جستجو فارسی / English

متن کامل قانون گسترش راهکارهاي اجرايي عفاف و حجاب

تاریخ انتشار: 1389/02/21     
قانون راهکارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب 13 دي 1384 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده اما با گذشت بيش از 4 سال هنوز گام جدي براي اجراي آن برداشته نشده است

قانون راهکارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب 13 دي 1384 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده اما با گذشت بيش از 4 سال هنوز گام جدي براي اجراي آن برداشته نشده است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس،متن قانون راهکارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به شرح ذيل است:

مقدمه:

«حجاب» از ارزنده‌ترين نمودهاي فرهنگي، اجتماعي در تمدن ايراني - اسلامي است که پيشينه آن به قبل از ورود اسلام مي‌رسد، اما در فرهنگ اسلامي به اوج تعالي و منتهاي ارزش و اعتبار خود مي‌رسد.

حجاب و عفاف پديده مذهبي - ارزشي مهمي در تعاليم اسلامي است و توجه به زمينه‌هاي فرهنگي - اجتماعي به عنوان بستر آن بسيار شايسته و لازم استد و اشاعه و تعميق آن نيازمند آموزش‌هاي بنيادين و مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و اجتماع است.

بديهي است که در کنار شرايط مساعد اجتماعي براي ارزش تلقي کردن و الگوپذيري اين فرهنگ، نيازمند دروني و نهادينه شدن آن در وجود افراد است بدون شک رسيدن به اين هدف نيازمند مشارکت و توجه جدي همه نهادها و دستگاه‌ها به صورت مستمر و هدفمند است.

سياست‌ها و راهکارها

1- در اولويت قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي کشور براي مقابله با روند فزاينده بدحجابي.

2- ابلاغ روش‌هاي اجرايي و تعيين ضوابط و هنجارهاي روشن در مورد نوع لباس و پوشش افراد در بخش‌هاي رسمي و اداري کشور.

3- نظارت بر رعايت حريم حجاب و عفاف در سازمان‌هاي دولتي و عمومي و نظارت و تأکيد بر ضرورت رعايت سادگي و پوشش و فرم‌هاي اسلامي و حضور ساده و بي‌آرايش در محيط کار به دليل تأثير منفي بر مراجعان.

4- تعريف استانداردهاي فرهنگي مناسب براي ترويج فرهنگ عفاف منطبق با فرهنگ ديني و ملي و فراهم کردن زمينه‌هاي لازم براي ترويج الگوهاي مناسب پوشش اسلامي توسط نهادهاي الگو ده.

5- ايجاد مراکز و مؤسسات متعدد با هدف الگوسازي، ارائه مدل‌هاي مناسب و متنوع و ايجاد رقابت سالم در زمينه بين افراد.

6- وضع قوانين و مقررات لازم براي اصلاح وضعيت پوشش در جامعه.

7- گسترش و تقويت مراجع قانوني براي ترويج پوشش اسلامي در جامعه.

8- اصالت بخشي به فرهنگ عفاف از طريق محصولات متنوع فرهنگي، هنري متناسب.

9- رعايت حجاب و حفظ شئون اسلامي از سوي مديران، مسئولان حکومتي و خانواده‌هاي آنان و تدوين شاخص‌هايي در اين زمينه براي گزينش مديران.

10- رفع اشکالات قانوني در نحوه توليد،‌ توزيع و عرضه پوشاک داخلي و خارجي.

11- پيگيري نحوه اجراي طرح گسترش فرهنگ عفاف به صورت مستمر در جلسات شوراي فرهنگ عمومي استان‌ها و ارائه گزارش‌هاي منظم به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي (رئيس کميته).

12- ارزيابي دقيق از اجراي طرح‌ها توسط دستگاه‌هاي فرهنگي، انتظامي و قضايي براي مقابله با مظاهر بدحجابي و يافتن راهکارهاي مناسب توسط کميته توسعه و ترويج فرهنگ عفاف.

