به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات زن و خانواده، فریبا علاسوند، عضو هیآت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده، امروز ظهر در دیدار با جمعی از فعالین حجاب و عفاف کشور آذربایجان با بیان اینکه فعالین فرهنگی باید در نظر بگیرند که حجاب و عفاف در جامعه یک موضوع چندوجهی است، اظهار کرد: اگر بخواهیم در خصوص حجاب و عفاف در یک جامعه طرح مساله کنیم؛ اولین موضوعی که باید در نظر گرفت این است که در جامعه اسلامی و از نگاه اسلام بحث حجاب یک موضوع چندوجهی و مستقل از نگاه فردی و تکبُعدی است.
عضو هیآت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به زیرساختهای مساله حجاب در یک جامعه، گفت: یکی از اساسیترین زیرساختهای حجاب در جامعه از نگاه اسلام موضوع عفت و پاکدامنی است.
وی ادامه داد: هر دو مساله عفاف و حجاب با توجه به جایگاهی که در یک جامعه اسلامی دارند با یکدیگر از زوایای مختلفی متفاوتاند چراکه جایگاه عفت مربوط به امور اخلاقی و درونی است؛ این در حالی است که حجاب یک مساله بیرونی و مبتنی بر امر و دستور است.
عضو هیآت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به اینکه عفت درواقع یک مساله اخلاقی و یک امر درونی است، عنوان کرد: باید در نظر داشت که عفت با آنکه یک ملکه اخلاقی است و یک امر درونی است؛ خود عفت یکسری ساختار و تقسیمبندیهایی درون گفتمانی دارد که بر اساس جنسیت اختصاصی به مردان وزنان و همچنین ابعاد غیر جنسیتی و مشترک میان زن و مرد به یک پروسه حیاتی تبدیل میشود.
علاسوند با بیان اینکه اسلام این تفکیک را با توجه به تفاوتهای ذاتی در بین مرد و زن وجود دارد را موردبررسی و تعیین قانون قرار داده است، عنوان کرد: جنسیت زن و مرد هم ازنظر آستانه تحریکپذیری، شکل تحریکپذیری و زمان تحریکپذیری با یکدیگر متفاوت هستند.
وی ادامه داد: در تفکر اسلامی مراحل رشد را تقسیمبندی میکنند بهنحویکه یک از این مراحل را سبابت مینامند؛ سبابت یک دورهای است که کودک سنش به دو یا سه سال میرسد و هیچگونه زمینه فکری برای غریزههای جنسی و شهوانی در او وجود ندارد.
عضو هیآت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه مرحله بعد از سن سبابت مرحله تمیز است، عنوان کرد: در این بازه سنی کودک به مرحلهای وارد میشود که قرآن کریم نسبت به آن میفرماید که از رفتارتان در مقابل فرزندانتان مراقبت کنید چراکه کودک وارد مرحله تشخیص مسائل جنسی میشود که در فقه اسلامی به آن سن تمیز گفته میشود.
این کارشناس مسائل حجاب با بیان اینکه سن مراقبه سن حساسی در تربیت از نگاه اسلام به شمار میآید، تصریح کرد: سن مراقبه از دیدگاه شرع اسلام یعنی اینکه فرزند ما در این مرحله اشراف به مسائل مربوط به سن بلوغ خود را پیدا میکند.
وی ادامه داد: مرحله بلوغ بعد از مرحله مراقبه به وجود میآید و اسلام این مرحله از زندگی فرزند ما را سن تصمیم میداند چراکه دیگر فرزند ما بچه نیست و در حقیقت به سن تشخیص و تصمیم میرسد؛ چراکه در این مرحله برای وی در کارنامه عملش خیر و شر نوشته میشود و برای وی در احکام اسلامی ثواب و عقاب در نظر میگیرند.
عضو هیآت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه در برنامهها گروهای فرهنگی معمولاً برای آقایان هیچ برنامهای وجود ندارد، گفت: همین مساله باعث شده است که برنامههای فرهنگی ما در خصوص حجاب و عفاف پاسخ مناسبی به جامعه هدف نمیدهد.
علاسوند با اشاره به سرمایه اجتماعی برای حجاب و عفاف، افزود: گاهی اوقات گروههای فرهنگی در ایران در بین مدارس برای تقویت روحیه حجاب و عفاف بین دخترهای چادری چند مدرسه در یک منطقه شهر یک نشست و همایش را برنامهریزی میکنند چراکه تقویت روحیه حجاب و عفاف حاضرین؛ برای جامعه یک سرمایه اجتماعی برای حجاب تأمینشده است.
وی افزود: در کشورهایی که حکومت حجاب را منع کرده است سرمایه مدنی و اجتماعی آن کشور که خود اشخاص محجبه و دیندار است میتواند تأثیر بسیار خوبی در گسترش عفاف و حجاب قرار دهد.
عضو هیآت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه پیشنهاد دیگر برای این مدل از کشورها برقرار کردن جلسات پرسش و پاسخ در بحث حجاب است، گفت: در این جلسهها و این کرسیها معمولاً زنان بیحجاب که به حجاب گرایش پیداکرده برای سایرین به طرح خاطرات خود از قبل و بعد از حجاب خود میپردازد که این در دنیای امروز در حال انجام است و نتایج خوبی نیز در برداشته است.
وی ادامه داد: جنبش بازگشت به عفت امری است که در سطح ایالت متحده نیز در حال حاضر انجام میشود؛ افرادی که در این جلسات به طرح مباحث خود میپردازند تأثیرات بسیار مناسبی را بر ترویج حجاب و عفاف در آنجا داشتهاند بنابراین این طرح امتحان شده میتواند برای کشور آذربایجان نیز طرحی مناسب باشد.
علاسوند با اشاره به آمار که نشان میدهد کهموج زیادی از بدحجابی از بیعفتی برگرفتهشده است، گفت: بنابراین خودداری از بیعفتی و خویشتنداری تأثیر زیادی بر حجاب و عفاف خواهد داشت.