رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: نقطه اساسی تمدن اسلامی بر خانواده بنیان میشود.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقيقات زن و خانواده حجتالاسلام محمدرضا زیبایینژاد در همایش مادری و زن تراز انقلاب اسلامی که در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی با اشاره به وجوه تمایز تمدن اسلامی نسبت به سایر تمدنها اظهار داشت: تمایز میان تمدنها از تفاوت در آرمانهای آنها پدید میآید.
نقطه امتیاز تمدن اسلامی با تمدنهای دیگر
وی آرمان تمدن اسلامی را بندگی خداوند برشمرد و اضافه کرد: در تمدن اسلامی خدا یک موجود حقیقی و فعال است و در مناسبات اجتماعی باید به رسمیت شناخته شود.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه محصولات جامعه بر اساس تمدن و نیازهایی به این لحاظ در جامعه شکل میگیرد، متفاوت است، اضافه کرد: براین اساس تکنولوژی اسلامی متفاوت از سایر تکنولوژیها خواهد بود زیرا نیازهایی منجر به تولید تکنولوژی می شود که در جامعهای با تمدن اسلامی شکل گرفته است.
همیت خانواده در ساخت تمدن اسلامی
حجتالاسلام والمسلمين زیبایینژاد با بیان اینکه معرف و هویت تمدن اسلامی انسان متعادل و فرهیخته است، یادآور شد: بستر تولید این انسان خانواده است.
وی با بیان اینکه مطالعه خانواده میتواند جامعه را به ما بشناساند، اظهار داشت: اگر در اجتماع مشکلی باشد میتوان با ضریبی تخمین زد که خانواده به درستی وظایف خود را انجام نداده است.
خانواده مرکز تعیین معیار تولی و تبری
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به ارزشهای مختلفی که خانواده محل تولید آن است، از قناعت و دیگرگرایی به عنوان برخی از این ارزشها یاد کرد و افزود: آنچه مهمتر از همه این ارزشها است و معیار سنجش دیگران به شمار میرود، تولی و تبری است که بر اساس آن خانواده به کودک میآموزد بر چه اساسی درست و غلط را بسنجد.
خانواده انسان متعادل تحویل میدهد
وی با بیان اینکه از مهمترین آثار خانواده تربیت انسان متعادل است، گفت: مادری در اندیشه دینی دارای وجوه کارکردی است که منفعت آن متوجه اجتماع میشود.
حجتالاسلام والمسلمين زیبایینژاد با بیان اینکه مادر با تولید مثل و بازتولید مهمترین ارزشها را به جامعه منتقل میکند، گفت: در این راستا مادر به دلیل اهداف مقدس، رنج و سختی را تحمل میکند.
مادر اولین تصویر را به فرزند می دهد.
وی با اشاره به اینکه مادر اولین تصویر را به کودک منتقل میکند، گفت: این تصویر از زندگی، خانواده، خلقت و دین از سوی مادر به کودک منتقل میشود و تصویر اول غالبا مبنای قضاوت قرار میگیرد.
رئیس مرکز تحقیقات و خانواده با بیان اینکه تصویر ما از پدر از کانال بازنمایی مادر است، افزود: مادر باید بتواند بین مشقت عقلانی و غیرعقلانی تصویر درستی به کودک بدهد.
وی اظهار داشت: مادر به دلیل اینکه در طول سالیان زیاد بیش از پدر با کودک در ارتباط است ارزشهای پایدار را در او تولید میکند و هرچند ارزشهای سیاسی را تولید نمیکند اما رفتارهایی مانند مدارا، قناعت و آرمانگرایی را میتواند در کودک نهادینه کند و از این طریق جامعهای پدید آید که سطح تحمل اندک یا زیادی داشته باشد.
وی با بیان اینکه در خانواده به ویژه خانوادههای پرجمعیت گذشت به کودکان آموخته میشود، افزود: وقتی چنین کودکی وارد جامعه میشود قواعد زیست اجتماعی و ایثار را بهتر میفهمد.
وی افزود: اگر مادر ارزش اقتدار سازنده را به کودک به درستی بیاموزد کودک در جامعه بهتر ولایت را میفهمد.
حجتالاسلام والمسلمين زیبایینژاد اضافه کرد: مادر با شخصیت دادن به مرد میتواند به مرد قوام بخشد و او را در خدمت منافع خانواده در آورد.
وی افزود: مادر با اقتدار دادن به پدر میتواند نظارت بر فرزند را تعیین کند چرا مادر به تنهایی نظارتگر کامل نیست.
مادر جنسیت را بازنمایی میکند
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه مادر تصویری از زنانگی و مردانگی را به کودک منتقل میکند، افزود: این هنر در دست مادر است که نشان دهد وقتی یک زن میخواهد غیرمردانه عمل کند، چه رفتاری نشان میدهد.
وی با اشاره به تاکید روایات بر لقمه حلال و پاکدامنی اظهار داشت: «عفت بطن» و «عفت فرج» بسیار با اهمیت است به ویژه در دوره آخر الزمان و این لقمه حلال و حرام است که سعادت یا شقاوت فرد را رقم میزند.
وی از تربیت مادرانه به عنوان یک تربیت جامع یاد کرد و گفت: معلم و مربی مهد کودک تنها به کودک اندرز میدهد اما مادر به دنبال تربیت کودک است و او همان کسی است که هم او را اندرز میدهد و هم او را مورد عتاب قرار میدهد.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده تربیت کودک توسط مادر را موجب تقویت احساس شخصیت در او دانست و افزود: کودک برای مادر یک فرزند ویژه است و بنابراین به او توجه ویژه دارد این باعث احساس شخصیت در او میشود.
حجتالاسلام والمسلمين زیبایینژاد اظهار داشت: تربیت کار پدر و مادر است اما این مادر است که با حرمت گذاشتن برای پدر او را در سر جای خود مینشاند.
وی با بیان اینکه در ایران نقش مادری بر نقش همسری غلبه دارد، اظهار داشت: مادر باید احساسات خود کنترل کند تا کودک با نگاه به رفتار زناشویی و حرمت گذاشتن والدین مفهوم خانواده را دریابد.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به آثار و پیامدهای کاهش و موالید در برخی کشورها افزود: اگر خانواده نسبت به آینده کشور حساس نشود، فروپاشی تمدنها رخ میدهد.
وی با بیان اینکه با ترویج فرهنگ مصرفگرایی امکان فرزندآوری خانوادهها و زنها کم شده است، اظهار داشت: تا زمانی که الگوی مصرف اصلاح نشود، خانواده تاب تحمل فرزندان را نخواهد داشت.
مادر عامل حمایت افراطی
حجتالاسلام والمسلمين زیبایینژاد با بیان اینکه مادر عامل حمایت از کودک است، گفت: در گذشته مادران سخاوت پدران را کنترل میکردند، اما اکنون خانواده به کانون حمایت تبدیل شده است و زنان نیز به عامل مصرف تبدیل شدهاند که این وضعیت به تربیت فرزند لطمه میزند.
وی افزود: مادر امروز احساس میکند در جهان پیچیدهای قرار گرفته است که آن را نمیشناسد و نیاز به کمک دارد.
وی با اشاره به توسعه وسایل ارتباطی در اختیار کودکان اظهار داشت: محدود شدن مادران در برابر وسایل ارتباطی باعث اضطراب آنها میشود و کارشناسان نیز به این اضطراب دامن میزنند.