جستجو فارسی / English

استاد الهیات پروتستان دانشگاه بازل سوییس: افزایش میزان حضور زنان در مناصب کلیسایی متاثر از امواج سه گانه فمینیستی بوده است

تاریخ انتشار: 1395/01/30     
استاد الهیات پروتستان دانشگاه بازل سوییس: افزایش میزان حضور زنان در مناصب کلیسایی متاثر از امواج سه گانه فمینیستی بوده است
استاد الهیات پروتستان دانشگاه بازل سوییس گفت: افزایش میزان حضور زنان در مناصب کلیسایی متاثر از امواج سه گانه فمینیستی بوده و ریشه در جنبش های زنان و فمینیسم دارد.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات زن و خانواده، پروفسور رینهولد برنهارت استاد الهیات پروتستان دانشگاه بازل سوییس با اشاره به سنت قدیمی در کاتولیک یعنی پنجشنبه مقدس (شب پیش از به صلیب کشیده شدن مسیح) خاطرنشان کرد: بر اساس متون انجیل، حضرت مسیح در شام آخر با حواریون، در میانه مجلس از جا برخاسته و پای آنها را شستشو داد تا اینگونه بیان کند که من خدمتگزار بنده های الهی هستم و در مسیحیت خدمت کردن به یکدیگر بسیار مهم است.
پروفسور رینهولد برنهارت در ادامه افزود: بر اساس این سنت قدیمی، امروزه نیز پاپ و کشیش ها در پنجشنبه مقدس، پای 12 نفر انسان معمولی را شستشو می دهند که در گذشته فقط پای مردان را شستشو می دادند، اما این قانون را از سال 2003 تغییر داده اند و در حال حاضر پای زنان را نیز شستشو می دهند تا با این عمل نمادین، نقش زنان را در کلیسای کاتولیک پررنگ تر کنند که البته این به معنای انتصاب زنان در سلسله مراتب کلیسا نیست.
وی با بیان اینکه در آیین کاتولیک زنان نمی توانند به عنوان رهبر و رییس در کلیسا مطرح شوند، اظهار داشت: رهبری معنوی در آیین کاتولیک، فقط به روحانیون مذهبی تعلق می گیرد که فقط باید مردان مجرد باشند، البته زنان می توانند به عنوان مسوولان اداری و اجرایی و استاد الهیات منتصب شوند.

مرد و مجرد بودن حواریون، علت انتصاب مردان در کلیسای کاتولیک
پروفسور رینهولد برنهارت علت اینکه در آیین کاتولیک فقط مردان باید رهبری معنوی را برعهده بگیرند، مرد بودن و مجرد بودن حواریون دانست و گفت: جنبش هایی از سوی بانوان در کلیساها بوجود آمده است که زنان نیز به رهبری معنوی دست یابند، اما بعید می دانم واتیکان در سالهای آینده این مساله را بپذیرد.
وی با اشاره به تفاوت های میان آیین های کاتولیک و پروتستان، خاطرنشان کرد: در کاتولیک عدم انتصاب زنان به رهبری معنوی را یک قانون الهی می دانند، اما در پروتستان این مساله را یک قاعده انسانی می دانند که قابل تغییر است و به همین دلیل شاهد حضور زنان در مناصب کلیسای پروتستان در 50 سال گذشته هستیم.
این استاد دانشگاه سوییس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی کلیساها در غرب، اعتقادات تند و افراطی دارند، تصریح کرد: آنها معتقدند که روح خدا در افراد مختلف دمیده می شود و این دمیده شدن روح در انسان فقط برای مردان نیست.