13- نظارت و ارزيابي عملکرد رسانه‌ها - خصوصاً صدا و سيما - در ارتباط با الگوهاي تبليغي آنها و تأثير آن در جامعه.

14- احياء سنت حسنه «امر به معروف و نهي از منکر» درمورد حجاب و عفاف.

15- فراهم کردن زمينه‌هاي لازم براي تهيه کتب، نشريات و توليدات علمي - فرهنگي به منظور ترويج فرهنگ عفاف و پاسخگويي به شبهات موجود در مورد آن.

16- انجام سياست‌هاي تشويقي درباره مديران و کارگزاراني که در محيط کار خود اصول عفاف و پوشش اسلامي را رعايت مي‌کنند.

وظايف تخصصي دستگاه‌هاي قانونگذار و اجرايي

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي

1- هماهنگي و نظارت بر رسانه‌هاي ارتباط جمعي همانند: روزنامه‌ها، مجلات و محصولات سمعي و بصري، نمايش‌ها و ... براي توجه به فرهنگ حجاب و عفاف و رعايت آن.

2- حمايت مادي و معنوي از آثار فرهنگي - هنري همانند تسريع در صدور مجوز،‌ ارايه يارانه و تشويق توليد کنندگان آثار فرهنگي و هنرمنداني که راهکارهاي تازه و جذاب در راستاي توسعه فرهنگ عفاف ارائه مي‌کنند.

3- جلوگيري از انتشار و تبليغ کالاهاي فرهنگي که با فرهنگ عفاف و حجاب مغايرت داشته باشد مانند (کتاب، فيلم، نشريات، تئاتر و ...)

4- ترويج الگوهاي مناسب براي عفاف و حجاب و ممانعت از ترويج فرهنگ مدگرايي منفي در محصولات و کالاهاي فرهنگي.

5- هماهنگي و همکاري با رسانه‌هاي جمعي براي ايجاد حساسيت لازم در خانواده‌ها نسبت به اهميت فرهنگ حجاب و عفاف.

6- توليد سمفوني و آثار موسيقايي متناسب با موضوع عفاف و حجاب.

7- برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي - هنري، منطقه‌اي، ملي و بين‌المللي براي رواج فرهنگ عفاف و حجاب.

8- استفاده از ظرفيت سازمان‌هاي فرهنگي غير دولتي و خصوصي جهت ترويج فرهنگ عفاف و حجاب.

9- نظارت فرهنگي بر اينترنت و ايجاد سياست‌هاي حمايتي و هدايتي به منظور تعميق فرهنگ عفاف و حجاب و جلوگيري از ورود و گسترش مظاهر تهاجم فرهنگي.

10- تبيين و تحليل ريشه‌هاي ديني و اعتقادي فرهنگ عفاف و حجاب - به ويژه براي نسل جوان - از طريق توليدات ملي، برگزاري نشست‌هاي فکري - فرهنگي، ايجاد باشگاه انديشه و مانند آن.

11- نظارت بر تشکل‌هاي هنري - مردمي، نمايشگاه‌هاي هنري و محافل هنري عمومي مانند: کنسرت‌ها و نمايشگاه‌ها در جهت رعايت عفاف و حجاب.

12- اهتمام لازم براي اجراي قانون «منع استفاده ابزاري از تصاوير زنان در مطبوعات».

13- به عضويت پذيرفتن خانم‌هاي متعهد و مطلع از مسائل عفاف و حجاب در هيئت‌هاي نظارت بر بازبيني فيلم، کتاب و .....

14- تهيه فيلم‌هاي سينمايي در مورد تاريخچه‌ کشف حجاب در ايران و بررسي علل و عوامل آن.

15- استفاده مناسب از لباس‌هاي اسلامي - ملي (حجاب و حجاب برتر) در فيلم‌هاي سينمايي و استفاده نکردن از اين پوشش توسط شخصيت‌هاي منفي و منفور در فيلم‌ها.

