تاریخ انتشار: 1404/06/23

آیین اختتامیه دوره علمی ـ آموزشی «رهیار» ویژه طلاب سطح سه رشته مطالعات اسلامی زن و خانواده، عصر روز چهارشنبه، نوزدهم شهریورماه 1404، همزمان با سالروز پربرکت میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع)، با حضور سرکار خانم صدر شیرازی، مدیر کل تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش حوزههای علمیه خواهران، مسئولان دوره و طلاب فرهیخته برگزار شد.
دوره تخصصی «رهیار» با حضور مدیرکل تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به کار خود پایان داد.آیین اختتامیه دوره علمی ـ آموزشی «رهیار» ویژه طلاب سطح سه رشته مطالعات اسلامی زن و خانواده، عصر روز چهارشنبه، نوزدهم شهریورماه 1404، همزمان با سالروز پربرکت میلاد نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع)، با حضور سرکار خانم صدر شیرازی، مدیر کل تحصیلات تکمیلی معاونت آموزش حوزههای علمیه خواهران، مسئولان دوره و طلاب فرهیخته برگزار شد.
در ابدای این نشست طلاب به طرح نکات خود درباره اجرای رشته مطالعات اسللامی زنان و خانواده به صورت مجازی و نیز نکات خود پیرامون این اردوی علمی پرداختند و د ر ادامه خانم صدر شیرازی ضمن تبریک ایام میلاد و تشکر از زحمات طلاب، به تشریح آییننامه جدید آموزشی حوزههای علمیه خواهران پرداخت و گفت : این آیین نامه از سال تحصیلی آینده (۱۴۰۴-۱۴۰۳) اجرایی خواهد شد. ایشان مهمترین تسهیلات این آییننامه را بر برشمرد و گفت:
تسهیل در معادلسازی دروس دانشگاهی و حذف تفکیک دروس تخصصی و عمومی و امکان معادلسازی با شرط انطباق ۸۰ درصدی سرفصلها؛ طرح دورههای جهشی برای استعدادهای برتر و امکان گذراندن برخی دورس به صورت فشرده و خودخوان برای طلاب با معدل بالای ۱۹ ؛ افزایش مرخصیهای مرتبط با فرزندآوری در راستای حمایت از نهاد خانواده از جمله مهمترین این تسهیلات است.
خانم صدر شیرازی سپس با اشاره به تاریخچه تأسیس مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران و مجوزگیری از نهادهای مختلف، بر هویت مستقل ولی اصیل حوزههای خواهران تأکید کرد و یادآور شد: «ستون فقرات حوزههای علمیه، فقه و اصول است و به فرموده مقام معظم رهبری، این دروس در هیچ دوره و رشتهای نباید حذف یا کمرنگ شود.
ایشان با بیان خاطراتی از دشواریهای تحصیل طلاب خواهر در دهههای گذشته، از نبود خوابگاه، امکانات و حتی مدارک معتبر سخن گفت و حضور در دورههای مجازی امروز را نعمتی بزرگ دانست که به طلاب امکان میدهد در شهر و خانه خود به ادامه تحصیل بپردازند.
مدیر کل تحصیلات تکمیلی با بهرهگیری از آیۀ «قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» (شوری/۲۳) به تبیین مفهوم «مودت» به عنوان اجر رسالت پیامبر (ص) پرداختند. ایشان با تفکیک معنای «مودت» از «محبت» عام، آن را به معنای پیوندی ناگسستنی و میخوار دانستند که انسان را به اهل بیت (ع) متصل میکند.
ایشان «مودت» واقعی را دارای سه رکن اصلی برشمردند:
محبت همراه با اطاعت: پیروی عملی از دستورات اهل بیت (ع).
محبت همراه با خدمت: خدمت به ساحت اهل بیت (ع) و گسترش معارف آنان.
محبت همراه با شباهت: تلاش برای الگوبرداری از سیره و منش ائمه (ع) در زندگی.
خانم صدر شیرازی در پایان با تأکید بر لزوم تقویت زبان انگلیسی و مهارتهای ارتباطی طلاب، از راهاندازی سطح چهار مطالعات اسلامی و اجتماعی زن و خانواده خبر دادو گفت: «جامعه بینالملل، تشنه شنیدن صدای اصیل اسلام ناب در حوزۀ زنان است. شما باید با تقویت توانمندیهای خود، پرچمدار این گفتوگو باشید.»
نظرات