جستجو فارسی / English

حجت الاسلام "حميد محمدي":برنامه ريزي هاي بنيادين در حوزه هاي علميه نسل جديد زنان دانشمند را به جامعه ارائه مي دهد

تاریخ انتشار: 1387/07/30     
برنامه ريزي هاي بنيادين در حوزه هاي علميه نسل جديد زنان دانشمند را به جامعه ارائه مي دهد
گروه حوزه و دانشگاه : 10 گروه تخصصي براي برنامه ريزي حوزه هاي علميه تشکيل شده اند تا براساس اصول سياستگذاري تدوين شده و دستاوردهاي نوين علمي به تدوين برنامه هاي حوزوي بپردازند،در تدوين اين برنامه ها مقاطع مختلف کارداني تا دکتري در نظر گرفته شده است که براي اين مقاطع تاليف 90 عنوان کتاب درسي حوزوي در دست تاليف بوده و 20 عنوان کتاب در مقطع کارشناسي ارشد حوزه خواهران تاليف شده است.
رئيس شوراي برنامه ريزي آموزشي و تربيتي مرکز مديريت حوزه علميه خواهران در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار حوزوي مهر گفت : بر اساس شرح وظايف معاونت پژوهشي کليه طرح هاي آموزشي، تربيتي و پژوهشي مرکز در کنار کليه خط دهي محتوايي مرکز در اين معاونت صورت مي گيرد. به همين دليل رئيس شورا بر عهده معاون پژوهشي قرار گرفته است، البته با تغييرات اندک به وجود آمده و با فعال شدن معاون جديد پژوهشي مرکز و با تاکيد مديريت مرکز، اين شورا به صورت يک شوراي مستقل از معاونت پژوهشي تفکيک شد.
حجت الاسلام "حميد محمدي" افزود: اين شورا کليه فعاليت هايي که در معاونت پژوهشي در قالب هاي برنامه ريزي درسي، رشته هاي تخصصي و آيين نامه هاي پژوهشي، آموزشي و تربيتي تدوين مي شود بررسي و تصويب مي کند و به تناسب موضوع توسط معاونت پژوهشي يا مدير مرکز جهت اجرا به معاونين ابلاغ مي شود، به اين معنا بايد گفت تلاش هاي اين معاونت يک فعاليت ستادي صرف نيست، بلکه فعاليت هاي مختلف صفي نيز انجام مي شود.
معاون سابق پژوهشي مرکز مديريت حوزه علميه خواهران گفت : اين معاونت در ابتداي تاسيس سه مديريت داشت، مديريت "برنامه ريزي آموزشي و تربيتي"، "مديريت تدوين متون و منابع آموزش" و "مديريت ساماندهي پژوهشي"، در مديريت برنامه ريزي آموزشي و تربيتي ، پيش نويس برنامه هاي مختلف آموزش و تربيتي مرکز انجام مي شود، مديريت متون هم تمامي کتابهاي درسي را آماده مي کند و مديريت ساماندهي تحقيقات هم شناسايي، جهت دهي، ايجاد روحيه پژوهشي و بالفعل کردن توان هاي پژوهشي طلاب را به صورت يک برنامه صفي برعهده دارد. برخلاف دو مديريت ديگر که غالب تلاش هاي آنان ستادي است.
وي افزود : ما براي بهينه سازي و تعميق اين فعاليت ها 10 گروه تخصصي علمي در موضوعاتي مانند قرآن و حديث، تاريخ و انديشه سياسي، فلسفه و کلام، اخلاق و تربيت اسلامي، تاريخ و سيره، فقه و اصول و حقوق تاسيس کرديم. کار اين گروه ها بررسي پيش نويس هاي تهيه شده در مديريت هاي معاونت يا برنامه هاي ديگر مورد نياز مرکزاست. در ساختار قبلي که اين شوراها در زير مجموعه معاونت پژوهشي قرار داشت، اين شوراها بازوهاي تخصصي اين معاونت بود ولي با تفکيک اين شورا از اين معاونت، در نظر است اين گروه ها به شوراي برنامه ريزي تربيتي و آموزشي ملحق شوند.