16- ارزيابي مستمر وضعيت حضور زنان در فيلم‌هاي سينمايي و مطبوعات.

17- نظارت دقيق و اصولي بر وضعيت فرهنگي - اخلاقي سالن‌هاي سينما و مراکز مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.

18- حمايت از انتشار نشريات تخصصي و پوشاک اسلامي و سعي در جهاني کردن اين نشريات از طريق اينترنت.

19- ارتباط مستمر و تبليغ در جهت گسترش فرهنگ و سنن ايراني - اسلامي در بين ايرانيان مقيم خارج از کشور به وسيله رايزني‌هاي فرهنگي در سفارتخانه‌هاي ج.اسلامي.ايران در سراسر دنيا ( با همکاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي)

20- همکاري و هماهنگي درجهت اعزام گروه‌هاي فرهنگي جهت ترويج و تبليغ فرهنگ و آداب اسلامي - ملي براي ساير ملل- خصوصاً ايرانيان مقيم خارج از کشور - (با همکاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي)
21- توسعه و گسترش ارتباط فرهنگي - اسلامي و ملي بين سفارتخانه‌هاي کشورهاي اسلامي در ايران ( با همکاري سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي).

وزارت بازرگاني

1- حمايت عملي از طراحان و توليد کنندگان پوشاک‌هاي ساده و اسلامي در جهت ايجاد تنوع در الگوهاي پوشش اسلامي.

2- نظارت مستمر و مؤثر بر عملکرد واحدهاي توليدي پوشاک از طريق سازمان‌هاي مربوطه.

3- حمايت کامل - حتي يارانه‌اي - از واحدهاي توليدي پارچه‌هاي چادري.

4- کنترل اماکن تجاري عمومي (شامل فروشگاه‌ها، مجتمع‌هاي تجاري، نمايشگاه‌ها و ...) از نظر پوشش و بدحجابي.

5- تدوين قوانيني براي ممنوعيت عرضه لباس دست دوم خارجي در کشور.

6- اجراي شيوه‌نامه و ملزم ساختن، واحدهاي توليدي جهت نصب نام تجاري (Brand) بر روي پوشاک توليد شده در داخل.

7- اطلاع رساني و ارتقاء سطح دانش و بينش واحدهاي توليدي،‌ توزيعي، آرايشگاه‌ها، دستگاه‌هاي عرضه لوازم بانوان در مورد حجاب و عفاف.

8- حمايت‌هاي همه جانبه از برگزاري جشنواره‌هاي ادواري و نمايشگاه‌هاي عرضه البسه و لوازم زنان منطبق با الگوهاي ارزشي اسلامي و معرفي واحدهاي نمونه در سطح کشور و خارج از کشور.

9- پيشنهاد قوانين مشخص در مدت 3 ماه براي نظارت بهتر بر توليد و توزيع پوشاک و نحوه برخورد با متخلفان واحدهاي توليدي و استانداردسازي آن به شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مجلس شوراي اسلامي.

10- اهتمام براي اجراي مناسب تر مقررات درچيدمان آرايش / تزيين ويترين‌ها و استفاده از مانکن‌ها جهت حفظ عفت عمومي.

11- نظارت بر رعايت اصل عفاف در نوع بسته‌بندي و عدم استفاده از تصويرهاي نامناسب در تبليغات تجاري کالا.

12- تهيه احکام شرعي مرتبط با اسناد و آموزش آن به اصناف توسط وزارت بازرگاني قبل از اخذ مجوز فعاليت.

13- برگزاري نمايشگاه‌هاي لباس - ملي و مذهبي - جهت ارائه الگوهاي اسلامي و سالم به توليدکنندگان و مصرف کنندگان.

سازمان صدا و سيما

1- اهتمام ويژه در خصوص معرفي و ترويج فرهنگ عفاف به منظور نهادينه سازي و جذاب نمودن آن.

