به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات زن و خانواده، هیئتی از بانوان فرهیخته و فعال فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از کشورهای تونس، سنگال، فرانسه و الجزایر در روز 5شنبه 4دی ماه 1393، از این مرکز دیدار کردند.
در این دیدار سرکار خانم امینمجد ضمن معرفی مرکز و بیان دیدگاهها، با اشاره به قائل بودن به برابری زن و مرد در رسیدن به کمال گفت: تفاوتهای زن و مرد در کارکردها و نقشها، برآمده از تکوین است و همه چیز در تناسب بین تکوین و تشریع، قابل عرضه و دفاع است.
وی افزود: ما در باب گزارههای قطعی مثل برابری زن و مرد در انسانیت ابتدا با روشهای علمی و دقیق به استخراج آنها از متون دینی اقدام میکنیم. این گزارهها در مرحلهی بعد نظامسازی میشوند و بعد دانشسازی صورت میگیرد و این دانشها مثل الهیات جنسیتی اسلامی قادر هستند نسبت به دیدگاه اسلام راجع به زنان و خانواده قضاوت و داوری داشته باشند و حتی نسبت به شبهات از منظر جنسیت و دین پاسخگو باشند.
حتی خود غربیها هم بعد از گذار از موج چهارم لیبل فمینیست را یک لیبل چیپ و نازل میبینند
این استاد دانشگاه به وجود گرایشهایی در گفتمان فمینیستی با گذار از موج چهارم اشاره کرد و گفت: آنها به دنبال بدیلی برای جایگزینی هستند و به دلیل ستم جدی در سراسر تاریخ و نیز سراسر جهان و پاسخگو نبودن بحثهای فمینیستی لیبل فمینیست را یک لیبل چیپ و نازل میبینند و تلاش میکنند برای به وجود آوردن فرصتی برای زنان که عادلانه زیست کنند و مشکلات آنها به حداقل برسد. فعالیت خانمهایی مثل خانم نانسی لیدموس و وندی شلیت این امید را به ما میدهد که زنان آزادهای هستند که حتی خارج از پارادایم اندیشه اسلامی در تلاشاند که تحول جدیدی که اتفاقا در سطح عملیاتی بسیار شبیه اندیشه اسلامی است، صورت دهند.
ما تلاش میکنیم هر چه اسلام برای سعادت مادی و معنوی زنان گفته است، در اختیار زندگی عینی زنان جهان قرار دهیم
وی خاطرنشان کرد: به همان اندازه که برای ما مهم است که گزارههایی نظیر «النساء حبائل الشیاطین» را که میگوید زنان ریسمان شیاطین هستند به دین نسبت ندهیم و آن را ناروا میدانیم، به همان اندازه برایمان مهم است که تمام تلاشی را که اسلام برای رساندن زن به سعادت مادی؛ یعنی بهبود معیشت آنان و نیز سعادت اخروی میکند، ترسیم کنیم و در اختیار زندگی عینی زنان جهان قرار بدهیم. ما معتقدیم هیچ نقص جبلّی و ذاتی در زنان برای دستیابی به کمال وجود ندارد و همه برنامهریزیهایی که در آن قرائت صحیح و روا نسبت به زنان وجود دارد به جهت تأمین منافع حقیقی و حداکثری مادی و رشد و تعالی معنوی آنها مثل فعالیتهای علمی و خدمت به بشر و تمرکز به امر آخرت صورت گرفته است.
ما شدیدا نیازمند تشکیل یک شبکه جهانی خواهری با محوریت اهداف متعالی اسلام هستیم
خانم امینمجد در پاسخ به سؤال یک بانوی ژورنالیست تونسی مبنی بر تأسیس شعبهای از مرکز در تونس و همکاری در عرصههای مختلف اظهار داشت: ما شدیدا نیازمند تشکیل یک شبکه جهانی خواهری با محوریت اهداف متعالی اسلام هستیم و حتی اگر فعلا به لحاظ ستادی امکانش وجود نداشته نباشد، با اتکاء به نخبگان این عرصه از این مسئله استقبال میکنیم و انشاءالله شرایط آن را در مرکز فراهم میآوریم.
هیچ منع قانونی برای اینکه زن ایرانی در کرسیهای سیاسی قرار بگیرد، نداریم
این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این مسئله که قانون اساسی ایران یک قانون مردانه است و حضور زنان در مجلس هم یک حضور کمرنگ و نیز در پاسخ به این سؤال که چرا زن در جمهوری اسلامی نمیتواند رئیسجمهور شود، گفت: ضمن اینکه ما همواره باید بین تفکر اسلام و پیادهسازی آن تفاوت قائل شویم، باید تأکید کنم که قانون اساسی ما به هیچ وجه جنسیتی نیست. اما اگر هنوز به آن میزان مطلوب در حضور زنان در اجتماعی مثل مجلس نرسیدهایم، به سابقه اجتماعی زنان کشورمان برمیگردد، والا هیچ منع قانونی برای اینکه زن ایرانی در کرسیهای سیاسی قرار بگیرد، نداریم. درباره ریاست جمهوری هم قرائت مسلط (و البته صحیح) در قانون اساسی انتخاب مردان است که آن هم به دلیل الزامات اجتماعی مثل پرتحرکی رئیسجمهور قابل دفاع است، اما اگر زمانی زنی شایستهتر از مردان برای تصدی این کرسی باشد، منعی به لحاظ ظرفیتهای قانونی نداریم. ضمن اینکه ریاست جمهوری در ایران یک سمت اجرایی است و در اغلب جاهایی که بحث از تصمیمسازی است، زنان حضور جدی دارند.
