جستجو فارسی / English

حديث حيا: نخستين جشنواره ملي ترويج فرهنگ عفاف و حجاب

تاریخ انتشار: 1389/12/01     
نخستين جشنواره ملي ترويج فرهنگ عفاف و حجاب (حديث حيا) اسفند ماه امسال برگزار مي گردد

جشنواره ملي عفاف و حجاب با عنوان حديث حيا، طراحي، برنامه ريزي و اجرا مي گردد. حديث حيا بازخواني دوباره آموزه ها و سيره هاي علمي و عملي شرع مبين در حوزه عفاف و حجاب است. حديث حيا نگاه آسيب شناسانه اي به وضعيت موجود عفاف و حجاب دارد. حديث حيا واکاوي چرايي ها است. حديث حيا بر آن است تا راه بنمايد و راه بگشايد. حديث حيا راوي همدلي و همراهي و هم قدمي و هم نفسي است. حديث حيا ...

مقوله فرهنگ و زير ساخت هايش ، همواره با نظرات متفاوت ، متضاد و گاه متنافرهمراه بوده است .
جهش تکنولوژيکي دهه هاي اخير ، باعث بوجود آمدن دوره اي به نام عصر ارتباطات گشته که از مهمترين شاخصه هاي شناخت و کار کرد عصر ارتباطات، تبديل انسان مکانيکي به موجودي ماتريسي است .
اگر در دوره پيشين ، انسان به مثابه ماشيني در خدمت صاحبان صنايع ، جزيي از ابزار توليد محسوب مي گرديد، در عصر ارتباطات، اين موجود مکانيکي با تغيير کاربري به داده پردازي ماتريسي، قابليت برنامه ريزي شدن را پيدا نموده است، يعني کاربران فرهنگي با تعاريف شاخصه هاي ارتباطي ، نهايت استفاده ابزاري و بازاري را از انسان مولود عصر جديد مي نمايند. آنچه که مسلم است هدف استعمارگر نوين تغيير پرچين جغرافيايي مرزهاي يک ملت نيست، بلکه هدف فتح خاکريزهاي فرهنگي ملت مورد تهاجم است در اين کشاکش ، تعريف و استحکامات فرهنگي ملت مورد هجوم ، دستخوش تغييرات و دگرگوني هايي مي گردد که استعمارگر نوين بازار پرسوداي خويش را بر اساس آن دکوربندي خواهد نمود. در اين تقابل و آوردگاه چه بسيار مللي که مرعوب اين جنگ فرهنگ ستيز گشته، در هيات مردماني مستاصل ، باب بازار فرهنگ و اقتصاد خويش را بر روي استعمارگران نوين گشوده ديده اند، و صد البته ملتي هم يافت مي شود که با تحکيم قالب هاي سترگ فرهنگي و ساخت ، ارائه و اشاعه فرهنگ مصرفي مورد نياز جامعه مبتني بر فرهنگ اصيل خويش، راه بر هر گونه تاراج و شبيخون سد کرده اند.
در اين ميان تکليف ما چيست ؟ آنچه مبرهن است اگر مي خواهيم وارد کننده نباشيم ، يا بايد صادر کنيم يا به اندازه نياز توليد. در مقوله فرهنگ نيز جز اين نيست اولين