2- تبيين نقش حجاب و عفاف در افزايش سلامت جامعه و بهره‌وري آن از طريق توليد برنامه‌هاي مختلف.

3- فرهنگ‌سازي در زمينه اصلاح پوشش نامناسب و ارائه راه‌حل‌هاي مؤثر و فوري از طريق توليد برنامه‌هاي کارشناسي، گفتمان، توليد فيلم، تيزرهاي تلويزيوني و ...

4- تبيين و‌ آموزش احکام شرعي حجاب و عفاف و رعايت حريم عفاف در خانه و اجتماع و آموزش معيارهاي رفتار صحيح زن و مرد جهت برقراري روابط متعادل اجتماعي.

5- به تصوير کشيدن ابعاد شخصيت‌هاي الهي اسلام چون حضرت زهرا (س)، حضرت زينب (س) و زنان نمونه از صدر اسلام تا دوران معاصر در مناسبت‌هاي مذهبي و ملي و تأثير آن در فرهنگ سازي و گسترش ارزش‌هاي اسلامي به صورت جذاب.

6- ترويج الگوهاي مناسب حجاب از طريق توليد فيلم و سريال و ساير برنامه‌هاي تلويزيوني و انجام مناظره علمي، فرهنگي و هنري در خصوص فلسفه حجاب و عفاف به منظور استحکام بنيه اعتقادي و فرهنگي جوانان.

7- به تصوير کشيدن چهره بانوان محجبه کشورهاي خارجي در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي، هنري،‌ اجتماعي و سياسي از طريق برنامه‌هاي تلويزيون و تهيه فيلم از زندگي آنان.

8- تهيه فيلم و ارايه تصوير روشن از تاريخچه و خاستگاه کشف حجاب در ايران به عنوان يک حرکت سياسي با هدف تخريب بنيان‌هاي فکري و عقيدتي و رفتاري زنان در جامعه.

9- آموزش و ترويج احکام شرعي حجاب و پوشش بومي (منطقه‌اي)‌ در جغرافياي جمهوري اسلامي ايران.

10- به تصوير کشيدن زنان تحصيلکرده،‌ ممتاز، متعهد و باحجاب در فيلم‌ها و مجموعه‌هاي هنري و پرهيز از نشان دادن آنان در نقش‌ها و شخصيت‌‌هاي عامه و کم‌سواد.

11- نشان دادن وضعيت حقوقي، فرهنگي و اجتماعي زنان در غرب و مقايسه آن با وضعيت زنان در غرب و مقايسه آن با وضعيت زنان در ايران به منظور ايجاد احساس رضايت خاطر زنان ايراني از فرهنگ ديني و پايبندي آگاهانه‌تر آنان به عفاف و حجاب.

12- نشان دادن اثرات منفي فرهنگ مبتذل و غير اخلاقي غرب در زندگي اجتماعي و خانوادگي.

13- انجام تمهيدات لازم براي کاهش تأثيرات منفي سريال‌ها و فيلم‌هاي خارجي متضاد با فرهنگ اسلامي از طريق نقد و بررسي فيلم‌ها و سريال‌ها.

14- معرفي نمونه‌هاي عيني از اساتيد، مربيان، نفرات اول کنکور، المپيادي‌ها و خانواده‌هاي ايثارگران و .. از نظر مظاهر عفاف و حجاب و ساده زيستي.

15- انعکاس موفقيت‌هاي جوانان - خصوصاً دختران - در ابعاد مختلف با هدف احيا و تقويت شخصيت و منزلت اجتماعي آنها.

16- تهيه فيلم و گزارش از زندگي زنان فعال در عرصه‌هاي خانوادگي، مديريتي، علمي، فرهنگي و هنري با محوريت موضوع «عفاف و پوشش».

