ، وأمّا أنَا فَكَمَكانِ اليَدَينِ مِنَ البَدَنِ ، وأمّا فاطِمَةُ فَكَمَكانِ القَلبِ مِنَ الجَسَدِ. مَثَلُنا مَثَلُ سَفينَةِ نوحٍ، مَن رَكِبَها نَجا، ومَن تَخَلَّفَ عَنها غَرِقَ؛ حسن و حسین(ع) دو سبطه امت هستند و آن دو برای محمد(ص) همانند دو چشم برای سر هستند و من برای محمد(ص) همانند دست برای بدن هستم و فاطمه(س) برای محمد(ص) همانند قلب برای بدن است.
وی ادامه داد: قلب بخشی پنهانی در بدن است یعنی بر خلاف سر و چشم که واضح هستند، قلب دارای پوشیدگی است، بنابراین از نقش حضرت زهرا(س) بهعنوان یک عضو پوشیده تعبیر میشود که در عین حال وجودش بسیار حیاتی است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در پاسخ به اینکه نقش حضرت زهرا در زندگی پیامبر(ص) چه بود، بیان کرد: در زمینه نقش حضرت زهرا(س) در زندگی حضرت رسول(ص)، بیشتر وجوه معنوی پررنگ میشود، در بسیاری از مواقع درباره حضرت زهرا(س) تصور میکنیم که ایشان فردی گوشهنشین است، در حالی که عظمت حضرت زهرا(س) و هر انسان الهی در این است که در عین حال که فرد با عالم معنا ارتباط دارد و دروازه ورود به عالم عرفانی است، فعالیتهای دنیایی متفاوتی هم دارد بهخصوص که حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر(ص) نیز نقش بسیار پررنگی در فعالیتهای اجتماعی داشت.
داورپناه اظهار کرد: با وجود اینکه با فعالیتهای حضرت رسول(ص)، جامعه عربی پیشرفت بسیاری کرده بود، اما باز هم در جامعهای که زن برای سالیان دراز موجود بیارزشی محسوب میشده، آنچنان تغییری ایجاد نشده بود که حضرت فاطمه(س) این بانوی بزرگ در چنین جامعهای حضور داشت؛ همچنین حضرت زهرا(س) در کنار چهرههای درخشانی که رسماً بهعنوان امام ترسیم شدهاند، بهطور مستقل هویت، فعالیت و نقشآفرینی دارد و یک تاریخ را تغذیه میکند.
وی با اشاره به الگوگیری زنان انقلابی از حضرت زهرا(س) گفت: زنان لبنانی در مبارزات خود به وضوح از حضرت زهرا(س) مدد میگیرند و خود را مرهون ایشان میدانند و مردان جنگجو نیز از این بانوی بزرگ که خود مورد ظلم قرار گرفت یاری میگیرند که این نشان از شخصیت بالای این بانو دارد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده بیان کرد: در اوایل انقلاب بسیاری از بانوان از زندگی حضرت زهرا(س) الهام میگرفتند و در رفتار و گفتار بسیار موفق بودهاند، همچنین زمانی که بخواهیم بگوییم پژواکهای ندای معنوی حضرت زهرا(س) در طول تاریخ بسیار به کمک مؤمنان آمده است، یکی از موارد زندگینامههایی است که بهصورت تاریخ شفاهی و تاریخ انقلاب از آنها مستند ساخته شده و یا کتابهایی که منتشر شده است و افراد بیان میدارند که چه مددهایی از حضرت زهرا(س) گرفتهاند.
وی گفت: بانویی در دوران اوایل انقلاب در زندگینامه خود نوشته است که امام راحل میگوید برای مسائل درمانی باید کاری کرد و بنابراین یک خانم روستایی تصمیم میگیرد که بیمارستان بسازد و درواقع تا ندای دعوت میشنود، لبیک میگوید که این زنان اسوه و الگویشان، صدیقه طاهره(س) بوده است.
داورپناه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) برای همه ساحتها از جمله همسرداری، بچهداری، فعالیتهای سیاسی و مسائل علمی الگویی بزرگ است، افزود: حضرت زهرا(س) پاسخگوی پرسشهای علمی نه تنها بانوان، بلکه آقایان نیز بودند و سلمان از محضر این بانوی بزرگ مسائل علمی بسیاری را آموخته است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه چیزهایی از حضرت زهرا(س) میتوان آموخت، تصریح کرد: ظرف وجودی ما بسیار کوچک است که امیدواریم ائمه(ع) خودشان ظرف وجودی ما را پر کنند. اما همه ابعاد وجودی حضرت فاطمه(س) برای ما سراسر درس است، بنابراین باید ابتدا دریچه قلب خود را به روی اسلام و پیامبر اکرم(ص) باز کنیم و بعد اگر توانستیم اتصال نور و خیر را در خود بهوجود آوریم، هر جا که باشیم از دست ما برکت و خیر میبارد.