به گزارش خبرگزاري اهلبيت(ع) ـ ابنا ـ حجتالاسلام حميد محمدي در اين همانديشي که پيش از ظهر چهارشنبه 30 فروردين در اردوگاه فاطمه الزهرا(س) قم برگزار شد، با بيان اينکه قرآن بر همه کتابهاي آسماني هيمنه دارد، افزود: نسبت قرآن و تفسير بر هندسه ساير علوم حوزوي مانند نسبت راس بر قاعده است.
وي با بيان اينکه حوزه علميه بايد حوزه علميه قرآنبنيان باشد، ادامه داد: اوصاف قرآني مانند هدايت بايد در حوزه مستقر شود.
مدير مرکز توسعه و ترويج فعاليتهاي قرآني کشور با اشاره به آيهاي از قرآن کريم که دستور به گوش سپردن به قرآن و توجه آن ميدهد، خاطرنشان کرد: عالمان تمام علوم بايد به قرآن گوش دهند و در برابر آن زانوي ادب به زمين بزنند تا شايد رحمت الهي شامل حال آنان شود.
وي با طرح اين سئوال که چه کنيم تا تفسير در حوزه جايگاه حقيقي خود را پيدا کند، گفت: آنچه امروز به عنوان تفسير مطرح ميشود، در واقع مقدمه تفسير است و در حوزه نيز کشف مداليل که گام نخست تفسير است به جاي تفسير بيان ميشود.
حجتالاسلام محمدي تفسير حقيقي را استنطاق از قرآن و عرضه کردن مسائل به قرآن و پاسخ گرفتن از آن دانست و اضافه کرد: بايد مسائل را در سه حوزه کلي نظامهاي معرفتي، تعاملات انساني و مسائل مستحدثه به قرآن عرضه کنيم و از قرآن پاسخ بگيريم.
وي ادامه داد: اگر اين کار را کرديم و از نص شريف قرآن پاسخ را استخراج کرديم به تفسير دست يافتهايم.
مدير مرکز توسعه و ترويج فعاليتهاي فرهنگي خواستار بازنگري در نظام آموزشي تفسير حوزه شد و تصريح کرد: نيازمند برگزاري جلسات درس خارج تفسير در حوزه هستيم.
مدير مرکز توسعه و ترويج فعاليتهاي قرآني در قسمت ديگري از سخنان خود رسالت قرآن را شامل شفا و رحمت دانست و اضافه کرد: رسالت شفا به معناي نفي هر گونه بيماري و پليدي و رسالت رحمت بيانگر توحيد است.
وي شفاي قرآن را از سه بعد عقلاني، روحاني و جسماني قابل ارزيابي دانست و اظهار داشت: از حيث عقلاني، قرآن معدن عظيم علم است، شفاي روحاني قرآن، از طريق عمل به دستورات اخلاقي قرآني حاصل ميشود و شفاي جسماني با اتکا به بسياري از آيات الهي به دست ميآيد.
حجتالاسلام محمدي با بيان اينکه قرآن نازل و قرآن ناطق هر دو يک حقيقت واحد هستند، گفت: دنيا و آخرت بر اساس قرآن طراحي شدهاند.
وي با اشاره به آيهاي از قرآن کريم که بر اساس آن رسول اکرم(ص) از قوم خود شکايت ميکند، اظهار داشت: بر اساس اين آيه، پيامبر(ص) نه تنها از کساني که به قرآن پشت کردهاند، شکايت ميکند، بلکه از کساني که قرآن را با عنايت اخذ ميکنند، اما آن را مهجور ميدارند، شکايت ميکند.اين به معناي آن است که پيامبر(ص) از کسي که قرآن را ميفهمد اما به آن عمل نميکند، شکايت دارد.
مدير مرکز توسعه و ترويج فعاليتهاي قرآني توسعه فعاليتهاي قرآني را الزاما به معناي توسعه قرآني ندانست و افزود: آنچه مهم است توسعه فرهنگ قرآني است.
وي توسعه فرهنگ قرآني را در مثلثي تبيين کرد که معرفت قرآني، ايمان به قرآن و عمل به قرآن اضلاع آن را تشکيل ميدهند و اظهار داشت: معرفت قرآني در هفت لايه حاصل ميشود که ظاهر کلمات، محتواي کلمات، مقاصد، تدبر و تفسير قرآن از جمله آنها هستند.
حجتالاسلام محمدي با اشاره به اينکه به زودي فراخوان همايش «به سوي زندگي قرآني» منتشر خواهد شد، اظهار داشت: براي دست يافتن به زندگي قرآني از ابتدا بايد خود قرآني شويم و بدانيم مهمترين کار را انجام ميدهيم.
وي اضافه کرد: براي قرآني شدن به چند ابزار نياز داريم که شامل دانش قرآني، بهرهمندي از روشهاي قرآني و استفاده از روحيه و روش تحقيق ميشود.
در اين مراسم همچنين محمود خالقي معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميه خواهران در سخناني از قرآن کريم به عنوان کتابي مبارک ياد کرد و اظهار داشت: هر چه به اين کتاب مبارک تمسک بجوييم و به آن نزديک شويم، از مبارک بودن آن بهرهمند ميشويم.
وي مقدمات اين کار را شامل آشنايي با مفاهيم قرآن و تدبر در قرآن ذکر کرد و اظهار داشت: تدبر در قرآن همان پژوهش در قرآن است که همانديشي پژوهشگران برتر حوزههاي علميه خواهران نيز در راستاي پژوهش در قرآن برگزار ميشود.
معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميه خواهران گفت: کساني که در آيات قرآن به پژوهشگري پرداختهاند، زندگي پربرکتي داشتهاند.
تقويت خودباوري علمي، هدايت و جهتدهي پژوهشگران برتر به منظور نيل به پژوهشهاي تخصصي قرآني، آشنايي پژوهشگران با موضوعشناسي و روشهاي علمي، تصميمسازي و برنامهريزي براي حرکت به سوي پژوهشهاي کاربردي و مشارکتي، حمايت مادي و معنوي از پژوهشگران در جهت رشد و توسعه امور پژوهشي، بهرهبرداري از ايدهها و انديشههاي پژوهشگران برتر در بهبود وضعيت پژوهشي و برنامهريزي جهت بهکارگيري پژوهشگران برتر در مجمع فارغ التحصيلان حوزههاي علميه خواهران برشمرد.