نشست هم انديشي"الهیات جنسیتی" با حضور اعضاي هيات علمي به دفتر مطالعات و تحقيقات زنان همت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي دفتر مطالعات و تحقيقات زنان؛ در این جلسه سرکار زهرا امین مجد، عضو هيئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، دیدگاه ها و دستاوردهای خود را در حوزه الهیات جنسیتی بيان کرد و دکتر محمدتقی کرمی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، به عنوان کارشناس جلسه به نقد و بررسی موضوع پرداخت.
امين مجد در ابتداي بحث ابراز داشت که پژوهش حاضر درصدد است تا ضمن تبیین مقدمات نظري، از جمله بحث در ماهیت کلام و تمایز آن با علوم مرتبط، نشان دهد که تمام تلاشهای صورتگرفته در مسیر تبیین گزارههای دینی در حوزهی مباحث جنسیتی، در حقیقت و در معنای موسع مراد، کاری کلامی بودهاست. بنابراین با توجه به آنکه هویت علوم، ماتأخر و پسینی است، میتوان مجموعهی این تلاشها را، ضمن برجستهسازی اشتراکات و نظاممند نمودن، معنون به عنوان یک علم، با نام کلام جنسیتی نمود.
کارشناس مطالعات زنان در ادامه اظهار داشت: مسلماً برای ایجاد وفاق علمی در این راستا، تحقیق حاضر خود را متکفل نشان دادن ابعاد گوناگون و در عین حال مشترک (در ناحیة غایت و موضوع) این علم میداند. همچنین پیشنهاداتی به صورت مشخص در این رابطه مطرح مینماید؛ پیشنهاداتی که ناظر به اصلاح ایرادات شکلی و روشی، و نیز ایرادات محتوایی محصولات پراکنده و غیرمنسجم این دانش اسلامی است.
وي همچنين در سرفصلهاي اصلي ذيل به ارائهي مطلب پرداخت.
1. کلام اسلامی: 1ـ1. تعریف علم کلام؛ 2ـ1. نسبت کلام و الهیات؛ 3ـ1. نسبت کلام با سایر علوم دینپژوهی.
2. الهیات و کلام جنسیتی: 1ـ2. الهیات مضاف: 1ـ1ـ2. الهیات علوم انسانی: الف) الهيات اجتماعي؛ ب) الهيات سياسي؛ ج) الهيات فرهنگي. 2ـ2. الهیات، کلام و مسائل مربوط به جنسيت: 1ـ2ـ2. الهیات فمینیستی: الف ـ الهیات فمینیستی مسیحی: اول ـ ارزشمندی ذاتی، اخلاقی و غایی؛ دوم ـ ارزشمندی اجتماعی: اثبات امکان دستیابی زنان به مناصب اجتماعی دینی؛ سوم ـ نشان دادن تحریفات در متون مقدس. ب ـ الهیات فمینیستی یهودی: اول ـ ارزشمندی ذاتی، اخلاقی و غایی؛ دوم ـ ارزشمندی اجتماعی؛ سوم ـ حل شبهات مربوط به حوزهي احکام فرعی.
در ادامة این نشست، دکتر محمدتقی کرمی، ضمن ذکر نقاط قوت و مثبت پژوهش صورت گرفته، نظریاتی را در این مورد ارائه کرد.
در پایان جلسه اعضای هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان به بیان دیدگاههای خود در مورد موضوع بحث پرداختند.