"محمدي" گفت : با تشکيل اين گروههاي تخصصي، در طي 10 سال گذشته، تمامي تحرکات علمي مرکز مديريت حوزه علميه خواهران مبتني بر آخرين دستاوردهاي علمي به همراه اخذ نظريات فضلاي برجسته حوزه تدوين شده است، در هر يک از اين گروه، بين 5 تا 7 نفر عضو هستند که در مجموع شامل بيش از 60 نفر از اساتيد برجسته حوزه هستند که کار توليد برنامه و ارائه راهکارها را بر عهده داشتند. به اين ترتيب بايد مراحل برنامه ريزي براي حوزه هاي علميه خواهران را مستحکم ترين عملياتي دانست که براي تدوين برنامه براي حوزه هاي علميه انجام شده دانست به طوري که بسياري از اين برنامه ها هم اکنون به عنوان الگوي در مراکز ديگر حوزوي مورد استفاده مي کند.
رئيس شوراي برنامه ريزي آموزشي و تربيتي مرکز مديريت حوزه علميه خواهران افزود: در اين شورا اصول حاکم بر نظام برنامه ريزي مرکز مديريت خواهران در 32 اصل به عنوان اصول حاکم آموزشي، پژوهشي و پرورشي مورد تصويب قرار گرفت. مقداري از اين اصول مشترک با حوزه هاي برادران و مقداري نيز مختص خواهران است که با توجه به وظايف آنان در خانواده و اجتماع طراحي شده است. در اين اصول حتي کيفيت ساخت و ساز مدارس و شرايط فيزيکي و محيطي حوزه خواهران نيز مورد توجه قرار گرفته است.
"حميد محمدي" گفت: در طراحي اين برنامه ها، تنها در گروه هاي تخصصي نزديک به 300 متخصص حوزوي در 80 جلسه شرکت داشتند. اين برنامه بعد از طي يک پروسه طولاني تدوين و پس از تصويب شوراي عالي حوزه براي اجرا به اين مرکز ابلاغ شد. اين برنامه با مختصات سه گانه "جامعيت" يعني ارائه اطلاعات غير عميق از دروس براي طلاب پايه هاي اول در 12 علم به صورت عمومي، "جنسيت محوري" يعني تاليف اختصاص برنامه براي زنان براساس شرايط و خصوصيات آنان و "تربيت محور" بودن برنامه تدوين شد که خصوصيات فرعي ديگري نيز داشت. براساس همين اصول، برنامه اي در مرکز براي حوزه هاي علميه تدوين شد که امروز در نزديک به 250 مدرسه علميه خواهران در سراسر کشور به عنوان يک برنامه منجسم، واحد و مناسب اجرا مي شود.
وي افزود : مهمترين اقدامات صورت گرفته در مرکز مديريت حوزه هاي علميه خواهران، ساماندهي اداري و علمي مرکز و حوزه هاي علميه سراسر کشور بود که اين اتفاق بسيار مبارک در يک پروسه حداکثر 8 ساله تمامي مراحل طراحي، تصويب و اجرا را با موفقيت طي کرد. اين سير و حرکت نويد بخش آينده اي بسيار روشن در حوزه هاي علميه خواهران است که علاوه بر ايجاد توانمندي و اميد فراوان در طلاب، امکان ارائه مجموعه اي قوي از خواهران براي فعاليت در نهادهاي مختلف علمي و پژوهشي جامعه را نويد مي دهد.
معاون سابق پژوهشي مرکز مديريت حوزه علميه خواهران گفت: در مديريت برنامه ريزي اين معاونت، غير از برنامه ريزي درسي، اجراي بيش از 25 طرح پژوهشي مهم براساس مصوبات شوراي پژوهش مرکز که با حضور معاون پژوهش، معاونين آموزش و فرهنگي و دو نماينده از طرف مرکز مديريت تشکيل مي شود، صورت گرفته است که نيازسنجي آموزشي مدارس، تدوين نظام آموزشي غير حضوري و پاره وقت، تدوين راهنماي برنامه درسي، مطالعه و طراحي نظام آموزشي و تربيتي، طرح تدوين رشته هاي تخصصي سطح 3 و 4 (کارشناسي ارشد و دکتري) در بيش از 20 رشته تخصصي، طرح تدوين جامع منابع کمک آموزشي، ساماندهي دانش آموختگان، تدوين شيوه هاي ارزيابي پيشرفت تحصيلي، تدوين ساختار متون درسي حوزه، تدوين طرح تکاليف پژوهشي طلاب مدارس، تدوين راهنماي برنامه درسي ويژه مديران و اساتيد و طرح ارزيابي و آسيب شناسي نظام آموزش و تربيتي حوزه هاي علميه خواهران نمونه اي از اين طرح ها است.
