به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات زن و خانواده، نشست دوفصلانه مرکز تحقیقات زن و خانواده با حضور حجتالاسلام والمسلمین جمشیدی، مدیر حوزههای علمیه خواهران سراسر کشور و حجتالاسلام والمسلمین زیبایینژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده و نیز اعضای هیئت علمی و کارکنان این مرکز پنجشنبه 20 فروردین ماه برگزار گردید.
در ابتدای این نشست سیدمحمود رحیمیان، مدیر اداره برنامهریزی و ارزیابی مرکز تحقیقات زن و خانواده در سخنانی با اشاره به فعالیتهای آموزشی این مرکز گفت: آموزشهای مرکز تحقیقات زن و خانواده در قالب آموزشهای کارورزی، ترویجی و رسمی اجرا شده است که در زمینه آموزشهای ترویجی شاهد آمادهسازی بسته آموزشی درسگفتار مطالعات زنان در قالب 100 جلسه آموزش غیرحضوری و بسترسازی به منظور ارائه آموزشهای مجازی، تدوین سیرهای مطالعاتی مباحث زن و خانواده و ارائه به گروههای مطالعاتی و برگزاری طرح مدرس به منظور ارائه مسئلهمحور آموزشها بودهایم.
وی مخاطبان دورههای آموزشی این مرکز را طلاب و دانشجویان با مدرک حداقل سطح دو حوزه و لیسانس دانشگاه، پژوهشگران، اساتید مراکز علمی حوزه و دانشگاه، فضلای حوزههای علمیه و مدیران، مسئولان و تشکلهای تاثیرگذار کشور در سطوح مختلف ذکر کرد.
مدیر اداره برنامهریزی و ارزیابی مرکز تحقیقات زن و خانواده، اهداف سازمانی تأسیس واحد آموزش در این مرکز را ارائه بهروز یافتهها و محصولات پژوهشی مرکز تحقیقات زن و خانواده در قالبهای آموزشی به دانشپژوهان و شناسایی و پرورش نیروهای کارآمد مورد نیاز این مرکز در امر پژوهشهای بنیادین و کاربردی، پرورش خواهران و برادران تحصیلکرده حوزه و دانشگاه در امور جانبی پژوهشی بنیادین مانند گردآوری مطالب، مستندسازی و تنظیم و تدوین مقالات، پاسخگویی به نیاز و تقاضای علاقهمندان به مباحث زنان و خانواده در حوزه دین با ارائه مشاورههای آموزشی، بالا بردن سطح فکری بانوان تحصیلکرده و ارتقا بخشیدن توان تبلیغی مبلغ نسبت به نگرش دین در حوزه زنان، شناسایی و پرورش نیروهای کارآمد خواهر و برادر به منظور تکمیل کادر علمی و پژوهشی مرکز و زمینهسازی و طراحی و پیگیری تأسیس رشته مطالعات اسلامی زنان در حوزه ذکر کرد.
وی با اشاره به برگزاری 9 دوره کارورزی به منظور تکمیل کادر هیئت علمی از میان طلاب سطح سه و چهار و 25 دوره آموزشی ترویجی افزود: سرفصلهای رشته مطالعات اسلامی زنان از سوی مرکز تحقیقات زن و خانواده تنظیم شده است و این رشته با همکاری مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری(س) در حال اجراست. در حال حاضر نیز تدوین گرایشات و طراحی مقطع سطح چهار مطالعات اسلامی زنان در حال انجام است.
وی تعداد شرکتکنندگان در 9 دوره کارورزی این مرکز را 134 نفر ذکر کرد و ادامه داد: 1158ساعت آموزشی در قالب این دورهها اجرا شد. در دورههای ترویجی نیز 1191 نفر در 1405ساعت آموزش دیدهاند.
آقای رحیمیان در پایان یادآور شد: از سال 82، 15 نفر عضو هیئت علمی در این مرکز جذب شدهاند.
حجتالاسلام والمسلمین زیبایینژاد:
مسائل خانواده باید عملیاتی و منطقهای بررسی شود، نه در کتابخانهها
در ادامه این نشست حجتالاسلام والمسلمین زیبایینژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه مسائل خانواده باید عملیاتی و منطقهای دیده شود، گفت: این مرکز در نظر دارد فعالیتهای خود را معطوف به مشکلات حوزه زن و خانواده در فاز میدانی استانها کند.
وی با اشاره به این نکته که طلاب حوزههای علمیه به اجرای تحقیقات کتابخانهای و کتابخانهنشینی علاقه دارند و این خوب نیست، افزود: حتی در مطالعات اجتماعی، پژوهشهای حوزوی چندان متصل به میدان نیست و این مسئله در تبلیغ هم تأثیرگذار است. روحانیت ما عادت کرده است فقط مشکلات خاصی را ببیند. باید این رویکرد تغییر کند و مشکلات مردم در محلهها و مناطق مختلف پیگیری و حل شود. نباید مسئله پایتخت مسئله شهرهای کوچک تصور شود. کارشناسان ما باید درک خود را ناظر به موقعیتهای خاص کنند و به عنوان مثال اصفهان را اصفهانی بنگرند و یزدی را یزدی.
