از سوی حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد عنوان شد:
می بایست با شبکه سازی فعالان عرصه سبک زندگی، تشکلی برای تحقق دغدغه های دینی در این حوزه سامان یابد
حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد ریاست مرکز تحقیقات زن و خانواده در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی سبک زندگی "گام نخست"، ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان و تقدیر از نهادهای مشارکت کننده در برگزاری این دوره، بر هویت جمعی جهت پیشبرد برنامه های واقع گرایانه فرهنگی تأکید کردند و بیان داشتند در شیراز باید گروه هایی شکل بگیرد که با رویکرد تخصصی تر و دینی تر در حوزه سبک زندگی و خانواده گام بردارند و انتظارات خود را این چنین بیان کردند که باید به سمت مطالبه های گروهی برویم تا افراد در حیطه خانواده سرمایه گذاری کنند.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده کشور با تأکید بر این که مشکل اصلی در فرهنگ دینی شیراز این است که هویتهای جمعی شکل نمیگیرد، گفت: نفرات و خانوادهها خوب هستند اما چیزی به نام زبان مشترک فرهنگی وجود ندارد. ایشان با بیان اینکه ظرفیت فرهنگی شیراز بالاست، گفت: فهم شیرازیها از مکانهای دیگر بالاتر است که این سطح نخبگی در این شهر هم در سطح دینی و هم در سطح علمی ریشهدار است. وی با تأکید بر اینکه اگر ظرفیت نخبگی به درستی هدایت نشود ممکن است تحت مدیریت دیگران قرار گیرد و به ضد خودش تبدیل شود، افزود: اگر ظرفیت فرهنگی شهر در خدمت کسانی قرار گیرد که مصالح شهر را نمیخواهند یک زنگ خطر جدی است.
حجت الاسلام و المسلمین زیبایینژاد با بان اینکه اگر مسئولان فرهنگی شهر اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی برای هدایت این ظرفیت فکر اساسی نکند، جریان نخبگی شیراز در خدمت جریان سکولار قرار میگیرد، گفت: هدایت فرهنگی در شیراز برخلاف جریان نخبگی خوب انجام نمیشود یعنی سطح شیراز از نظر عملیات فرهنگی بالا نیست در حالی که فهم فرهنگی و سطح نخبگی بالاست اما از جهت مدیریت و هدایت فرهنگی متأسفانه جزو استانهای محروم است و این نقطه ضعف بسیار بزرگی است.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده که مدیریت این دوره را نیز بر عهده دارد خاطرنشان کرد: اصحاب فرهنگ در شیراز به سختی دور هم جمع میشوند و به سختی عملیات مشترک انجام میدهند و یک مقدار آرمانزدگیها در شیراز بیش از حد متوسط کشوری وجود دارد البته بخشی از این مشکل در کل کشور هم هست.
وی با یادآوری اینکه علت جمع نشدن اصحاب فرهنگی دور هم جمع این است که توقع داریم هر کسی به سمت ما بیاید و حاضر نیستیم خودمان قدمی برداریم و برای یک مسئله امتیاز دهیم، گفت: آرمانگرایی اگر همراه با واقعگرایی نباشد تبدیل به آرمانزدگی میشود که با مشکل مواجه میشویم. به بیان دیگر اگر فاصله میان آرمانها و واقعیتها زیاد باشد، ناکامیها زیاد میشود که احساس نارضایتی در این وضعیت خیلی بالاست.
زیبایینژاد اظهار کرد: در مدیریت فرهنگی اگر خیلی آرمانگرا باشیم ولی واقعیتها را نبینیم حالت یأس و زودرنجی و عدم تفاهم به ما فشار میآورد و آن اتفاقی که باید بیفتتد رخ نمیدهد.
عضو شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران با تأکید بر اینکه مشکل اصلی در فرهنگ دینی شیراز این است که هویتهای جمعی شکل نمیگیرد، گفت: نفرات و خانوادهها خوب هستند اما چیزی به نام زبان مشترک فرهنگی وجود ندارد در حالی که برای شکلگیری هویت جمعی کسانی باید زحمت بکشند و سرگروه شوند زیرا انگیزهها بالاست اما کسی نیست که این انگیزهها را جمع کند و کسی میتواند این کار را انجام دهد که صبر و حوصله داشته باشد و چشمش را به روی ناکامیها ببندد.
وی با بیان اینکه تمدن اسلامی بر پایه خانواده سالم استوار میشود، گفت: مهمترین بنیان اجتماعی خانواده است و خانواده سالم است که اخلاق اجتماعی سالم را درست میکند، هویتهای جمعی را شکل میدهد و آسیبهای اجتماعی را پیشگیری میکند.
استاد زیبایینژاد با یادآوری اینکه اکنون وضعیت اجتماعی به گونهای است که تمام ساختارهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در خدمت توسعه دنیاطلبی و شادکامی فردی هستند، گفت: شعار «در لحظه زندگی کن» نهایت فردگرایی است یعنی به آینده فکر نکن؛ که در این حالت عقلانیت جدید شکل گرفته است.
به گفته وی، تحولی که در خانواده رخ داده است این است که خانوادهای که بهصورت سنتی در خدمت ارزشهای اجتماعی بود امروز به سمت تولید ارزشهای مصرفی میرود لذا مشاهده میکنیم که زن که در جامعه سنتی عامل کنترل مصرف است در جامعه جدید میشود عامل اشاعه مصرفگرایی و نگاههای مثبت به سمت خانواده میرود.
ایشان خاطرنشان کرد: در این شرایط بسیاری از افراد که میخواهند اصلاح کنند، دچار تب اصلاحی میشوند یعنی قبل از اینکه بخواهند آن پدیده را درست بشناسند، برای اصلاح آن اقدام میکنند در حالی که ما باید 70 درصد انرژیهای خود را صرف این کنیم که ببینیم چه خبر است.
عضو شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسئله سبک زندگی شیوههای زندگی در جهان معاصر است که با مفهوم فراغت در هم تنیده است یعنی قواعد زندگی انتخاب گرایانه ما که نوعی از سلوک را انتخاب میکنیم که آیا میتوانیم صبغه الهی به آن بزنیم.
وی ادامه داد: در سبک زندگی اسلامی ضرورتاً انسان امروز با سبک زندگی زمان پیامبر(ص) فرق میکند و یکی نیست و عناصر متحول دارد زیرا ما در جهان امروز زندگی میکنیم اما عناصر مشترک داریم که آن عناصر مشترک را از دین میگیریم و تحولپذیر نیستند اما بخشهایی هم متحول دارند.
زیبایینژاد با بیان اینکه در شیراز بر روی بحث سبک زندگی تمرکز میکنیم که نیاز به تشکیل کارگروههایی در ارتباط با خانواده دارد، گفت: باید تشکل فعالان سبک زندگی دینی شکل گیرد البت ممکن است در ذیل این تشکل تعدادی بر روی بحث کودکان و نوجوانان و غیره متمکرکز شود.