گام درک موقعيت معنايي و جايگاهي مولفه هاي فرهنگ و تفکيک آن از ناسره مشابه در سطح جامعه مي باشد . واضح است فرهنگ مصرفي جامعه ايران ، فرهنگي است منتج از برآيند و صيقل خرده فرهنگ هاي بومي ساکن مناطق خاص جغرافيايي که در نهايت پويايي فرهنگ ملي را رقم زده است . به طوري که فرهنگ ملي از مشترکات تمامي خرده فرهنگهاي بومي است . و آنچه که انحصارا در اختيار ايشان قرار دارد ، عرفهايي قومي - منطقه اي است . چه آنکه يک عرف نيز در اثر تداول مصرف، قابليت تبديل به يک شاخصه فرهنگي را دارا مي باشد .
فرهنگ مصرفي ملت ما ، تلفيق خوش ترکيبي است از آموزه هاي ديني نو با شاخصه هاي تمدني کهن. فرهنگي است که ريشه در وحي دارد و آبشخور از کلام معصوم . اين فرهنگ سابقه اي دارد برابر با قدمت تاريخ ، معنايي به زلالي اذان و قامتي به رعنايي مناره. فرهنگي که در آن گرمي صداي موذن .تسخر زنان هرم آفتاب و پاک نهادي مردمانش جلاي آئينه است . اين فرهنگ مرعوب آسمان پلشت امواج متخاصم بشقاب ها نخواهد شد . صد البته به شرطي و شروطي . به شرط ساختني نو و مشروط به پرداختني نوين . به شرط صيقل داشته ها و مشروط به پرداختن اندوخته ها.به شرط تکيه بر اصالت ها، آموزه ها ، سيره ها و مشروط به انطباق کردار و منش با هنجارهاي متعارف دين پسندانه، اگر دژخيمان متخاصم نقاب از چهره کريه دين و فرهنگ ستيزشان برافکنده اند ، ما چرا رداي فاخر توکل و توسل را بر قامت خويش موزون نسازيم .اگر زهرآبه هاي شوکران کردار فرهنگ نامتجانس ، در هيات سيلاب هاي ويرانگر به سوي تمامي جوامع اسلامي روان گشته اند، ما چرا از نفس قرآن و حديث معصوم سدي آهنين نسازيم. بر ماست که امروز، چونان ميراث داران تمدني پويا در سايه سار درخت پر ثمر اسلام ، کمر همت نبنديم جز به خدمت ، تا بر چکاد پاسگاه دين ، پاسداران فرهنگ اسلامي باشيم .
و اين مهم جز با بازنگري صحيح آموزه ها ، انطباق داشته ها با وضعيت روز ، آسيب شناسي موضوعي، احصاء شاخصه هاي موثر و رائه راهکارهاي مناسب و متناسب امکان پذير نمي باشد .

محورهاي خلق آثار 
1- محور هاي عمومي خلق و ارائه آثار
- مد و لباس
- شيوه هاي اثر بخشي ترويج فرهنگ عفاف و حجاب
- حدود حجاب از نظر شرع مقدس اسلام و عرف جامعه

2- محور هاي ارائه مقاله، پايان نامه، پژوهش و کتاب

- عفاف و حجاب از منظر دين
- عفاف و حجاب از ديدگاه قرآن
- عفاف و حجاب از ديدگاه معصومين
- عفاف و حجاب از ديدگاه نهج البلاغه
- عفاف و حجاب از ديدگاه ادعيه
- ...

2/1 عفاف و حجاب و حکومت اسلامي

- موانع اجراي عفاف و حجاب در بستر جامعه
- نحوه نظارت دولت در مبحث عفاف و حجاب
- نحوه همياري و مشارکت عموم با حکومت اسلامي در مبحث عفاف و حجاب
- ...

2/2–عفاف و حجاب و اجتماع

- جامعيت عفاف و حجاب و اقتضائات زندگي معاصر
- نقش عفاف و حجاب در سازندگي اجتماع
- عفاف و حجاب، بايسته ها و موانع
- عفاف و حجاب و شئون زندگي فردي و اجتماعي

2/3 – مباحث حقوقي عفاف و حجاب
- پاسخ به شبهات عفاف و حجاب از منظر علم حقوق
- پاسخ به شبهات عفاف و حجاب از منظر علم فقه
- پاسخ به شبهات عفاف و حجاب از منظر علم کلام
- نقش خانواده در پديداري و پايداري عفاف و حجاب در فرزندان

3 – موضوعات آزاد حول محور عفاف و حجاب

تذکر : شايسته است ريشه هاي حجاب که عفاف ، حيا و پاکدامني است در همه آثار مد نظر باشد.
براي کسب اطلاعات کامل به سايت همايش مراجعه نماييد:

http://www.hadisehaya.ir

اشتراک گذاری:
نظرات
اطلاعات تماس

مرکز قم: بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5
 تلفـن:  58-32603357 (025)
 فکس:  32602879 (025)
دفتر تهران: بلوار کشاورز ، خ نادری ، ک حجت دوست ، پ 56
 تلفـن:  88983944 (021)
 فکس:  88983944 (021)
دسترسی سریع

فروشگاه اینترنتی
سامانه آموزش مجازی
کتابخانه
بانک محتوای علمی
کتابخانه دیجیتال
فصلنامه مطالعات جنسیت‌وخانواده
شبکه های اجتماعی

ایتا بله آپارات