رئيس شوراي برنامه ريزي آموزشي و تربيتي مرکز مديريت حوزه علميه خواهران گفت : قبل از ورود به بحث مديريت توليد متون بايد به اين نکته اشاره کرد که يکي از مهمترين مشکلات جدي درعرصه دانشگاهي و حوزوي جداسازي واحد برنامه ريزي از واحد توليد متون است. در مرکز خواهران اين اشکال از ابتدا مورد توجه قرار گرفته و با قراردادن مديريت برنامه ريزي و تدوين متون در يک ساختار اين مشکل را به مقدار زيادي حل شده است.
حجت الاسلام "حميد محمدي" افزود : در مديريت توليد متون معاونت پژوهشي براي توليد کتاب درسي ابتدا سرفصل توسط مدير برنامه ريزي يا گروه هاي تخصصي علمي و پژوهشي 10 گانه توليد و يا تصويب مي شود. پس از تصويب، در شوراي علمي و پژوهشي مرکز اين سرفصل ها مورد تاييد نهايي قرار مي گيرد و سفارش توليد متن کتاب براساس اين سرفصل ها به افراد واجد شرايط ارائه مي شود. شورا نيز وظيفه نظارت بر اين توليد را برعهده مي گيرد تا تاليف کاملا مطابقت با اهداف و روح مصوبات باشد.
وي افزود : راه اندازي دو شوراي تعيين متن درس و شوراي داوري کتاب و تدوين آيين نامه هاي اجرايي براي اين دو شوراي نيز از فعاليت هاي ديگر معاون پژوهش مرکز است. در مرکز براي توليد کتاب درسي در سه قالب عمل مي شود. در زماني که امکان توليد کتاب درسي فراهم نيست از مجموع کتاب هاي موجود در علم مورد نظر يک اثر که بتواند تا 70 درصد سرفصل ها، اهداف و تناسب با محيط خواهران را تحت پوشش قرار دهد، که به اصصلاح "کتاب تعييني" ناميده مي شود، حالت دوم که استفاده ترکيبي از چند کتاب است که نتايج خوبي در بر نداشته است و قالب سوم تاليف کتاب جديد براي درس مورد نظر است که تلاش شده است عمده کتب درسي به صورت "تاليفي" باشد که تاکنون در طول 6 سال، بيش از 55 جلد کتاب درسي توليد شده است که بازخوردهاي اين آثار نيز در مراحل تدريس مورد بررسي قرار مي گيرد.
معاون سابق پژوهشي مرکز مديريت حوزه علميه خواهران گفت : در مديريت توليد متون نيز مراحل توليد کتاب 24 مرحله براي توليد يک کتاب درسي تدوين شده است. بعد از آن نيز 20 مرحله ارزيابي شروع مي شود. تدوين سرفصل ها، معرفي مولف، تدوين و تاييد طرح درس، تاليف اثر، برگزاري جلسه دفاعيه و ديگر مراحل که با حضور ناظران و داوران و در نهايت با تاييد معاونت پژوهشي انجام مي شود. براي تمامي اين کتاب ها نيز کتاب هاي کمک درسي براي طلاب و روش تدريس براي اساتيد تهيه شده که به مرور منتشر خواهد شد.
وي افزود : بعد از چاپ اثر و ارائه به مدارس، مراحل بازخورد با ارسال فرم هاي مخصوص براي مديران، اساتيد و طلاب ارسال مي شود. در اين مرکز ساليانه بازخورد نزديک به 20 کتاب تاليفي در پايه هاي مختلف انجام مي شود. امتياز دهي اثر در شاخه هاي مختلف از نظر محتوايي و کيفي در شاخه هاي متعدد مانند قدرت استحکام مطالب، شيوه باب بندي ، طراحي سئوالات حتي طرح جلد اخذ و بررسي مي شود.
محمدي گفت : تعداد نظريات دريافتي در مورد يک اثر ممکن است بالغ بر چند هزار برگه باشد که در يک برنامه رايانه اي مورد ارزيابي قرار گرفته و در هر آيتم از يک صد نمره، عدد کسب شده اعلام شده و با حاصل جمع مجموعه نمره هاي اکتسابي معدل اثر و مولف برتر اعلام مي شود، مثلا در سال گذشته در ارزيابي هاي صورت گرفته کتاب هاي ادبيات عرب بالاترين نمرات را کسب کرده است.
