حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد ریاست مرکز تحقیقات زن و خانواده در گردهم آیی طلاب و دانشجویان رشته مطالعات زنان که به همت مرکز تحقیقات زن و خانواده و با مشارکت و حضور دانش پژوهان رشته مطالعات زنان مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری(س)، جامعه الزهرا(س)، دانشگاه ادیان و مذاهب، مدرسه علمیه معصومیه(س) و مرکز آموزش عالی بنت الهدی صدر به ایراد سخن پرداختند. ایشان در این همایش که روز سه شنبه مورخ7/7/ 94برگزار شدپیرامون انتظارات از فعالین عرصه پژوهش و مطالعات زنان عنوان کردند: "بنظر میرسد حداقل انتظاری که از این افراد می رود آن است که بتوانند جغرافیای مباحثی را که در این عرصه مطرح می شود تشخیص بدهند. به این معنا که تشخیص بدهند ماهیت پرسش چیست؟ آیا فقهی،کلامی یا اجتماعی است؟ و با چه روشی باید به آن پاسخ داد؟ که البته گاهی وقت ها دانش پژوه بین این عرصه ها خلط می کند. به عنوان مثال اگر از شما پرسش بشود چرا دیه زن و مرد با هم فرق دارد؟ ماهیت این پرسش چیست؟کسی که این سوال را مطرح می کند بدنبال دلیل فقهی مطلب نیست که شما با فلان آیه پاسخ بدهید دیه زن نصف مرد است. او چرایی را می خواهد بفهمد. این اشتباه بسیار مبتدیانه است. اشتباه پله بالاتر مشکل بعدی درتدوین مقالات علمی است. به عنوان مثال: جامعه شناس به ما می گوید ارزش های اخلاقی تحول پذیرند و علما می گویند ثابت است. کدام درست می گویند؟ فرضا ارزشی مثل قناعت که از ارزش های اخلاقی است و تا روز قیامت ارزش است. اما حواسمان نیست که جامعه شناس دارد با رویکرد اجتماعی- جامعه شناختی پاسخ می دهد، به این معنا که در عالم عینیت و در محیط اجتماعی یک زمان جامعه قناعت را ارزش اخلاقی می دانسته است و امروز ارزش را در مصرف بیشتر می داند و مصرف گرایی ارزش شده است. این نشان می دهد ارزش های اجتماعی در حوزه عینیت تغییر می کند اما طلبه ی ما در حوزه ی فلسفه ی اخلاق وقتی می گوید می گوئیم ارزش های اخلاقی ثابنتد این قضاوتی اخلاقی است نه اجتماعی. ادعای جامعه شناختی پاسخ جامعه شناختی باپیمایش های میدانی می خواهد، نه پاسخ اخلاقی!
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده اضافه کردند: فایده ی دومی که حضور تخصصی در این عرصه ها دارد این است که شناخت بهتری از میدان به دست شما می دهد. اگر مقداری مطالعات میدانی دقیق باشد می شود تحولات میدانی را رصد کرد تا ببینیم جامعه به چه سمتی می رود؟ نکته مهم این است که متخصص حوزه جنسیت چه در مسائل نظری چه در مسائل عینی باید فهم قاعده مند داشته باشد و اصلاح گری هم از این قاعده مندی پیروی کند.گاهی مشکل ما این است که برای فهم ارزش قائل نیتسم برای اصلاح ارزش قائلیم. می خواهیم همه چیز را درست کنیم. اما قبل از فهم میدان. بنابراین ما.
ایشان با اشاره به ضرورت فراگیری مقدمات لازم برای استباط دینی در حوزه زنان و خانواده افزودند: ادبیات عرب، اصول فقه ، فقه و کلام تخصص های لازم و مهم برای پژوهشگران این رشته محسوب می شود.
ایشان بیانات خود را با این توصیه خاتمه دادند که اگر می خواهید در مسیر پیشرفت کنید مقداری باید بین جرات علمی و مایه علمی توازن باشد. جرات نقادی خوب است و سعی کنید اشکال کنید. اما باید خمیر مایه های علمی لازم برای انتقادات علمی نیز فراهم گردد. بخش زیادی از فرایند علمی در همین مباحثات و حتی شکست خوردن های در اقناع مخاطب اتفاق می افتد. مهم این است که روحیه انتقادی و جسارت بر رد سایر نظرات در دوران تحصیل افزایش یابد ولی پس از فراغت از تحصیل، تواضع و فروتنی علمی و بیان دیدگاه ها و نظرات متناسب با رهاوردهای علمی و بضاعت فرد در دوران تحصیل صورت بگیرد. فرد نباید به صرف برخورداری از مدرک تحصیلی تصور کند اجازه می یابد در حوزه هایی که توشه لازم علمی را بر نگرفته ابراز نظر کند.
در پایان حجه الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد به پرسش های مطرح شده پاسخ دادند و از برگزیدگان دوره قبل تربیت مدرس مطالعات اسلامی زنان تقدیر بعمل آمد. خاطر نشان می شود هم زمان این گردهم آیی، نکوداشت آغاز رسمی سال تحصیلی طلاب جدید الورود سطح 3 رشته مطالعات اسلامی زنان که با همکاری مرکز تحقیقات زن و خانواده و مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری برگزار می شود نیز بود و طلاب جدیدالورود نیز در آن حضور یافتند.