به گزارش ارتباطات فرهنگي دفتر مطالعات و تحقيقات، نشست خانواده و رسانه ملي در فرهنگسراي فردوس تهران با حضور متخصصين و انديشمندان حوزه زن و خانواده برگزار گرديد.
بنابراين گزارش حجت الاسلام محمدرضا زيبايي نژاد، مسئول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان در نشست "خانواده و رسانه ملي" گفت: با توجه به تعدد و تکثر وسايل ارتباط جمعي در طول روز بيش از صدها پيام از طريق رسانه هاي مختلف در جامعه منتشر مي شود، برخلاف گذشته که ما پيام هاي اندکي را مي گرفتيم و امکان تمرکز بر پيامها زياد بود اما در حال حاضر قدرت تحليل و تمرکز بر روي انبوه پيامها کاهش يافته است.
وي با بيان اينکه هر پيامي را با هر شکل و صورت نمي توان به مخاطب انتقال داد، اظهار کرد: گاهي پيام رسانه دلالت بر غالب و محتواي يک برنامه دارد و در برخي مواقع برنامه هاي رسانه ملي خانوادگي نيست اما تاثيرات بسزايي بر روي خانواده ها مي گذارد.
مسئول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان با اشاره به اينکه فراغت و تفريح يکي از کارکردهاي رسانه است، تصريح کرد: رسانه فقط سرگرم کننده است اما اثرات زيادي به شکل مستقيم و غيرمستقيم بر روي مخاطب خود مي گذارد و در نوع تفکر، سطح انتظارات، انواع احساسات مخاطب تغييرات زيادي به وجود مي آورد.
مسئول دفتر مطالعات وتحقيقات با اشاره به تحليل ضعف هاي رسانه افزود : نبايد انگشت اتهام به سوي عوامل رسانه مانند هنرمندان و کارگردانان باشد، بلکه بخش عظيمي از اشکالات مربوط به کارکرد نهادهاي ديگر از جمله حوزه علميه است.
وي گفت: انگشت ابهام به سوي اهل علم و حوزه علميه است. در حقيقت رسانه ملي ما نيازمند بسياري از نظريه هاي علمي است که نخ آن بايد ابتدا در سازمان هاي فرهنگي بافته شود.
مسئول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان با بيان اينکه رسانه ملي رسانه رسمي جمهوري اسلامي است، ادامه داد: اين رسانه به اين دليل از نوعي مشروعيت برخوردار است و پيامهاي رسانه بار خاصي به همراه دارد که گروهي اين پيام ها را در ارتباط نظام مي دانند که اين موضوع حساسيت خاصي دارد.
وي اظهار کرد: گروهي نيز سياست زده هستند و به رسانه با نگاه انتقادي غيرعادي مي نگرند که ضروري است رسانه ملي به اين بعد يعني رسانه سياسي و مشروعيت بخشي آن توجه داشته باشد.
حجت الاسلام زيبايي نژاد با بيان اينکه رسانه حلقه واسطه تصور ما از خانواده است، خاطرنشان کرد: از طريق يک سريال، رسانه تصوير والدين را به مخاطبين انتقال مي دهد و ارزش خانواده از طريق دريچه رسانه ديده مي شود.
مسئول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان افزود: مذهب در متن زندگي خانوادگي است ،اما در صف برنامه هاي ديگر زندگي به مناسک مذهبي تبديل مي شود و در جريان عادي زندگي حضور ندارد؛ اما رسانه در تعريف و تصوير مذهب تمايلات مذهبي خارج از احساس را معنا مي دهد و گاهي تصاوير خرافاتي و غير واقعي منهاي شريعت را به مخاطب انتقال مي دهد.
وي با بيان اينکه تاثيرات رسانه در حوزه مراعات مباحات ضعيف است، خاطرنشان کرد: متاسفانه حساسيت کارشناسان ديني در حوزه مباحات در برنامه هاي رسانه ملي کم است و در همين بستر کم توجهي تربيت کودکان شکل مي گيرد.