وي افزود : در ابتداي شروع به کار اين واحد ، مشخص شد که در حوزه هاي علميه خواهران نزديک به 90 جلد کتاب درسي جديد در دوره عمومي لازم است که مقداري زيادي از آنها توليد شده و بقيه نيز در دست توليد است، براي طلاب در سطح سه (کارشناسي ارشد) نيز در سه رشته فقه و اصول، قرآن و حديث و فلسفه و کلام نزديک به 20 جلد کتاب توسط زبده ترين اساتيد حوزه تاليف و آماده انتشار شده است که 13 جلد آن تا پايان سال جاري منتشر خواهد شد
رئيس شوراي برنامه ريزي آموزشي و تربيتي مرکز مديريت حوزه علميه خواهران در گفتگو با خبرنگار حوزوي مهر گفت : مديريت سازماندهي تحقيقات نيز وظايف گوناگوني مانند هدايت تحقيقات و پژوهش ‌هاي خواهران طلبه، ارزيابي و پشتيباني امور پژوهشي مدارس در زمينه روش تحقيق، روش مطالعه، روش تند خواني، نگارش و خلاصه نويسي، شناسايي محققان و برگزاري کارگاه ‌هاي پژوهشي، انتخاب پژوهش‌ ها و پژوهشگران برتر، برقراري ارتباط پژوهشي مستمر با طلاب، ‌اساتيد راهنما و معاونين پژوهشي، ارائه مشاوره، پاسخگويي به سؤالات معاونين پژوهشي، استاد راهنما و طلبه را برعهده دارد. يکي از مهمترين وظايف اين مديريت، ايجاد معاونت پژوهشي در مدارس با 19 وظيفه تعريف شده است که به عنوان نمونه مي توان به اخذ بارخوردهاي کتاب ها اشاره کرد.
"حميد محمدي" افزود : اکنون در تمامي مدارس معاونت پژوهشي فعال است که ايجاد اين معاونين يکي از بزرگترين و مهمترين فعاليت هاي انجام شده در معاونت پژوهشي است که رشد علمي آغاز شده در مدارس و افزايش مطلوب در توان پژوهشي طلاب از ثمرات اين فعاليت است. در مرکز مديريت ساماندهي اداري و علمي مرکز اتفاق بسيار مبارکي بود که در يک پروسه حداکثر 8 ساله تمامي مراحل طراحي، تصويب و با موفقيت اجرا شد. آينده روشني که با راه اندازي سطح سه و چهار در 20 رشته تخصصي در حوزه هاي علميه خواهران انجام خواهد شد که اين موضوع علاوه بر ايجاد توانمندي و اميد فراوان در طلاب، امکان ارائه مجموعه اي قوي از خواهران براي فعاليت در نهادهاي مختلف علمي و پژوهشي جامعه را نويد داد. يکي از ثمرات اين اتفاق، بي نيازي کامل حوزه هاي علميه خواهران سراسر کشور از اساتيد مرد خواهد بود.
وي گفت : تاليف بيش از 5 هزار پايان نامه دفاع شده، فراخوان مقالات در چهار موضوع معنويت و جهاني شدن، مهدويت، بررسي آثار استاد مطهري و موضوع آزاد، برگزاري جشنواره "بانوي کرامت" با موضوع معرفي پژوهشگر برتر، پژوهش برتر، مدارس برتر در امر پژوهش و نشريات پژوهشي برتر مدارس علميه خواهران سراسر کشور ، برگزاري 20 کارگاه آموزشي براي معاونين پژوهشي مدارس از فعاليت هاي ديگر اين مديريت بوده است.
اشتراک گذاری:
نظرات
اطلاعات تماس

مرکز قم: بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5
 تلفـن:  58-32603357 (025)
 فکس:  32602879 (025)
دفتر تهران: بلوار کشاورز ، خ نادری ، ک حجت دوست ، پ 56
 تلفـن:  88983944 (021)
 فکس:  88983944 (021)
دسترسی سریع

سامانه آموزش مجازی
کتابخانه
بانک محتوای علمی
کتابخانه دیجیتال
فصلنامه مطالعات جنسیت و خانواده
شبکه های اجتماعی

ایتا بله آپارات