عضو شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران گفت: بهتر است از نقد شدن پژوهشهای حوزوی استقبال کنیم.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات زن و خانواده به نقل از مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، خانم فریبا علاسوند در بازدید از مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران گفت: این مرکز از ابتدای کار تاکنون از نظر کمی و کیفی کار بسیار بزرگ و با اهمیتی را انجام داده است.
عضو شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران به نقاط آسیب و ضعفی که در عرصه پژوهش حوزههای علمیه وجود دارد اشاره کرد و گفت: نقاط آسیب موجود در عرصه پژوهش دامنگیر حوزه نیز شده است.
وی با تاکید بر لزوم ارائه پژوهشهای «شناسنامهدار» در عرصه پژوهش از سوی حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: باید پژوهشهای حوزه مورد قبول پژوهشگران مسلم حوزه و خارج از حوزه باشد.
سرکار خانم علاسوند با بیان اینکه باید کارمان را در معرض نقد قرار دهیم اضافه کرد: ملاحظات در زمینه نقد موجب توقف رشد میشود.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده یکی از عوامل موثر در افزایش توان پژوهشی طلاب را فعالیتهای تبلیغی دانست و ادامه داد: مبلغان فاخری که در بین حوزه و مردم در ارتباط هستند و کار تبلیغی انجام میدهند میتوانند پژوهشگران خوبی هم باشند زیرا پیشرفت در عرصه پژوهش وابسته به عینیتها است.
ایشان به خلاء فقدان موسسات پژوهشی در حوزههای علمیه خواهران اشاره و بیان کرد: نبود موسسات پژوهشی سبب ایجاد مشکل در امر پژوهش میشود. موسسات پژوهشی اگر طلاب را وارد دانشهای بین رشتهای کند نتیجهبخشتر خواهد بود.
عضو شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه خواهران افزود: طلاب در سطح دو و سه (کارشناسی و کارشناسی ارشد) در حال تمرین، تحقیق و آشنایی با مباحث پژوهشی هستند و در سطح چهار میتوانند کارهای پژوهشی قویتری انجام دهند.
سرکار خانم علاسوند ضرورت ایجاد فیلترهای قوی، به منظور ورود به سطوح بالاتر تحصیلی در حوزههای علمیه خواهران را یادآور شد و خاطرنشان کرد: هنگامی که موسسه تحصیلات تکمیلی سطح سه راهاندازی می کنیم طبیعی است که طلاب پس از فارغالتحصیلی به دنبال ادامه تحصیل در سطح چهار باشند، ما باید برای ورود به مقطع سطح چهار فیلترهایی در نظر بگیریم که اگر مایلیم طلبه کارآمد و پژوهشگر تربیت شود باید از آنها عبور کند.
ایشان در پایان خاطرنشان کرد: حوزه باید دارای استاد پژوهشمحور باشد و هنگامی که استاد پژوهشمحور نباشد روشن است که افرادی که تربیت میکند پژوهشمحور نیستند.