حجت الاسلام زيبايي نژاد تصريح کرد: خلاء تئوريک و نظريه مهمترين شکل در رسانه ملي است و رسانه ملي ما و حتي آموزش و پرورش در عطش يک نظريه کامل باقي مانده است و به همين جهت در آينده با چالش روبرو مي شود.
وي ايجاد اتاق فکر در رسانه ملي را ضروري دانست و افزود: اتاق فکر در رسانه ملي مي تواند ميان عرضه، تقاضا، نياز جامعه و مخاطب تعادل ايجاد کند و از طريق اتصال به جامعه از حلقه هاي مذهبي هنرمندان حمايت کند.
بنابراين گزارش در ادامه اين نشست علاسوند با اشاره به خصوصيات ذاتي رسانه گفت: افرادي رسانه را از بيرون مي بينند و به راحتي مي گويند که رسانه در خدمت دين و دينداري نيست در صورتيکه رسانه خصوصياتي خاص دارد که بايد آن را مدنظر گرفت.
وي افزود: رسانه اطلاعات محور است، چون مخاطب عام دارد و به همين جهت جاي کمتري براي بحث هاي عميق و جدي پيدا مي کند.
علاسوند ادامه داد: تخيل آفريني و تفريح از خصوصيات يک رسانه است، اما از سوي ديگر رسانه از بحث هايي که ايجاد معرفت اشراقي کند فاصله گرفته است در حاليکه رسانه متعادل برخوردار از تکنيک کمتر به محتوا و متن مي پردازد.
وي خاطرنشان کرد: تاکنون تحليل هايي که در مورد رسانه صورت گرفته است، در حوزه جامعه شناسي، سياسي و اجتماعي و کلي به نقد ماهيتي و ذاتي رسانه نمي پردازد.
در ادامه اين نشست کرمي استاد دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به خصوصيات رسانه و ماهيت آن در ايران گفت: گاهي اوقات توصيفي که از رسانه مي شود، جامعه و خانواده را منفعل صرف نشان مي دهدکه اين امر بسيار وحشتناک است و يا رسانه ملي تصويري منسوخ از خانواده ايراني را نشان مي دهد که با الگوهاي ديني فاصله دارد؛ اما آيا در همه جا اينگونه است يا در ايران به اين شکل ارائه مي شود.
کرمي افزود: در آسيب شناسي رسانه ها، رسانه ملي يکي از پرآسيب ترين نهادهاست، اما از سوي ديگر رسانه را دانشگاه عنوان مي کنند و به يک چيز ارزشي توصيف مي شود. که اين امر يک پارادوکس است.
وي با بيان اينکه ما براي رسانه ملي يک قدرت غير لايق تصور مي کرديم، اظهار کرد: اگر به رسانه قدرت زيادي بدهيم و آسيبهاي آن را برطرف نکنيم، اين آسيبها ميتواند در بخش فرهنگي بسيار خطرآفرين باشد.
کرمي خاطرنشان کرد: اگر در تمام دنيا رسانه اين چنين قدرتي دارد پس بيداري از کجا آمده است. اگر رسانه قدرتمند و قدرت طلب مي خواهيم بايد آسيب هاي آن را نيز رفع کنيم.
در ادامه اين نشست دکتر شالچي استاد دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به سياستگذاري هاي رسانه گفت: رسانه ملي در مقايسه با ساير نهاد و ارگان ها در سياستگذاري هاي خود موفق بوده است و حتي مي توان گفت در حوزه سياستگذاري فرهنگي خوب عمل کرده است اما ماهيت رسانه براي فراغت است.
شالچي افزود: با تمام انتقاداتي که به رسانه وارد مي شود اين ابزار توانسته است تا حد زياد به باز توليد برخي هنجارها کمک کند و اين انتقادات به ساير نهادها مانند آموزش و پرورش نيز وارد است.