سومین نشست تخصصی انجمن علمی دانشجویی حقوق زنان در دانشگاه خوارزمی با حضور حجتالاسلام والمسلمین زیبایینژاد، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده و با موضوع «هویت و نقشهای جنسیتی» در اردیبهشت 94 برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین زیبایینژاد با اشاره به این نکته که در علوم اجتماعی هویت در دو سطح شخصی و اجتماعی تعریف میشود، گفت: هویت شخصی پاسخی است که هر فرد در مقابل سؤال «من کیستم و من چیستم» به خود میدهد. هویت اجتماعی نیز تصویری است که جامعه از فرد ارائه میدهد. اگر بپذیریم هویت امری سیال است و جامعه جدید تصویر جدید از هویت میسازد، باید بپذیریم که تقسیمبندیهای اجتماعی، تربیتی، جنسیتی و محول کردن نقشها نیز با زمان و مکان و تغییرات اجتماعی تغییر میکند که این اندیشه سبب بهوجود آمدن اندیشههای فمنیستی و تلاش برای برابری بین زنان و مردان شدهاست.
وی افزود: جامعهشناسان انسانیت را برساخت اجتماع میدانند و معتقدند انسان در بدو تولد حیوانی بیش نیست و در اثر برساختهای اجتماع است که انسان شدن شکل میگیرد. اما در ادبیات دینی طرح بحث از هویت شروع نمیشود، بلکه از واقعیت خلقت زن و مرد و از چیستی واقعی آنها شروع میشود. اینگونه است که عناصر تکوینی در این بحث نقش مهمی دارند.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده به نقد تفکر فمینیستی پرداخت و اظهار داشت: فمینیستها به تفاوت جنسیت و جنس میپردازند، اما باید مشخص شود منظور از جنسیت چیست. تمایزات روانی زن و مرد با تمایزات شناختی، احساسی و تمایزات رفتاری مرتبط است. آزمایشات نشان داده است زنان در فرآیند حل مسئله احساساتشان را دخیل میکنند و تکثرگرا هستند، در حالیکه مردان اینگونه نیستند و تمرکزگرا هستند. آلن و باربارا پیس تقریبا 40 تفاوت جسمی و روانی بین زن و مرد را در کتاب خود شرح میدهند.
حجتالاسلام والمسلمین زیبايینژاد در پایان سخنان خود ضمن بیان دیدگاههای اسلام درباره زن و مرد و تفاوت این دیدگاه با دیدگاه فمینیستها گفت: اسلام علاوه بر تفاوتهای جسمی، تفاوتهای تکوینی را نیز مد نظر قرار میدهد. در اسلام زن و مرد هر دو اشرف مخلوقاتاند و هدف متعالی دارند. اصلیترین عامل تفاوت نقشی بین زن و مرد، عوامل جسمی و تکوینی است. پارسونز هم این را میگوید. از همین جاست که عدم دخالت زنان در برخی نقشها که ناشی از تفاوت تکوینی و جسمی آنها با مردهاست، مطرح میشود.