17- آشنا کردن خانواده‌ها و جوانان نسبت به برگزاري ازدواج کم هزينه و ساده با توجه به شرايط اقتصادي جامعه.

18- بازنگري در شرايط انتخاب فيلم‌ها و سريال‌هاي خارجي بر اساس ملاک‌هاي حجاب و عفاف.

19- تهيه برنامه‌هاي متناسب با فرهنگ حجاب و عفاف براي کودکان و استفاده از قهرمان‌هاي عروسکي مطرح در کارتون‌ها و برنامه‌هاي کودک نظير (علي کوچولو، کلاه قرمزي و ... در ترويج فرهنگ عفاف و حجاب با همکاري کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان)

20- تهيه برنامه‌هاي مختلف در خصوص تاريخچه و جايگاه پوشش و حجاب در غرب، تبيين علل و عوامل آن و چگونگي رواج فرهنگ برهنگي در سده‌هاي اخير در آن جوامع.

21- نظارت مستمر بر تبليغات تجاري به منظور جلوگيري از ايجاد روحيه مصرف گرايي و تجمل پرستي به عنوان عوامل ترويج بي مبالاتي اخلاقي و سرق آن به سوي تبليغات و آگهي‌ها فرهنگي و اخلاقي.

22- تدوين سياست‌هاي روش و مشخص در مورد سبک لباس و آرايش هنرمندان، مجريان زن و مرد و ... در برنامه‌ها، فيلم‌هاي سينمايي، تاثير و ... با محوريت عفاف و حجاب.

23 - اطلاع رساني مناسب و دقيق به خانواده‌ها در مورد علل آسيب‌هاي اجتماعي و انحرافات در خصوص زنان بي سرپرست، کودکان خياباني، طلاق، اعتياد، فرار دختران و نشان دادن عدم رعايت عفاف و حجاب در بروز اين آسيب‌ها.

24- انعکاس عواقب منفي استفاده از فيلم‌ها، نوارهاي مبتذل و حضور در گروه‌هاي منحرف بر زندگي فردي - اجتماعي از طريق برنامه‌هاي مناسب به صورت طبيعي و غير عمدي.

25- نشان دادن اثرات منفي تاثير فرهنگ مبتذل و غير اخلاقي غرب در زندگي اجتماعي نوجوانان به صورت طبيعي.

26- بيان آيات و روايات و توصيه‌هاي ديني در مورد مسئوليت مشترک زن و مرد در رعايت نگاه، رفتار و گفتار.

27 اتخاذ سياست‌هاي انضباطي در خصوص بازيگران زن صدا و سيما و جلوگيري از تجليل و تبليغ چهره‌هايي که در مناظر اجتماعي و عمومي با ظاهر و پوشش بد حضور پيدا مي‌کنند.

28- ترغيب و تشويق توليد کنندگان آثار فرهنگي که راهکارهاي بديع و جذاب در راستاي تعميق و توسعه فرهنگ عفاف ارائه نمايند.

29- تجليل از هنرمندان و فرهنگسازان متعهد که در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب صاحب اثر و نظر هستند.

30 - افزايش سطح آگاهي خانواده‌ها از طريق رسانه ملي در مورد اهميت فرهنتگي عفاف و حجاب.

31- سفارش ساخت و توليد آثار برجسته و تاثير گذار در موضوع حجاب.

اشتراک گذاری:
نظرات
اطلاعات تماس

مرکز قم: بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5
 تلفـن:  58-32603357 (025)
 فکس:  32602879 (025)
دفتر تهران: بلوار کشاورز ، خ نادری ، ک حجت دوست ، پ 56
 تلفـن:  88983944 (021)
 فکس:  88983944 (021)
دسترسی سریع

فروشگاه اینترنتی
سامانه آموزش مجازی
کتابخانه
بانک محتوای علمی
کتابخانه دیجیتال
فصلنامه مطالعات جنسیت‌وخانواده
شبکه های اجتماعی

ایتا بله آپارات