تاریخ انتشار: 1388/12/07
حجت الاسلام زيبايينژاد مسئول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان که در همايش «رهآورد جهان اسلام در مسائل زنان وواکاوي پيامدهاي فمينيسم» که توسط نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها برگزار مي شد سخن ميگفت
حجت الاسلام زيبايينژاد مسئول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان که در همايش «رهآورد جهان اسلام در مسائل زنان وواکاوي پيامدهاي فمينيسم» که توسط نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها برگزار مي شد سخن ميگفت با اشاره به نقش فرهنگساز خانواده در حوزههاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي گفت: اگر نهادهاي اقتصادي، سياسي و يا اجتماعي به عمل ، فعاليت و توليد ميانديشند خانواده فرهنگ اقتصادي، سياسي و اجتماعي توليد ميکند. وي در اين خصوص گفت: مهمترين عامل همبستگي در سطح ملّي خانواده است اگر خانواده کارکردهاي طبيعي و ويژگيهاي مختص خود را از دست ندهد. بحرانهاي اقتصادي و يا سياسي نميتوانند فضاي کلي کشور را مورد تهديد قرار دهند.
مسئول دفتر مطالعات و تحقيقات زنان با اشاره به نقش تعادل بخشي خانواده گفت:
حفظ سلسله مراتب طولي قدرت در خانواده از پدر به فرزندان و تمرين اين شيوة مؤثر تصميمگيري در فضاي خانه و پرهيز از دموکراتيک نمودن خانواده، افراد را در پذيرش نظام حکومتي ديني که از سلسله مراتب ولايي برخوردار است کمک خواهد نمود.
وي در ادامه با اشاره به مشکلاتي که امروزه خانواده را مورد تهديد قرار ميدهد افزود:
آسيبشناسي موقعيت خانواده امروزي در دو سطح امکانپذير است، در سطح اول نمودهايي چون کاهش روابط کلامي، کاهش روابط جنسي رضايتبخش و... از جمله آسيبهاي آشکار خانواده امروزي شمرده ميشود اما در سطح دوم تبديل شدن خانواده به نهاد مصرف کننده، غيرسياسي شدن نهاد خانواده، تحول در نهادهاي مرجع و کمتوجهي به ويژگيهاي تکويني زن و مرد در درون خانواده از عوامل مؤثر و لايههاي زيرين بدخيمي وضعيت خانواده به حساب ميآيد.
وي با برشمردن عوامل تزلزل در نهاد خانواده گفت:
ساختارهاي اقتصادي موجود که مصرف را به کليدواژة تمدن جديد تبديل کرده اند باعث شده تا گرايش به تجمل و هزينههاي غيرضروري يک هنجار و ارزش فردي شمرده شده و هويت خانواده و جايگاه آن با ميزان مصرف سنجيده شود.
وي با اشاره به نظام آموزشي و پرورشي گفت:
نظام آموزش رسمي، به گونهاي مديريت و مهندسي ميشود که فرزندان را از هدايت و نظارت خانواده خارج نموده و آنها را به عنوان املاک دولت ها در جهت اهداف سياسي و اقتصادي مدرن و پست مدرن تربيت نمايد .
وي در خصوص نقش آموزش غيررسمي گفت:
الگوي خانواده متوسط به شهري، توسط رسانههاي همهگير به عنوان الگوي خانوادة مطلوب ايراني باز نمايي شده و تکثرات فرهنگي و اجتماعي به هيچ انگاشته ميشود.
وي با اشاره به تأثيرات نظريات علوم اجتماعي بر خانواده گفت:
علوم اجتماعي مدرن با القاي مفاهيم ،نظريه ها و روش هاي خاص ،جهت گيريهاي ارزشي نظام مسلط غرب را در جهان منتشر مي نمايد . طرح ديدگاه هايي چون سياست هويت و نقش ،تاريخيت ساختارهاي اجتماعي از جمله خانواده ،جبر تکنولوژيک و اجتماعي و .... در متن خود حاوي دستور العمل ها و بايد و نبايد هاي بسياري است که نتيجه آن کاهش کارامدي خانواده و موقعيت جنسي زن و مرد است . در حقيقت بايد اذعان نمود که نظام سلطه به مثابه يک شبکه عظيم مجموعه اطلاعات ،پژوهشها ،آموزشها،قوانين ،سياست ها و برنامه ها ،در حد امکان خود ،مديريت و هماهنگ کرده است .
. حجت الاسلام زيبايينژاد با اشاره به راهکارهاي برون رفت از وضعيت فعلي افزود:
طراحي شبکه بزرگ خانواده مشتمل بر شبکه پژوهش،شبکه آموزش،شبکه اجتماعي وشبکه حکومتي وظيفهاي است که امروز بر عهدة تمامي نهادهاي مسئول و دغدغهمند در حوزة خانواده است.
وي در توضيح اين طرح افزود.
خانواده پژوهشي وظيفهايست بر عهدة نخبگان تا با انجام مطالعات استراتژيک و نظريه پردازيهاي راهبردي و با نگاه به گزارههاي ديني به طراحي مدل الگوي اسلامي خانواده بپردازند.
در بخش آموزش نيز نهادهاي آموزشي موظفند تا با ارائه تحليلهاي جامع از شرايط و وضعيت متحول اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي به خانواده در جهت حرکت در مسير درست تعالي و رشد کمک نمايند و مهارتهاي لازم را در اين خصوص در اختيار خانواده قرار دهند.
در بخش اجتماعي نيز اقتدار بخشي به خانواده، ايجاد زباني گويا براي خانواده ،ترسيم مطالبات خانواده و نظارت و هدايت سياست ها، قوانين و برنامه هاي ملي و بينالمللي و صيانت از خانواده در قبال هجمه ها مورد نظر است.
در حوزة حکومت نيز همسان سازي برنامههاي مصوب دولتها در جهت حفظ و تأمين مصالح خانواده از مهمترين وظايف به شمار ميآيد.
نظرات