جنسيت نفس و عدالت در اسلام با ارائه حجتالاسلام هادي صادقي در نشست تخصصي ادراک، اخلاق و اعتقادات ديني و رابطه آنها با مسأله نفس و بدن بررسي شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، جنسيت نفس و عدالت در اسلام با ارائه حجتالاسلام هادي صادقي، سرپرست دانشکده علوم حديث، عصر امروز در نشست تخصصي ادراک، اخلاق و اعتقادات ديني و رابطه آنها با مسأله نفس و بدن از نشستهاي تخصصي همايش بينالمللي آموزههاي ديني و مسأله نفس و بدن، بررسي شد.
سرپرست دانشکده علوم حديث با بيان اينکه نظريههاي مطرح شده درباره حقيقت نفس انسان بسيار متنوع است، به برخي از اين نظريهها همچون صورت بدن ارسطو، روح مجرد افلاطون، تجلي عقل فلوطين، نور شيخ اشراق، جوهر روحاني ابن سينا، جوهر جسماني الحدوث روحاني البقاي ملاصدرا اشاره کرد.
وي با اشاره به جنسيت و حقيقت نفس در حکمت اسلامي، تصريح کرد: حکماي مشائي، بياستثنا، جنسيت را وصفي براي مرتبه حيوانيت ميدانند؛ اين وصف نزد آنان عارضي است، هرچند عرض لازم است؛ حکماي اشراقي نيز مانند مشائيان ذکورت و انوثت را از ويژگيهاي صنفساز ميدانند.
حجتالاسلام صادقي در ادامه به ديدگاههاي فلسفي معاصر اشاره کرد و با بيان اينکه درباره تفاوتهاي زن و مرد ديدگاههاي گوناگوني عرضه شده است، گفت: اين گوناگوني هم در اصل تفاوتهاي زن و مرد است، هم در ناحيه نوع و علت اين تفاوتها؛ بنابراين متفکران مسلمان اصل تفاوتهاي زن و مرد را انکار نميکنند.
وي با بيان اينکه مهمترين ويژگي مورد نزاع در تفاوتهاي زن و مرد، تفاوت در قدرت تعقل است، ابراز داشت: در اين موضوع ديدگاههاي متفاوتي عرضه شده است که هرگونه اظهارنظري در اين زمينه محتاج پژوهش تجربي يا استفاده از منابع وحياني است؛ بنابراين آموزههاي عقل فلسفي که احکام پيشين دارد، در حل موضوع راهگشا نيست.
سرپرست دانشکده علوم حديث خاطرنشان کرد: تحقيقات روانشناسي، عصبشناسي، فيزيولوژي و زيستشناسي بيانگر وجود تفاوتهاي جدي ميان زن و مرد در بسيار امور از جمله در قواي عقلاني، اعم از عقل نظري و عقل عملي است؛ اما امتيازات به صورتي متعادل توزيع شده است.
وي با اشاره به تحقيقات انجام شده در اين زمينه، اظهار داشت: تفاوت زن و مرد صرفاً در ناحيه جسم نيست و به مسائل فيزيولوژيک ختم نميشود؛ تفاوتهاي طبيعي گستردهاي در مسائل روحي و رواني ميان زن و مرد وجود دارد که مربوط به جنسيت آنان است و ناشي از تربيت، فرهنگ، اجتماع و تاريخ نيست، بلکه طبيعي و ريشهدار در تفاوتهاي جسماني دو جنس است.
حجتالاسلام صادقي به حکمت اختلافات در خلقت اشاره کرد و با بيان اينکه دنيا جايگاهي است که بناي آن بر اختلاف است و امکان يکسانسازي همه چيز در آن وجود ندارد، با استناد به روايتي از امام جواد(ع)، گفت: مردم تا زماني در خيرند که تفاوت دارند، اگر همه مساوي شوند، هلاک خواهند شد.
وي با بيان اينکه براي فهم حکمت و عدالت الهي نميتوان جمعبندي معقول و روشني از مجموعه احاديث و آيات قرآني داشت، تصريح کرد: عدالت را ميتوان مهمترين خواسته بشر در امور عملي به ويژه در مسائل اجتماعي، دانست؛ از اينرو نميتوان بحث مفصل درباره عدالت داشت و تنها ميتوان خطوط کلي يک الگو را عرضه کرد.