تاریخ انتشار: 1387/08/29
همايش جريان شناسي جنبش هاي فمنيستي به همت معاونت پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي شعبه خراسان رضوي در سالن همايش هاي اين دفتر برگزار شد.
به گزارش ايسکانيوز به نقل از روابط عمومي و امور بينالملل دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، در اين همايش حجت الاسلام و المسلمين دکتر زيبايي نژاد مسئول مرکز تحقيقيات و مطالعات زنان حوزة علميّة قم گفت:گرايشي بنام فمنيست اسلامي پديده اي متناقض نماست.
وي افزود: مبناي فمنيست اسلامي تعبد به عقل است و با اسلام به معناي تعبد به وحي سازگاري ندارد.
نويسنده کتاب فمنيست و دانش هاي فمنيستي؛ انواع گرايشهاي فمنيستي موجود و سير تکامل آنها را برشمرد و در خصوص فمنيست ديني در ايران اظهار داشت: شکل گيري اين گرايش در ايران حاصل فعاليت طيفي از زنان سلطنت طلب و جريان چپ است که با اغراض سياسي و جهت نفوذ در طبقه روشنفکر زنان اسلامي فعاليت هاي دراز مدت فرهنگي را با شعار دفاع از آزادي زنان برنامه ريزي کردند.
وي تصريح کرد : جريان سياسي فمنيستي و جريان فرهنگي فمنيستي در نيمه دهه60 به بعد موفق به جذب تعدادي از زنان با سابقه انقلابي و متدين که در تعارض سنّت و تجدد به بحران رسيده بودند شدند با اين ادعا که دين ثابت قابليت اداره تحولات اجتماعي را ندارد موضوعات بازخواني متون ديني و ارائه تفسير جديد از دين متناسب با تحولات اجتماعي را مطرح کردند.
حجت الاسلام زيبايي نژاد خواستگاه فمنيست سياسي و فرهنگي را واحد عنوان کرد و خاطرنشان کرد: زاويه حرکت اين دو جريان متفاوت است که در نيمه دهه 60 با شناسنامه دار شدن جريان هاي محفل فمنيستي داخل کشور و تشکيل NGO هاي ظاهراً مردمي به هم نزديک شد.
وي اعطاي جايزه صلح به زنان ايراني و ايده کمپين يک ميليون امضاء را در راستاي اهداف گرايش فمنيست اسلامي عنوان کرد و افزود : گرايش فوق در حال حاضر با اعتقاد به اين مطلب که براي تحولات اجتماعي بايد ارتباط خود را با نخبگان به سوي توده ها برد ، از مدل محفلي به مدل شبکه اي تغيير شکل داده تا نيازي به ساختار تشکيلاتي نداشته باشد.
وي پيوند زدن جنبش زنان با جنبش هاي دانشجويي و قومي را به عنوان اهداف آينده اين گرايش معرفي کرد و گفت : حاميان اين گرايش معتقدند که چنانچه فرد سالاري در حوزه اجتماعي با چالش مواجه شود زمينه براي چالش در حوزه اجتماعي نيز فراهم مي گردد لذا در تلاشند تا مسائل صنفي و خوابگاهي را بهانه اي جهت ايجاد معارضه کرده ؛ از پتانسيل حوزه زنان با روکش اجتماعي در جهت بر هم زدن امنيت ملّي استفاده کنند.
به گزارش ايسکانيوز به نقل از روابط عمومي و امور بينالملل دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، در اين همايش حجت الاسلام و المسلمين دکتر زيبايي نژاد مسئول مرکز تحقيقيات و مطالعات زنان حوزة علميّة قم گفت:گرايشي بنام فمنيست اسلامي پديده اي متناقض نماست.
وي افزود: مبناي فمنيست اسلامي تعبد به عقل است و با اسلام به معناي تعبد به وحي سازگاري ندارد.
نويسنده کتاب فمنيست و دانش هاي فمنيستي؛ انواع گرايشهاي فمنيستي موجود و سير تکامل آنها را برشمرد و در خصوص فمنيست ديني در ايران اظهار داشت: شکل گيري اين گرايش در ايران حاصل فعاليت طيفي از زنان سلطنت طلب و جريان چپ است که با اغراض سياسي و جهت نفوذ در طبقه روشنفکر زنان اسلامي فعاليت هاي دراز مدت فرهنگي را با شعار دفاع از آزادي زنان برنامه ريزي کردند.
وي تصريح کرد : جريان سياسي فمنيستي و جريان فرهنگي فمنيستي در نيمه دهه60 به بعد موفق به جذب تعدادي از زنان با سابقه انقلابي و متدين که در تعارض سنّت و تجدد به بحران رسيده بودند شدند با اين ادعا که دين ثابت قابليت اداره تحولات اجتماعي را ندارد موضوعات بازخواني متون ديني و ارائه تفسير جديد از دين متناسب با تحولات اجتماعي را مطرح کردند.
حجت الاسلام زيبايي نژاد خواستگاه فمنيست سياسي و فرهنگي را واحد عنوان کرد و خاطرنشان کرد: زاويه حرکت اين دو جريان متفاوت است که در نيمه دهه 60 با شناسنامه دار شدن جريان هاي محفل فمنيستي داخل کشور و تشکيل NGO هاي ظاهراً مردمي به هم نزديک شد.
وي اعطاي جايزه صلح به زنان ايراني و ايده کمپين يک ميليون امضاء را در راستاي اهداف گرايش فمنيست اسلامي عنوان کرد و افزود : گرايش فوق در حال حاضر با اعتقاد به اين مطلب که براي تحولات اجتماعي بايد ارتباط خود را با نخبگان به سوي توده ها برد ، از مدل محفلي به مدل شبکه اي تغيير شکل داده تا نيازي به ساختار تشکيلاتي نداشته باشد.
وي پيوند زدن جنبش زنان با جنبش هاي دانشجويي و قومي را به عنوان اهداف آينده اين گرايش معرفي کرد و گفت : حاميان اين گرايش معتقدند که چنانچه فرد سالاري در حوزه اجتماعي با چالش مواجه شود زمينه براي چالش در حوزه اجتماعي نيز فراهم مي گردد لذا در تلاشند تا مسائل صنفي و خوابگاهي را بهانه اي جهت ايجاد معارضه کرده ؛ از پتانسيل حوزه زنان با روکش اجتماعي در جهت بر هم زدن امنيت ملّي استفاده کنند.
نظرات