حدود 12 درصد کشیش ها در آمریکا از زنان هستند
استاد الهیات پروتستان دانشگاه سوییس با اشاره به وضعیت کلیساهای انگلیس که از زمان هانری پنجم از کلیسای کاتولیک جدا شده و ریاست آن برعهده ملکه انگلستان است و در آنها زنان به مناصب معنوی گمارده می شوند، گفت: بسیاری از کلیساهای آمریکا نیز از پایان قرن نوزدهم، زنان را به نقش های گوناگون کلیسا منصوب می کردند اما بیش از نیم قرن طول کشید تا این مساله کاملا عملیاتی شود.
پروفسور رینهولد برنهارت با بیان اینکه در کلیساهای پروتستان آمریکا 10 تا 12 درصد از کشیش ها از زنان هستند، اظهار داشت: همچنان در آمریکا برخی فرقه های مذهبی حضور دارند که انتصاب زنان به مناصب کلیسا را نمی پذیرند و البته کلیساهای کاتولیک و ارتودوکس نیز با این مساله مخالفت می کنند و در مجموع می توان گفت اختلاف نظر بسیاری در این رابطه در میان کلیساها وجود دارد.
وی با بیان اینکه شروع مساله انتصاب بانوان به مناصب کلیسا، از جنبش های زنان و فمینیسم سرمنشأ گرفته است، خاطرنشان کرد: مردسالاری ریشه عمیقی در مسیحیت دارد و پرسش اینجاست که این موضوع، تاریخی است و یا جوهره اصلی مسیحیت را تشکیل می دهد.

مردسالاری در پروتستان مساله تاریخی و در کاتولیک مساله جوهری است
پروفسور رینهولد برنهارت در ادامه افزود: از منظر آیین پروتستان، مردسالاری یک مساله تاریخی است و از منظر آیین کاتولیک، این موضوع یک مساله جوهری است، از این رو در کلیسای پروتستان انتصاب بانوان در سلسله مراتب کلیسا آسان تر صورت می پذیرد.
وی با اشاره به رابطه میان جوهره اصلی و پوسته بیرونی در آیین مسیحیت، خاطرنشان کرد: این مساله از بحث های مهم و کاربردی در پروتستان است و آنها حضور بانوان در مناصب معنوی کلیسا را جزئی از پوسته بیرونی و پیکره بندی مسیحیت می دانند، از این رو این مساله را پذیرفته اند.

استاد الهیات پروتستان دانشگاه سوییس با اشاره به بخشی هایی از کتاب مقدس در رابطه با حضور بانوان در منصب های کلیسا که مخالفان و موافقان این مساله به آنها استناد می کنند، اظهار داشت: عیسی نگاهی نقادانه به شاکله مردسالاری عصر خویش داشت و هیچگاه زنان را به عنوان جنس دوم نمی دانست و این تفکرات را از میان برداشت و حتی یکی از افراد سرشناس همراه ایشان، «مریم مجدلیه» بوده است.
پروفسور رینهولد برنهارت همچنین برخی جلوه های همراهی زنان با حضرت مسیح را مورد توجه قرار داد و گفت: از نظر ایشان هیچ گونه سلسله مراتب و ثانویه بودن در رابطه با زنان وجود نداشته و نظریه پروتستان هم بر همین اساس شکل گرفته است.
در پایان این نشست برخی از اعضای هیات علمی و دانش پژوهان مرکز تحقیقات زن و خانواده پرسشهایی را درباره آیین پروتستان و وضعیت زنان در مسیحیت بیان نموده و در این رابطه با پروفسور رینهولد برنهارت  به گفتگو و بحث و تبادل نظر پرداختند.
گفتنی است سخنرانی پروفسور رینهولد برنهارت، استاد الهیات پروتستان دانشگاه بازل سوییس با موضوع «مناصب زنان در کلیسا، مقایسه کاتولیک و پروتستان» در جمع اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده، برخی از پژوهشگران، محققین و فعالین عرصه زن و خانواده دیروز در واحد قم مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد.

متن کامل این نشست به زودی در قسمت نشست ها بارگذاری خواهد شد

اشتراک گذاری:
نظرات
اطلاعات تماس

مرکز قم: بلوار غدیر ، کوچه 10 ، پلاک 5
 تلفـن:  58-32603357 (025)
 فکس:  32602879 (025)
دفتر تهران: بلوار کشاورز ، خ نادری ، ک حجت دوست ، پ 56
 تلفـن:  88983944 (021)
 فکس:  88983944 (021)
دسترسی سریع

سامانه آموزش مجازی
کتابخانه
بانک محتوای علمی
کتابخانه دیجیتال
فصلنامه مطالعات جنسیت و خانواده
شبکه های اجتماعی

ایتا بله آپارات