وی با اشاره به طرح این مرکز برای تشکیل میزهای مطالعه منطقهای در مناطق مختلف کشور اضافه کرد: بر اساس این طرح کارشناسان حوزوی و دانشگاهی یک منطقه خاص دور هم جمع میشوند تا به یک فهم مشترک از مسائل خانواده در جامعه خود برسند و با استفاده از ظرفیتهای خاص محلی مسائل خود را حل کنند.
حجتالاسلام زیبایینژاد ادامه داد: این طرح در شورای پژوهشی مرکز تحقیقات زن و خانواده تصویب شده و در دست پیگیری است. در گام نخست، اجرای این طرح در استان سیستان و بلوچستان و استان فارس در نظر گرفته شده و طرح اجمالی آن برای برخی مقامات استانی ارسال شده است.
وی اجرای این طرح را به منزله ورود مرکز تحقیقات زن و خانواده به مرحله عملیاتی و میدانی دانست و افزود: اجرای بحثهای کتابخانهای مناسب است، اما این مطالعات باید ناظر به مشکلات میدانی باشد.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده اضافه کرد: این مرحله جدیدی از فعالیت یک نهاد حوزوی است که مجبور به درگیر شدن با ظرفیت دانشگاهی برای فهم و پاسخگویی به نیازهای اجتماعی میشود.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به مقتضیات الگو گرفتن از سیره معصومان(ع) خاطرنشان کرد: در مواجهه با نوع رفتار رسول اکرم(ص) با حضرت زهرا(س) باید تشخیص داد که رفتار پیامبر(ص) با حضرت زهرا(س) رفتار پیامبر با دختر خود است یا رفتار ایشان با شخصیت والایی چون صدیقه طاهره(س) است. در مواجهه با نوع رفتار حضرت علی(ع) با حضرت زهرا(س) نیز باید دید این رفتار حضرت علی(ع) با همسر خود است یا رفتار ایشان با یک معصوم. در این زمینه تمسک به نوع ارتباط حضرت علی(ع) با همسر دیگر یعنی امالبنین کار را برای ما آسانتر میکند.
حجتالاسلام والمسلمین جمشیدی:
نظریهپردازی، مشاوره، تبلیغ و عرصههای مدیریت اجرایی از عرصههای تعامل حوزه با نظام است
در ادامه این نشست حجتالاسلام و المسلمین محمودرضا جمشیدی، مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور گفت: با وجود اینکه باید به سازوکارها و ظرفیتهای جدید جامعه توجه کنیم از ویژگیهای اصیل حوزه و حرکت کهن آن نباید غافل شویم.
وی افزود: پیشینه ما در حفظ تراث شیعه و مکتب اهل بیت(ع) و حفظ ارتباط مردم با مصدر وحی شاهد این مدعاست که کار حوزویان کم از کار انبیاء نیست.
مدیر حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه امروز عرصههای تعامل حوزههای علمیه با نظام، عرصههای نازلی تعریف شده است، اضافه کرد: الان عرصه تعامل حوزه با نظام، به ارتباطگیری با مراجع و برگزاری نماز جماعت و... محدود شده است که پایینترین مرتبه آن است.
وی نظریهپردازی را از مهمترین عرصههای تعامل حوزه علمیه با نظام برشمرد و گفت: این کار در حوزه نسبت به نظام و نظام نسبت به حوزه، جدی گرفته نشده است.
حجتالاسلام و المسلمین جمشیدی مسئله خانواده را از مهمترین مسائل نظام دانست و ادامه داد: الگوی سبک زندگی هم در بخشهای زیادی مبتنی بر زن و خانواده است که حوزه علمیه میتواند در مورد آن نظریهپردازی کند و با نظام تعامل داشته باشد.
وی اظهار کرد: برخی از سر دلسوزی بعضی عرصهها مانند رشته مطالعات زنان را در دانشگاهها محدود میکنند در حالی که نمیتوان دائما تدریس این رشته را محدود کرد و به فرض محدود کردن آن در داخل کشور، در خارج این رشته تدریس خواهد شد و ابعاد مختلف آن مورد تحقیق قرار میگیرد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران کشور یادآور شد: باید میدانهای پژوهشی را کاربردیتر و معطوف به نیاز و عرصه تعامل با نظام جمهوری اسلامی کنیم.
ایشان مشاوره، تبلیغ و عرصههای مدیریت اجرایی را از عرصههای تعامل حوزه با نظام برشمرد و افزود: حوزه باید برای این عرصهها برنامه داشته باشد چراکه اگر حوزه در آنها ورود نکند، این عرصهها تعطیل نمیشود.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیتهای مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: از جمله عرصههایی که این مرکز میتواند در آن اثربخش باشد، تربیت استعدادهای برتر و نخبگان است.
حجتالاسلام و المسلمین جمشیدی همچنین خواستار تعامل مرکز تحقیقات زن و خانواده با مراکز مختلف در داخل و خارج کشور و برگزاری نشستهای تخصصی در داخل و خارج کشور شد.