تاریخ انتشار: 1389/04/29
کتاب زن در آئينه جلال و جمال، در سه بخش از عظمت و جايگاه زن سخن به ميان آورده است . در بخش پاياني هم به شبهاتي که گاهي در اين موارد پيش مي آيد، تحت عنوان حل شبهات و روايات معارض، پاسخ داده شده است
خبرگزاري بين المللي زنان ايران : کتاب زن در آئينه جلال و جمال، در سه بخش از عظمت و جايگاه زن سخن به ميان آورده است . در بخش پاياني هم به شبهاتي که گاهي در اين موارد پيش مي آيد، تحت عنوان حل شبهات و روايات معارض، پاسخ داده شده است .به گزارش خبرگزاري زنان ايران ، در اين کتاب، آيت الله جوادي آملي، به بررسي نقش زن در خانواده و اجتماع از منظر اسلام مي پردازد.
اين کتاب مجموعه مباحثي است که به عنوان تفسير موضوعي براي دانش پژوهان جامعة الزهراء(س)، توسط آيت الله جوادي آملي بيان شده است.
کتاب زن در آئينه جلال و جمال، در سه بخش، از عظمت و جايگاه زن سخن به ميان آورده است و در بخش پاياني هم به شبهات مطرح، پاسخ گفته اند.
بخش نخست اين کتاب که عنوان زن در قرآن را به خود اختصاص داده است، جايگاه و نقش زنان را از منظر قرآن در خانواده و اجتماع، بررسي مي کند.
در اين قسمت از کتاب زن در آئينه جلال و جمال بيان شده است که منشأ پيدايش تمامي زنان و مردان يکي است و به همين دليل همان گونه که مردان مي توانند به عالي ترين مرتبۀ کمالات نايل آيند، زنان نيز از اين امر مستثنا نيستند و علاوه بر آن عنوان مي کند که از نظر قرآن، تفاوتي بين زن و مرد نيست.
در اين بخش کتاب زن در آئينه جلال و جمال، با اشاره به آيه 10تا 12 سوره تحريم، به زنان الگو از منظر قرآن پرداخته شده است؛ زناني همچون مريم، آسيه زن فرعون و ... . ايشان همان گونه که الگوي زنان هستند، الگوي مردان نيز قرار دارند.
لازم به ذکر است که در همين بخش تنها تفاوت زن و مرد، شکل ظاهري آن ها طرح شده است؛ البته برخي معتقدند که علاوه بر تفاوت جسمي زن و مرد، روان آن ها نيز با هم متفاوت است که البته اين روان، متفاوت از روح است.
نويسنده در بخش دوم اين کتاب که با عنوان زن در عرفان از آن نام برده شده است، عرفان را به دو بخش کلي عرفان نظري و عرفان عملي، تقسيم کرده است.
در عرفان نظري عنوان شده که همه چيز در جهان هستي تجلي گاه آيات خداوند است اما در عرفان عملي، راه هاي عملي رسيدن به کمال را براي يک زن، شرح مي دهد.
در بخش عرفان کتاب زن در آئينه جلال و جمال نکته اي طرح شده است که زنان به دليل برخورداري از عاطفه و احساس بالا، حرکت در مسير سلوک الهي و رسيدن به کوي جلال و جمال برايشان هموارتر است.
همچنين در اين بخش عنوان شده که از نگاه قرآن، گرچه زن و مرد در ظاهر با هم متفاوتند، اما در حقيقت و پيشگاه خداوند، با يکديگر تفاوتي ندارند.
بخش سوم اين کتاب، زن در برهان، بيشتر روي اين نکته تأکيد دارد که از نظر فلسفي، و از جهت روحي بين زن و مرد تفاوتي نيست؛ علاوه بر اين، از نظر عقلي هم تفاوتي بين زن و مرد وجود ندارد.
در ديگر قسمت هاي مهم اين بخش، از حضور زن در صحنه سياسي سخن به ميان آمده است و براي نمونه به زناني که در طول تاريخ نقش هايي سياسي، ايفا کرده اند، اشاره مي شود؛ مانند سوده همداني که به گونه اي با معاويه برخورد مي کند که او را در مقابل استدلال هاي خود تسليم مي کند.
آيت الله جوادي آملي در اين بخش از کتاب زن در آئينه جلال و جمال، با انتقاد از کساني که زن را به اين معني محجوب مي خواهند که او را از صحنه هاي سياسي و اجتماعي محروم کنند، به اين مسأله مي پردازد که اگر زن اين گونه از امتيازات اجتماعي محروم شود، نمي تواند به شخصيت وجودي خود دست يابد، حال آن که زنان مي توانند به لحاظ اجتماعي و سياسي، استعدادهاي دروني خود را ظاهر سازند.
در اين بخش عنوان شده است که بايد شرايط رشد و کمال زنان هم، همانند مردان فراهم شود؛ چرا که اگر در هر شرايطي، زمينه هاي رشد فراهم باشد، زنان مي توانند همپاي مردان به کمالات برسند.
در بخش چهارم و پاياني اين کتاب، که عنوان حل شبهات و روايات معارض به خود گرفته است، به حل منطقي روايات متشابهي که احياناً شبهه هايي را در اين زمينه به بار آورده، پرداخته شده است.
در اين بخش با اشاره مجدد به انتقاد آيت الله جوادي آملي از کساني که با تعريف خاصي از محجوب بودن زن به معناي اين که زن بايد خودش در حجاب و نامش تنها در کتاب باشد، تا عظمت او ظهور کند، بيان شده است که هنر اين است که زن از قدرت هاي سياسي و اجتماعي برخوردار باشد و در پيشگاه خداوند، خضوع کند.
در صفحه 298 بخش پاياني کتاب زن در آئينه جلال و جمال، سخني از آيت الله جوادي آملي وجود دارد که ايشان مي گويند، اگر کارهايي که زنان ابوذر گونه در طول تاريخ، جنگ ها، و صحنه هاي سياسي اسلام، ده ها بار گفته مي شد و به صورت فيلم هاي تبليغي در مي آمد و کتاب هايي در اين زمينه نوشته مي شد، مشخص مي شد که زن ها در پيشبرد مسائل نظامي در صدر اسلام، همچون ابوذر و مالک اشتر، در صحنه بوده اند.
نظرات