به گزارش روابط عمومي دانشگاه مفيد، هيأتي از دانشگاه مفيد در اجلاس علمي «اسلام وCEDAW و حقوق بشر زنان» در تونس 14 تا 19 مردادبرابر با 2 تا 7 آگوست2008حضور يافتند.
يکي از بحث انگيزترين اسناد بين المللي کنوانسيون رفع هرگونه تبعيض عليه زنان (CEDAW) است که 18دسامبر 1979 ميلادي (28 آذر 1358 خورشيدي) به تصويب مجمع عمومي سازمان ملل رسيد. در جهان اسلام گفت و گوهاي فراواني دربارة نسبت اين سند و آموزه ها و احکام اسلامي در گرفته است. اين مباحثات در سطوح مختلف از جملات نهادهاي دولتي، علما و فعالان حقوق بشري مطرح بوده و هست. هم اکنون از 56 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامي، فقط 6 کشور از جمله جمهوري اسلامي اين کنوانسيون را نپذيرفتهاند. در ايران نيز موافقان و مخالفان الحاق کشور بهCEDAW استدلالهاي خود را در قالب کتب و مقالات متعددي بيان کردهاند، امّا کمتر فرصتي براي طرح اين استدلالها براي متفکران ديگر کشورهاي اسلامي پيش آمده است. به دلايل پيدا و پنهاني در برخي مباحثات نمايندگان کشورهاي اسلامي، از ايرانيان، و به بيان ديگر از شيعيان دعوت نشده است. به عنوان نمونه در ميزگرد و کنفرانسي که در اکتبر سال 1999 در کشور اردن با حضور نمايندگاني از سازمان ملل و فرستادگان دولتها و نيز علمايي از اردن، مصر، غنا، لبنان، فلسطين، سنگال، ترکيه، امارات متحدة عربي، يمن، سوريه با عنوان«CEDAW و اسلام و حقوق بشر زنان» برگزار شد، هيچ نمايندهاي از شيعيان حضور نداشته است.
براي آنکه حدوداً پس از ده سال از اجلاس اردن، فرصتي براي طرح ديدگاه شيعه دربارة اين سند فراهم شود و زمينهاي ايجاد گردد تا دلايل عدم الحاق ايران به CEDAW مطرح گردد، پيشنهاد داده شد اجلاسي با حضور گستردة کارشناسان شيعه تشکيل شود تا ديدگاههاي فقه اماميه و مواضع جمهوري اسلامي ايران دربارة CEDAW تشريح شود. لذا هيأتي 15 نفره مرکب از اعضاي هيأت علمي دانشگاه، وکلا و قضات براي تشريح ديدگاههاي مذهب اماميه به تونس اعزام شد. اراية مقالات وزين و شرکت مؤثر زنان محجبة ايراني، نشان داد آنان در فعاليّتهاي علمي و اجتماعي حضوري فعال دارند. اين موضوع خود، تصحيح کنندة بسياري برداشتهاي غلط امّا رايج دربارة زنان ايراني بوده و هست.
عناوين برخي مقالات ارايه شده که عمدتاً حاوي ديدگاه هاي فقهاي اماميه بود، چنين است:
زنان و مناصب عمومي؛ زنان و مسأله تابعيت؛ اصل برابري مردان و زنان در برابر قانون و انعکاس آن در نظام قضائي ايران؛ مسأله شهادت زن؛ اصل رضايت آزادانه و کامل در ازدواج؛ حقوق و مسئوليت هاي زوجين در طول زندگي مشترک؛ حق زوجه در طلاق؛ ازدواج صغار؛ نظام سر پرستي و مديريت در خانواده؛ اشتغال زنان و از ديدگاه فقه شيعه.
گفتني است در اين اجلاس افزون بر صاحب نظران ايراني و تونسي، انديشمندان مسلماني از مراکش، سوريه، مصر و امريکا حضور داشتند.