وی افزود: این را هم باید مدنظر داشت که نظارت مجلس شورای اسلامی بر کار رئیس جمهور کافی است که بگوییم یک نماینده زن در ایران در جایگاه سیاسی و اجتماعی بالایی قرار دارد که حتی میتواند رئیس جمهور را به چالش بکشد.
باید مراقب بازی نظام سرمایهداری باشیم و معیارمان برای تعالی زن صرف حضور اجتماعی او نباشد
وی توجه بازی نظام سرمایهداری جهانی را ضروری دانست و ادامه داد: نباید سنجهها و معیارهای ما در این حد باشد که اگر زنان نصاب بالایی از مجلس کشوری را تشکیل دادند؛ یعنی وضعیت زنان آن کشور بهبود یافته است. ما بر اساس گزارههای دینی معتقدیم وضعیت زنان زمانی به سامان میرسد که همه آنها از همه مواهب مادی حلال مثل بهداشت، سلامت، خانواده، امنیت و نیز زمینه برای سعادت در همه ابعادش بهرهمند باشند.
ما نیازی به برابری زن و مرد به معنای فمینیستی آن نداریم
در ادامه این جلسه یکی از بانوان فعال در انجمنهای فرهنگی اجتماعی سنگال به ارائه گزارشی از تلاشهای صورت گرفته برای برابری حقوق زنان در سنگال پرداخت.
وی گفت: تفکر و مفهوم برابری مهم است، اما ما نیازی به برابری زن و مرد به معنای فمینیستی آن نداریم. لزومی ندارد زن با مرد برابر باشد، مرد به عنوان یک نیروی محافظ از نظر مالی و فیزیکی برای ما مهم است. ما میخواهیم حقوق زنان در کشورمان شناخته شود و زنان آگاه باشند. شبکههایی در سنگال داریم و نیاز داریم که شبکهها با هم مرتبط باشند و با ایران به عنوان یک مرجع در ارتباط باشیم. میتوانیم ارتباط اینترنتی داشته باشیم. تقاضای حضور فعال مبلغان و کارشناسان ایرانی در سنگال را نیز داریم.
خانم امینمجد ضمن تأیید این سخنان ابراز داشت: ما خوشحالیم از این سطح تفکر بسیار عالی و صحیح در بین زنان مسلمان دیگر کشورها و از ارتباط شبکهای استقبال میکنیم و انشاءالله بتوانیم به زودی زیرساختهای لازم برای این ارتباطات را فراهم کنیم.
سیستمی کارایی دارد که شایستهسالاری در آن حاکم باشد
این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که آیا سیستم حضور زنان در مجلس و یا مناصب و احزاب سیاسی دیگر در ایران درصدی است یا خیر و آیا این را قبول دارید، گفت: هر زمانی که حضور زنان در مجمعی حالت دستوری و فرمایشی به خود گرفته، اگر هم زنانی وارد شدهاند کاملا سفارش شده و همنوا با سیاستهای همان فضا بوده و آزادگی لازم برای فعالیت را نداشتهاند. سیستمی کارایی دارد که شایستهسالاری در آن حاکم باشد حالا چه درصد زنان بیشتر باشد چه درصد مردان. در قانون ایران هیچ محدودیتی برای حضور حداکثری زنان وجود ندارد.
حضرت زهرا(سلامالله علیها) یک اسوه کاملا قابل الگوسازی برای زن معاصر است
خانم امینمجد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا روز جهانی زن در 8 مارس در ایران برگزار میشود، گفت: ما هیچ منعی برای برگزاری مراسم 8 مارس نداریم و مانند دیگر اجتماعات اگر مجوز گرفته شود و صلحآمیز باشد، اجازه برگزاری داده میشود، اما گفتمان غالب با کمال آزادی در ایران در بحث روز زن، تولد حضرت زهرا سلامالله علیهاست. ایشان به دلیل دارا بودن ویژگیهای برتر انسانی و به دلیل فعال بودن در مسائل اجتماعی آن روز یک اسوه قابل الگوسازی و معاصرسازی است. ایشان به مسائل هر دو سرا توجه داشتند. فردی با زاویه دید بسیار وسیع بودند و برای بازگرداندن همه ویژگیهای انسانی برای همه انسانها در سراسر تاریخ تلاش کردند. ما ایشان را یک الگوی انسانی و زنانهی همه جانبه میدانیم و مراسم روز زن در ایران در روز میلاد ایشان برگزار میشود.